Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-28, 12:21
  #1
Medlem
Hej.

Ponera att det skulle vara så att man fått ett nytt chefsjobb på ett mångmiljardbolag som har sitt huvudsäte i centrala Stockholm. Ponera även att man skulle behöva ge besked senast tisdag 30/10 och att man sedan har 4 veckors uppsägningstid på nuvarande jobb. Ganska snabba puckar, med andra ord.

Med ovanstående i åtanke, hur hade ni gått till väga med bostad? Vad finns det för alternativ, med så kort varsel? Jag är öppen för pendling, ganska höga hyror (men inte enligt hur hyrorna för andra hand ligger i centrala Stockholm, dvs 17 - 20 000 kr/mån, jag skulle säga max 10 - 12 000 kr/mån), kanske till och med veckopendling, eller pendling något längre sträckor (10 mil enkel resa som mest).

Alla tips, rekommendationer på lägenhetssajter och liknande är välkomna!
Citera
2018-10-28, 12:39
  #2
Medlem
Maxipower1s avatar
Kolla på www.kvalster.se
Citera
2018-10-28, 12:42
  #3
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Hej.

Ponera att det skulle vara så att man fått ett nytt chefsjobb på ett mångmiljardbolag som har sitt huvudsäte i centrala Stockholm. Ponera även att man skulle behöva ge besked senast tisdag 30/10 och att man sedan har 4 veckors uppsägningstid på nuvarande jobb. Ganska snabba puckar, med andra ord.

Med ovanstående i åtanke, hur hade ni gått till väga med bostad? Vad finns det för alternativ, med så kort varsel? Jag är öppen för pendling, ganska höga hyror (men inte enligt hur hyrorna för andra hand ligger i centrala Stockholm, dvs 17 - 20 000 kr/mån, jag skulle säga max 10 - 12 000 kr/mån), kanske till och med veckopendling, eller pendling något längre sträckor (10 mil enkel resa som mest).

Alla tips, rekommendationer på lägenhetssajter och liknande är välkomna!
Mångmiljardbolaget borde ha ett intresse av samt möjligheter att hjälpa till, tänker jag.
Citera
2018-10-28, 12:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Hej.

Ponera att det skulle vara så att man fått ett nytt chefsjobb på ett mångmiljardbolag som har sitt huvudsäte i centrala Stockholm. Ponera även att man skulle behöva ge besked senast tisdag 30/10 och att man sedan har 4 veckors uppsägningstid på nuvarande jobb. Ganska snabba puckar, med andra ord.

Med ovanstående i åtanke, hur hade ni gått till väga med bostad? Vad finns det för alternativ, med så kort varsel? Jag är öppen för pendling, ganska höga hyror (men inte enligt hur hyrorna för andra hand ligger i centrala Stockholm, dvs 17 - 20 000 kr/mån, jag skulle säga max 10 - 12 000 kr/mån), kanske till och med veckopendling, eller pendling något längre sträckor (10 mil enkel resa som mest).

Alla tips, rekommendationer på lägenhetssajter och liknande är välkomna!
Pröva neråt e-tuna nyköpingstrakten.
Citera
2018-10-28, 12:44
  #5
Medlem
Tryckkokarens avatar
Hotell kan vara ett alternativ till en början.

Kan inte det tjusiga företaget hjälpa till?
Citera
2018-10-28, 13:12
  #6
Medlem
Pendla till att börja med, du kanske till och med kan jobba på tåget.
Citera
2018-10-28, 13:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Hotell kan vara ett alternativ till en början.

Kan inte det tjusiga företaget hjälpa till?

Nja, alltså... nog för att lönen blir bra, men jag vill inte gå en massa back på denna deal heller.

Det tjusiga företaget vill nog testa mig lite för att se hur jag funkar en period först. De frågar gärna runt, men det är inte aktuellt i dagsläget att pröjsa för boende.
Citera
2018-10-28, 13:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Pendla till att börja med, du kanske till och med kan jobba på tåget.

Mjo, men idag är det åtminstone ca 2 timmar med tåg... och det är nästan i längsta laget.
Citera
2018-10-28, 13:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Mångmiljardbolaget borde ha ett intresse av samt möjligheter att hjälpa till, tänker jag.

Hade de haft det (eller ja, möjligheterna finns säkert) hade jag antagligen inte skrivit här!
Citera
2018-10-28, 13:45
  #10
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Nja, alltså... nog för att lönen blir bra, men jag vill inte gå en massa back på denna deal heller.

Det tjusiga företaget vill nog testa mig lite för att se hur jag funkar en period först. De frågar gärna runt, men det är inte aktuellt i dagsläget att pröjsa för boende.
Men ta in på ett skabbigt vandrarhem för 500 spänn natten då, kostar inte mer än en Stockholms-hyra.
Citera
2018-10-28, 13:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Men ta in på ett skabbigt vandrarhem för 500 spänn natten då, kostar inte mer än en Stockholms-hyra.

Skabbigt vandrarhem för 500 kr/natten = ca 12 500 kr/mån.
+ 4 - 5 000 kr/mån för SJ-pendlingskort.
+ 8 000 kr/mån för den hyra på den lägenhet som jag har idag.
= Inte aktuellt. Jag kan istället hyra nån vräkig lya för 25 000 kr/mån och ändå gå "med vinst" i sådant fall, men totalt sett otroligt mycket back jämfört med vad mina utgifter säger idag. Dåligt, med andra ord.
Citera
2018-10-28, 14:01
  #12
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Skabbigt vandrarhem för 500 kr/natten = ca 12 500 kr/mån.
+ 4 - 5 000 kr/mån för SJ-pendlingskort.
+ 8 000 kr/mån för den hyra på den lägenhet som jag har idag.
= Inte aktuellt. Jag kan istället hyra nån vräkig lya för 25 000 kr/mån och ändå gå "med vinst" i sådant fall, men totalt sett otroligt mycket back jämfört med vad mina utgifter säger idag. Dåligt, med andra ord.
Du har väl egen bil?

Säg upp din lägenhet och skriv dig hos någon släkting.

Det är fullt lösbart, men det är ju allt beroende på hur intresserad man är.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback