Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-27, 19:43
  #1
Medlem
Död o återfödds avatar
Fysikfråga:

Inbegripen i en diskussion med folk (vilka inte verkar bevandrade i vare sig, fysik, matematik eller astronomi) kring moln och deras skuggor på jorden. Vill ha expertutlåtande från er (enda delforumet där jag kan få ett definitivt svar på denna fråga) som jag kan referera till, så jag kan få ett slut på deras vilda "gissningar"...

Moln kan avge skuggor som är:

a) Större

b) Mindre

c) Både större och mindre

d) Vare sig större eller mindre


Rätta svaret?
__________________
Senast redigerad av Död o återfödd 2018-10-27 kl. 20:05.
Citera
2018-10-27, 20:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innerblazor
Fråga din mamma, för hon är större än ett moln.

Svar C, beroende på molnets avstånd från marken och solen.

Innerblazor:
Innan ditt inlägg blir censurerat så får jag gratulera till fint skämt i ämnet!
Citera
2018-10-27, 20:59
  #3
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Om du tar en apelsin och en lampa. Ta och sätt apelsinen nära lampan så får du en skugga på väggen. Du kommer då se att ju närmare apelsinen lampan du har den desto större blir skuggan på väggen som har ett konstant avstånd ifrån lampan vid båda mätpunkterna.

Skuggans storlek är alltså beroende på avstånd mellan ljuskälla och föremål.
Svar C blir alltså det valet som det lutar åt.
__________________
Senast redigerad av Appelskrutten123 2018-10-27 kl. 21:02.
Citera
2018-10-27, 21:07
  #4
Medlem
Jag hade menat att dom alltid ger större skuggor? Dom ligger ju ändå mellan sol och jord så en viss uppskalning måste det bli som förändras beroende på höjd men ändå alltid större.

Kör apelsinen och lampan som någon skrev över och försök få apelsinen mindre än skuggan...
Citera
2018-10-27, 21:16
  #5
Medlem
Har du aldrig märk hur din skugga ändrar storlek när du går mellan lyktstolpar på kvällar?
Visserligen stolpen är inte sol och du är inte moln men du kan se ändringar beroende på avstånd och vinklar

Så jag satsar på C
Citera
2018-10-27, 21:40
  #6
Medlem
Ytan som skuggan projiceras på är sällan vinkelrät mot solen, vilket gör att skuggan ofta täcker en större yta än molnets yta.
Moln som inte är så hemskt stora och någorlunda långt bort kommer dock ha svårt att täcka hela solskivan, så i de fallen skulle man kunna anse att skuggan täcker en mindre yta än själva molnet. I extremfallet blir det inte ens någon märkbar skugga, utan betraktaren ser bara en liten fläck i solskivan.
Citera
2018-10-27, 21:58
  #7
Medlem
Ja skuggan blir ju alltid större.
Men jag vet inte om den kan bli mindre än objektet. Om typ ljuset är jätte brett kanske ?
Testa bara på lampan . Då blir den större iaf handen

Ja skuggan blir också mindre om ljuset är stort.

Skuggan kan man väl betrakta som frånvarande av ljus mera då kanske

C svarar jag.

Om jag tar fram en ficklampa å lyser på skuggan så går den ju bort. Man får se solen som massor av ficklampor som lyser med olika möjliga vinklar åt alla håll. Typ höger på solen lyser mer på min högra sida och vänster sidan på solen lyser på mer på min vänstra sida

Ja skuggan blir ju större ju närmre marken molnen är . Om solen är större då. Om solen var mindre än molnet skulle skuggan bli mindre ju närmre marken molnet är lol
__________________
Senast redigerad av troligengud 2018-10-27 kl. 22:31.
Citera
2018-10-27, 22:04
  #8
Medlem
Toolmans avatar
Så länge molnet är mindre än solen (vi kan anta det på jorden ) kommer skuggan vara mindre.
Citera
2018-10-27, 22:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Så länge molnet är mindre än solen (vi kan anta det på jorden ) kommer skuggan vara mindre.
Jo så är det ju faktisk. Man blir förvillad av att solen ser så liten ut
Citera
2018-10-28, 09:50
  #10
Medlem
Igni-ferroques avatar
Definiera "moln", och då menar jag storlek och täthet. Om man definerar storleken som bottenarean av molnet som är approximativt plant relativt jordytan så kan man konstruera ett antal "specialare" där skuggan blir större än bottenarean(tex ett väldigt konformat molm med spetsen riktad mot jordytan).

Ett annat specialfall vore ett moln som har en liten bottenarea men som sträcker sig ända ned till marken. Om då solen står lågr över horisonten och molnet är högt så får man en väldigt lång skugga i förhållande till bottenarean på molnet.

På samma sätt så kan ett stort moln lämna nästan noll skugga om det är tillräckligt högt upp.

Man kan även trixa med jordytan. Ta tex en plan yta som sedan stiger rätt brant(typ bergvägg). Om solen står hyffsat lågt och molnet också är lågt så kan skuggan sträcka sig upp över bergssidan.

Så hur definerar du ditt moln?
Citera
2018-10-28, 20:39
  #11
Medlem
Död o återfödds avatar
.
Ni som svarat hittills verkar alla ganska osäkra på svaret, inte gett mig så mycket än...

Kan ni komma överens om svaret på frågan?

Har hittills fått svar på både A, B och C... så D kan vi nog härmed lämna därhän!


Rätta svaret bör alltså vara A, B, eller C...


Har vi NÅGON fysiker här på Flashback som verkligen kan detta och som är SÄKER på svaret?

Något expertutlåtande?

Eller var det en alldeles för svår uppgift jag gav er alla?

Någon här ansåg att skuggan blir mindre än molnet, ifall molnet inte täcker hela solskivan. Men kan det verkligen bildas någon skugga om inte hela skivan är täckt?


Kanske möjligen någon av modsen kan hjälpa till?

A, B, eller C?
__________________
Senast redigerad av Död o återfödd 2018-10-28 kl. 21:11.
Citera
2018-10-28, 21:14
  #12
Medlem
Enligt min teori så blir skuggan alltid större än föremålet! Ljuset sprids som en kon - Eller rättare sagt - Det blir en kon av skugga bakom molnet. Hur skuggan ser ut när du går på en gata är en annan sak
Rita hur ljuset går!
PS Rätta mig om jag har fel!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback