Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-29, 00:27
  #13
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erthax
Jag har läst lite vad folk tycker och det är verkligen blandat. Hälften är nöjda samtidigt som hälften inte är, det är varken skräp eller högkvalité.

Det kanske är så att man ska köpa sig en Stührling som ser väldigt häftig ut och inte bära den varje dag eftersom de inte är superpålitliga? Kanske som en "billig första dress-watch" som man bara använder till bröllop, konfirmationer osv?

Du kan göra precis som du vill. Det är dina pengar och ditt beslut. Men se till att inte betala för mycket, om du nu fallit för Stührlings utseende. En snabb titt på ebay, ger att andrahandsvärdet inte är särskilt imponerande, och att även nya går de att köpa ganska billigt. Betala för allt i världen inte listpris, för det är lika fejk som Stührlings historia.
Citera
2018-10-29, 19:01
  #14
Medlem
@Swedishcrusader

Jag har tänkt mer på detta och nu börjar jag inse att det är bättre med något klassiskt, något som man stolt kan visa upp för en klockentusiast utan att bli utskrattad. Det är nog bättre att spendera pengarna på något riktigt från ett mer känt märke som man kan lita på. Skeletterade klockor får stå på stand-by från och med nu.

En Tissot Visodate var ett bra exempel och jag har också tittat på Seiko SKX. Vilka fler kända, klassiska klockor finns det under 3000 (inkl. begagnat)?
Citera
2018-10-29, 22:41
  #15
Medlem
Flugzeugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erthax
@Swedishcrusader

Jag har tänkt mer på detta och nu börjar jag inse att det är bättre med något klassiskt, något som man stolt kan visa upp för en klockentusiast utan att bli utskrattad. Det är nog bättre att spendera pengarna på något riktigt från ett mer känt märke som man kan lita på. Skeletterade klockor får stå på stand-by från och med nu.

En Tissot Visodate var ett bra exempel och jag har också tittat på Seiko SKX. Vilka fler kända, klassiska klockor finns det under 3000 (inkl. begagnat)?

Kloka tankar! Inte för att det är något fel med en skelettklocka från Stührling utan det är mest det att finns en stor risk att du snabbt tröttnar på den och tycker att den känns omodern. En klocka som absolut är klassisk och som alla klockentusiaster diggar är Seiko SKX (alla varianterna!

Om du vill kika mer på begagnat kan du surfa in på klocksnack.se och kolla på deras Köp & Sälj. Här är det garanterat inga "parfymklockor" etc...

Andra kända, klassiska klockor som du kan få under 3000 (eller kanske lite över) är begagnade Certina, Longines & Omega. Lycka till med letandet!
Citera
2018-10-30, 11:08
  #16
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erthax
@Swedishcrusader

Jag har tänkt mer på detta och nu börjar jag inse att det är bättre med något klassiskt, något som man stolt kan visa upp för en klockentusiast utan att bli utskrattad. Det är nog bättre att spendera pengarna på något riktigt från ett mer känt märke som man kan lita på. Skeletterade klockor får stå på stand-by från och med nu.

En Tissot Visodate var ett bra exempel och jag har också tittat på Seiko SKX. Vilka fler kända, klassiska klockor finns det under 3000 (inkl. begagnat)?

Bra insikt! Andra bra fabrikat är t ex Orient (ägs av Epson-Seiko-gruppen) som enligt mitt förmenande håller betydligt bättre finish och kvalitet än Seiko. Trots att de ägs av samma bolag. Finns jättebra återförsäljare i Tyskland. PM:a vid intresse.

Är du mer sugen på Schweiziskt, så har Certina många trevliga modeller, och de kan gå att hitta riktigt billigt och bra skick på andrahandsmarknaden. Certina DS Action Diver är en sådan modell.
Citera
2018-10-30, 16:57
  #17
Medlem
Helst ska det vara något man kan ha på sig vid de flesta tillfällen, men viktigast är varje dag. Det är också viktigt att man inte blir "over-dressed" samtidigt som det inte är en tråkig, casual Timex eller liknande.

En jag tittat på är Seiko Snzf15k1, men jag vet inte om den är lika "känd och klassisk" som SKX, även om den är väldigt lik... Vad tycks?
Citera
2018-11-02, 07:27
  #18
Medlem
CarlXIIs avatar
https://www.ebay.com/itm/Swatch-YAS1...oAAOSwtJxbxWNC

En sådan här har jag, har fungerat jättebra i åratal.
Citera
2018-11-02, 18:31
  #19
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erthax
Helst ska det vara något man kan ha på sig vid de flesta tillfällen, men viktigast är varje dag. Det är också viktigt att man inte blir "over-dressed" samtidigt som det inte är en tråkig, casual Timex eller liknande.

En jag tittat på är Seiko Snzf15k1, men jag vet inte om den är lika "känd och klassisk" som SKX, även om den är väldigt lik... Vad tycks?

Hade tagit mig en titt även på Orient Ray II, med blå urtavla. En fantastiskt fin klocka, med både manuell uppvridning och hack, vilket din föreslagna Seiko saknar.
Citera
2018-12-11, 13:46
  #20
Medlem
Jag tycker inte det är något fel på skelett klockor. Enligt mig kan man bära en sådan varje dag.
Av de du länkade gillar jag den första mest, de andra två är för mycket bling för min del.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback