Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-11-04, 21:08
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Kvantitet är kanske ett svårt begrepp för dig? Kan du räkna?
Det är inget svar på det du citerar. Snarast ad hominem.

Har du något svar, eller är du helt svarslös?

Om du är svarslös, varför gör du sådan påståenden då.
Citera
2019-01-01, 17:48
  #26
Medlem
Plecebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad du föreslår i din fråga är att aggregerade nettotillgångar världen över skulle vara konstant över tiden. Då skulle det bli så att den enes ökning leder till att andras minskar.

Och om du jämför tillgångarna i världen på stenåldern och nu så kanske du kan förlika dig med att de ökat. Det du frågar om är alltså fel.

För de som har svårt att tillgodogöra sig detta kan vi ta ett till exempel:
* Antag att du har en tomt med skog på.
* Du arbetar med att hugga ned skogen, och använda den för att bygga ett hus.
Dina tillgångar har nu ökat. Iom att huset värderas mer än skogen. Genom arbete har du ökat dina tillgångar. Men vem skulle ha förlorat på ditt arbete?
Man kan ju argumentera för att skogens djur kanske har förlorat på mitt arbete = för Att jag ska få mer tillgångar krävs det att någon annan får mindre tillgångar.
Citera
2019-01-01, 20:04
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plecebo
Man kan ju argumentera för att skogens djur kanske har förlorat på mitt arbete = för Att jag ska få mer tillgångar krävs det att någon annan får mindre tillgångar.
Träden växer ju upp igen. Då skulle djuren tjäna. Vem är det då som förlorar?
Citera
2019-01-01, 20:29
  #28
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plecebo
Uhm, när människor blir rika, bidrar det till att andra blir mer och mer fattiga då? Finns det bara en viss summa pengar i världen?
För att gå med ekonomisk storvinst kräver det då att man utnyttjar och sänker något annat i produktionen?
Otroligt märklig fråga, är du 15 år? I Nordkorea äter de bark. I Sydkorea tillverkar och köper de senaste Samsung-mobilen. Så sent som 1950 var invånare i båda länderna identiskt rika. Vad tror du har hänt på 65 år som ger skillnaden? Har Sydkoreanerna sugit ut några fattiga?
Citera
2019-01-01, 20:58
  #29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
På min tomt växte det bara gräs. Jag planterade några äppelträd och en vinranka. I år fick jag ett par hundra kilo äpplen och 20 liter vin. Så länge inte skatteverket upptäcker det äter jag äppelkakor och dricker hemgjort vin. Så vitt jag kan förstå innebär det inte någon belastning på kommande generationers tillgångar. Vid några tillfällen har jag fällt några träd och resultatet har blivit en återgång till gräs. Jag kan inte se några spår av min markanvändning.

Hur gick det till när du planterade dessa träd?
Tog du frön från ett äppelskrutt och stoppade ner i jorden och väntade på regn? Eller tog du din 4 hjuls drivna bil till närmaste "plantagen" och köpte småträd som du sen grävde ner i gräsmattan med din tjusiga trädgårds spade från Kina?

Jag förstår hur du resonerar och håller med, men det jag vill uppmärksamma dig(och andra som vill ta till sig) är att vi dagligen förbrukar stora resurser även om vi bara exempelvis påtar lite i trädgården
__________________
Senast redigerad av vasaboy28 2019-01-01 kl. 21:13. Anledning: Stavning
Citera
2019-01-07, 15:02
  #30
Medlem
Ringhals3s avatar
Att de rika generellt skott sig på de fattiga är en vänstermyt! Kolla vilka som faktiskt står för skatteintäkterna tex den statliga inkomstskatten betalas endast av "rika".
Citera
2019-01-07, 15:13
  #31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Att de rika generellt skott sig på de fattiga är en vänstermyt! Kolla vilka som faktiskt står för skatteintäkterna tex den statliga inkomstskatten betalas endast av "rika".

Ja det svenska skattesystemet premierar inte arbete/produktion. Men att äga tillgångar är inte skattemässigt betungande. Så känner du dig rik för att har hög inkomst så straffas du hårt skattemässigt men känner du dig rik för att du sitter på stora tillgångar tex värdepapper i ISK eller fastigheter så betalar du väldigt lite skatt . Sen kan man fråga sig, är den som tvingats arbeta/producera rikare än den som endast behöver äga och (eventuellt underhålla vissa tillgångsslag.)?

Det hela är mycket enkelt

att ni "vänster/höger" människor bråkar/debattera detta så mycket övergår mitt förstånd.
Citera
2019-01-07, 15:19
  #32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Ja det svenska skattesystemet premierar inte arbete/produktion. Men att äga tillgångar är inte skattemässigt betungande. Så känner du dig rik för att har hög inkomst så straffas du hårt skattemässigt men känner du dig rik för att du sitter på stora tillgångar tex värdepapper i ISK eller fastigheter så betalar du väldigt lite skatt . Sen kan man fråga sig, är den som tvingats arbeta/producera rikare än den som endast behöver äga och (eventuellt underhålla vissa tillgångsslag.)?

Det hela är mycket enkelt

att ni "vänster/höger" människor bråkar/debattera detta så mycket övergår mitt förstånd.

Jag tycker Sverige har ett bra klimat för mångmiljonärer och mångmiljonärerna tycker uppenbarligen också det eftetsom de bor kvar i / återvänder till Sverige.

Det är positivt för Sveriges ekonomi att mångmiljonärerna bor och skattar i Sverige och i kronor räknat betalar de också en hel del skatt! Att driva dem ur landet skulle kosta mer än det smakade för de offentliga finanserna.
Citera
2019-01-07, 15:26
  #33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag tycker Sverige har ett bra klimat för mångmiljonärer och mångmiljonärerna tycker uppenbarligen också det eftetsom de bor kvar i / återvänder till Sverige.

Det är positivt för Sveriges ekonomi att mångmiljonärerna bor och skattar i Sverige och i kronor räknat betalar de också en hel del skatt! Att driva dem ur landet skulle kosta mer än det smakade för de offentliga finanserna.

Jo, Det verkar vara konsensus i samhället i stort särskilt bland våra politiker (och självklart miljonärerna). Skatteflykt är ett svårlöst problem i vår globaliserade värld. Det är mycket lättare för överheten att plundra de som försöker komma till nivån där man att får en mer skatt fördelaktig tillvaro.
Svårare för en tex en. jurist med hög inkomst att ta sin tjänst till Luxemburg för att undkomma skatt. Lättare att ta sitt "investmentbolag" utomlands.

(Det förklarar dock inte varför fastighetsskatten är så låg, fastigheter är oxå svåra att flytta till Luxemburg, nåväl...)

Edit:

Tycker du att det skulle vara bra om "Sverige hade ett bra klimat" för även de som är "rika" i mening av inkomst? Eller räcker det att bara de riktigt rika har ett bra klimat?
__________________
Senast redigerad av vasaboy28 2019-01-07 kl. 15:29. Anledning: Tillägg
Citera
2019-01-07, 17:00
  #34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Jo, Det verkar vara konsensus i samhället i stort särskilt bland våra politiker (och självklart miljonärerna). Skatteflykt är ett svårlöst problem i vår globaliserade värld. Det är mycket lättare för överheten att plundra de som försöker komma till nivån där man att får en mer skatt fördelaktig tillvaro.
Svårare för en tex en. jurist med hög inkomst att ta sin tjänst till Luxemburg för att undkomma skatt. Lättare att ta sitt "investmentbolag" utomlands.

(Det förklarar dock inte varför fastighetsskatten är så låg, fastigheter är oxå svåra att flytta till Luxemburg, nåväl...)

Edit:

Tycker du att det skulle vara bra om "Sverige hade ett bra klimat" för även de som är "rika" i mening av inkomst? Eller räcker det att bara de riktigt rika har ett bra klimat?

Jag förespråkar slopad statlig inkomstskatt, och det inkluderar då naturligtvis "värnskatten" också. Det är helt realistiskt med slopad statlig inkomstskatt och det skulle förmodligen löna sig nationalekonomiskt!

Nu ska jag se på Lyxfällan!
Citera
2019-01-07, 17:09
  #35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag förespråkar slopad statlig inkomstskatt, och det inkluderar då naturligtvis "värnskatten" också. Det är helt realistiskt med slopad statlig inkomstskatt och det skulle förmodligen löna sig nationalekonomiskt!

Nu ska jag se på Lyxfällan!

Ja det finns ju auktoriteter och sk experter som menar att slopandet av statlig skatt skulle löna sig för staten i slutändan. Om inte annat skulle det vara mer "rättvist".

Jag skulle dock vilja gå längre, plattskatt på inkomst. 22 % för samtliga arbetstagare. Eventuellt Progressiv beskattning på konsumtion.

Tror detta skulle vara görbart, men det kräver förstås att statsapparaten minskar ordentligt ( inga mer skattefinansierade bullshit jobs) och omfördelning oavsett om det är social bidrag eller Rut avdrag begränsas även det ordentligt.

Men det kommer sannolikt ej inträffa under min livstid
Citera
2019-01-07, 17:17
  #36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Ja det finns ju auktoriteter och sk experter som menar att slopandet av statlig skatt skulle löna sig för staten i slutändan. Om inte annat skulle det vara mer "rättvist".

Jag skulle dock vilja gå längre, plattskatt på inkomst. 22 % för samtliga arbetstagare. Eventuellt Progressiv beskattning på konsumtion.

Tror detta skulle vara görbart, men det kräver förstås att statsapparaten minskar ordentligt ( inga mer skattefinansierade bullshit jobs) och omfördelning oavsett om det är social bidrag eller Rut avdrag begränsas även det ordentligt.

Men det kommer sannolikt ej inträffa under min livstid

Man får i princip platt skatt om man slopar den statliga inkomstskatten, sedan är det upp till kommunerna och regionerna/landstingen att sänka skatten till 22%.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback