Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-27, 04:13
  #1
Medlem
Hej!

Nu har jag försökt lösa det här problemet ett bra tag, utan att lyckas.
Jag har ett Fractal Design Define R4 med denna fläktkylning: https://i.imgur.com/sIvOoI1.jpg

Alltså ett "intake" på sidopanelen. Med mina fläktar såhär så blir min dator väldigt kall, och graderna håller sig låga även under stresstest eller spelande.

Det blir ett sånt här ljud från sidofläkten: https://www.youtube.com/watch?v=1sxfgHQ-miM
Nu har jag googlat, kollat diverse forum och youtubefilmer - men blir bara tokig!

Såfort jag sätter sidofläkten på exhaust så låter det normalt, vänder jag på den så blir det detta ljud igen.
Just nu så är den på exhaust, och min kylning blir då betydligt sämre - framförallt GPUn.

Har ni haft liknande problem? Vad gjorde ni? Jag har ett fläktfilter på sidopanelen, men det spelar ingen roll om jag tar bort det eller inte. Det verkar bero på gallret som är monterat i sidopanelen, men det känns som att det borde finnas någon lösning.

Mvh
Citera
2018-10-27, 04:19
  #2
Medlem
Stor sannolikhet att det är vibrationerna från fläkten som gör det

Testa att köpa ett pack o-ringar och ha dom mellan skruven och panelen

Sen kan det bara vara fläkten som är kass och har skitig design, billigare fläktar låter mer än t.ex Noctuas chassi-fläktar, speciellt i högre RPM.
Citera
2018-10-27, 06:18
  #3
Avstängd
LE37s avatar
Kan du bända eller trycka lite på fläkten/chassit för att utesluta vibrationer, är det inte vibrationer så får du köpa en ny fläkt finns riktigt tysta för runt 200:- denna tex.
https://www.conrad.se/p/bequiet-sile...-svart-1492759
Citera
2018-10-27, 09:08
  #4
Medlem
innerblazors avatar
Placera bara fläktar fram så får du bättre luftflöde. Problem solved. Varför envisas med fläkt därnere?
Citera
2018-10-27, 12:10
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktuskuken
min kylning blir då betydligt sämre - framförallt GPUn.
Helt korrekt att det är så, ett tecken på vilken nytta en dörrfläkt gör. Det kan finnas flera orsaker till att det surrar från fläktarna.

Dåligt fläktlager eller dåligt balanserad fläkt, så den vibrerar. Kombinera det med en folietunn dörr så brummar det. Dörren blir liksom ett trumskinn och resten av chassiet en resonanslåda som förstärker oljudet, särskilt i kombination med fönstersida. Har det alltid brummat så lutar det åt fläktbalans eller chassiets design. Har det börjat efter en tids användande tyder det på fläktlagret eller strömtillförsel.

Samma fenomen som på helikoptrar, att luftflödet från rotorbladen träffar kabinen/bommen och ger det där karaktäristiskt dunkande/flappande ljudet, men i datorfläkten är det istället de 3-4 ribborna som håller fläktmotorn på plats i ramen, särskilt om de är platta och breda, alternativt ribbor/mönster i dörren som tar emot eller orsakar luftstötar. Just därav brukar ribborna vara snedställda, men det hjälper inte alltid. Byt till en tystare fläkt (helst noctuas tystare modeller) om det är nåt av detta som orsakar det och om det är fläktplatsen som är feldesignad, sänk också varvtalet/flödet på fläkten.

Dålig nätdel eller dålig varvtalsreglering (fläktkontroller), så det är switchningen/pulsstyrningen som slår igenom. Är det en fläktkontrollmodul, ta bort den och koppla fläktarna direkt på nätagget, med seriemotstånd, så de går på måttliga konstanta varv och inte allra högsta fart, eller byt till en fläktkontroller som reglerar spänning och inte pwm. Är det en dålig nätdel, byt den. Även en spänningsreglarad fläktstyrning kan ge durr, men då kommer det bara längre inifrån, t.ex nätdel eller moderkortets pulsstyrning.

Dörrfläkten ska dra IN luft till området under grafikkortet och den bör finnas där. Att enbart ha fläktar fram är ett riktigt uselt förslag och ger drastiskt försämrad kylning.
Korrekt monterat ska det vara luftintag långt ner i framkant, utblås högt upp i bakkant och en kompletterande dörrfläkt som drar in luft till området kring grafikkortet. Ett alternativ är att dra in luft i bottnen och ventilera ut den i taket och då kan övriga chassifläktar skippas, men det får isåfall inte finnas några dekorativa trendiga kåpor, avspjälkningar eller annat design-skrot i chassiet som onödigtvis hindrar den luftriktningen.
Citera
2018-10-27, 12:50
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Jag tror det ljudet är "per design".
Det du kan göra, förutom att byta om annan fläkt, är att montera den längre in, så ljudet inte når ut så lätt...
Citera
2018-11-25, 21:44
  #7
Medlem
Trigraphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Samma fenomen som på helikoptrar, att luftflödet från rotorbladen träffar kabinen/bommen och ger det där karaktäristiskt dunkande/flappande ljudet, men i datorfläkten är det istället de 3-4 ribborna som håller fläktmotorn på plats i ramen, särskilt om de är platta och breda, alternativt ribbor/mönster i dörren som tar emot eller orsakar luftstötar.
Irrelevant till tråden, men det där kan dementeras direkt. Ljudet härstammar mestadels från bladändarna. Det som kan hända när luftflödet passerar kroppen är att vibrationer kan uppstå, för de som bryr sig; läs vidare under "Airframe interference" på denna sida.

Se här hur airbus har försökt att sänka ljudvolymen genom att designa om just bladändarna:
https://www.youtube.com/watch?v=dBS1NRsYuF8

Inte menat som något personligt påhopp utan bara för att läsande inte ska få en felaktig uppfattning.
Citera
2018-12-07, 12:03
  #8
Medlem
Ladda ner "SpeedFan"

Där kan du kontrollera hastigheten på alla fläktar i datorn.
Citera
2018-12-10, 13:13
  #9
Medlem
Lagerfel eller vibrationer som fortplantar sig.

Fäst fläkten med hjälp av gummistroppar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback