Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-27, 03:56
  #1
Medlem
Run3s avatar
Wikipedia beskriver 'fullkontakt' som:
Citat:
Fullkontakt är ett uttryck som används i kampsport då man inte bara går på poäng, utan också knockdowns och knockouts. Det är med andra ord tillåtet att använda maximal muskelkraft, till skillnad från rena poäng och stiltävlingar.

Den mest kända formen av kampsport med fullkontakt är nog MMA, som beskrivs på följande sätt:
Citat:
Mixed martial arts eller i dagligt tal ofta MMA är en sport med sparkar, slag, kast och markkamp med inriktning på fullkontakt. Till skillnad från många traditionella kampsporter definieras inte MMA av hur utövaren ska genomföra en viss teknik, utan förklaras enklare av vad utövaren inte får göra. Utövarna får i princip göra allt förutom "fula trix", peta i ögonen, slå/sparka i skrevet, nypas, bitas och dra i håret.

Inom MMA finns det flertalet fighters som säger sig vara troende kristna:
  • Mest känd för oss svenskar är Alexander "The Mauler" Gustafsson som bekänner sig själv som kristen. Han kan ofta ses bära kors.
  • Cris Cyborg bär ofta kors, tackar Gud efter hennes matcher, spelar kristna låtar som walkout-musik, Instagrammar när hon är i kyrkan, etc.
  • Joanna Jedrzejczyk kan ses med kors och tackar Gud efter matcher.
  • Kay Hansen slåss i linnen med bibelverser och kristna budskap på.
  • Stephen "Wonderboy" Thompson bekänner sig som kristen och kan ses bära kors.
  • Sage Northcutt.
  • Holly Holm är dotter till en präst och har växt upp i kyrkan.
  • Tony Ferguson.
  • Yoel "Soldier of God" Romero.
Ännu fler kristna fighters listas på https://www.quora.com/Are-there-any-...ers-in-the-UFC.

Samtidigt ser MMA väldigt våldsamt ut. Så här kan det se ut: https://www.youtube.com/watch?v=IYEurelmgi8 Man får slåss med slag, sparkar, knän och armbågar, med målat att knocka ut sin motståndare. Man kan också vinna via submission, då man antingen stryper sin motståndare eller använder ledlås (så man är på väg att bryta av armen, benet, handen, e.g.). Lyckas ingen av de två tävlande inom ronderna, så går det till domslut där domarna ger poäng baserat på antal slag, aggression, etc.

Hade varit intressant att höra om ni tycker att sporten MMA är förenlig med kristen tro.

Tycker ni att utöva kampsport med fullkontakt är förenligt med kristendomen? Vad finns det som talar för och emot? Tycker ni att figthers som bekänner sig som kristna syndar när de slåss i buren? Är det fel att utöva våld mot andra människor som en sport? Är det fel att träna MMA, även om man inte går match? Om man tränar kampsport med motiv som att kunna försvara sig själv, förbättra sin självkänsla och må fysiskt bättre, förändrar det någonting? Jag hör gärna era åsikter och resonemang kring ämnet.

Gud välsigne er.
Citera
2018-10-27, 03:58
  #2
Medlem
Våld är väl fullt förbjudet inom kristendomen?
är inte troende själv
Citera
2018-10-27, 04:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2heavy4you
Våld är väl fullt förbjudet inom kristendomen?
är inte troende själv

Öga för öga, tand för tand?
Citera
2018-10-27, 04:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Mest känd för oss svenskar är Alexander "The Mauler" Gustafsson som bekänner sig själv som kristen.

Är inte att vara kristen, att ha en personlig relation med Jesus? Någon som han inte nämner under den tio minuter långa intervjun.

Istället påpekar han att han kommer från en djupt religiös familj för att släta över det lite, och resten av svaren på försöken till lite djupare frågor hade ingen större intelligens heller.

Det är en gimmick. Som att klä ut sig till Glassgubben, eller påstå att man är vampyr. Men då skulle han bli utskrattad.

PS: Jag kommer att begravas med ett kors ovan jord, men inte gör det mig kristen.
__________________
Senast redigerad av polistandborste 2018-10-27 kl. 04:26.
Citera
2018-10-27, 04:24
  #5
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2heavy4you
Våld är väl fullt förbjudet inom kristendomen?
är inte troende själv
Det är nog få som skulle påstå att man som kristen inte kan jobba som militär, polis eller väktare. Kristna är inte pacifister. Här är t.ex. ett avsnitt av podcasten Snutsnack där Hasse Brontén pratar med en kristen polis. Frågan är om utövandet av våld inom en sport förändrar något.
__________________
Senast redigerad av Run3 2018-10-27 kl. 04:33.
Citera
2018-10-27, 04:27
  #6
Medlem
Jogens avatar
Jag anser att de, angående någon kristen "tro", är förvirrade, men att de i sin MMA-utövning håller på med något högst verkligt.
Citera
2018-10-27, 04:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Det är nog få som skulle påstå att man som kristen inte kan jobba som militär, polis eller väktare. Kristna är inte pacifister.

Du kan väl inte på allvar mena att Jesus inte var pacifist?
Citera
2018-10-27, 08:39
  #8
Medlem
Det är ingenting som jag kan se går ihop med vad Jesus lärde oss....
Jag kan inte alls förstå det.
Överhuvudtaget tycker jag att dessa vålds"sporter"är helt fel och förskräckligt!
Jag tror att det är som med så mycket annat numera - man förvränger sanningen till att bli något helt annat än vad det är!
Det är symptomatiskt för vår tid och syftar till att bedra människor så att de inte ser härligheten som strålar från vår Herre Jesus Kristus.
I Bibeln ser vi att precis det ska hända också och det sker mitt framför våra ögon nu.
Läs Bibeln istället säger jag!
Gud välsigne er och ha en fin lördag alla! 💜
Citera
2018-10-27, 09:11
  #9
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Kampsport är inte våld utan just sport. Därför kan sk kristna utöva detta. Sen är vissa fighters, speciellt inom mma, våldsutövare samtidigt som de utövar sporten. Sådant finns ju även inom bl a nhl där vissa är anställda enbart för att förstöra spelet för det andra laget.

Sen har nog begreppet kristen och definitionen av detta ändrats genom åren.
Vissa verkar se det mer som tradition och kultur än religion. Skenheligt enligt mig.
Citera
2018-10-27, 09:58
  #10
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Det är som en boxare som jobbar med att sälja blommor.
Citera
2018-10-27, 10:12
  #11
Medlem
proconsuls avatar
Luk 6:29 "Om någon slår dig på den ena kinden, så håll ock fram den andra åt honom"

Det här lär man inte vina några matcher på...
Citera
2018-10-27, 10:34
  #12
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Det är som en boxare som jobbar med att sälja blommor.
Vad ska det betyda? Ser inte hur det ena har något med det andra att göra. Blir det mer rätt eller fel av att han säljer blommor? Kompenserar boxaren för sina eventuella synder han gör i ringen genom sin blomförsäljning?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback