Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-26, 23:51
  #1
Medlem
kennedy8s avatar
Har stött på lite problem med min nyköpta DLS anläggning och tänkte höra efter om hjälp här hur jag ska koppla för att få ut mitt ljud till TV:n

Systemet är detta:

Bas:
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar...bluetotoh.html

Högtalare:
https://www.hembiobutiken.se/produkt...-flatbox-mini/

Onkyo förstärkare:
https://www.intl.onkyo.com/products/...09/im_rear.jpg

I TV:n så är det en optisk ljudingång. Vill ju väldigt gärna köra detta system via min onkyo förstärkare
och eftersom den har just optiska alternativet vilket inte subwoofern ovan har tyvärr.

Testat att koppla såhär:

Högtalarna in i basen -> RCA till onkyo förstärkaren från basen -> optisk kabel in i tvn

Detta fungerar alltså inte. Om ni kollar på ovanstånde bilder, hur kan jag koppla för att få ut ljudet via optiska kabeln? Enda jag hittils fått att fungera är AUX kabel från basen in i headset jacket i tvn och det känns verkligen inte optimalt.

Supertacksam för hjälp!
Citera
2018-10-27, 00:14
  #2
Medlem
Tvonds avatar
Normalt ska ju allt ska ju kopplas in i receivern. Tv ska in på digital optical in 1, vä/hö front högtalare in med högtalarkabel in i receivern front/hö/vä. Sedan subben ska koppls in med lågnivå in på sub. Dock ser jag inte på bilden till subben att den ens har lågnivå då det verkar vara något sorts allt i ett box. Så slutsatsen kanske blir att du inte kan köra optiskt från tvn då du inte har rätt grejer för det.

Så koppling med en sådan här begränsad teknisk produkt borde bli enligt följande allt koppas till subben sedan får du köra 3,5 mm från tvn. Receivern får du använda till något annat.
Citera
2018-10-27, 01:35
  #3
Medlem
kennedy8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Normalt ska ju allt ska ju kopplas in i receivern. Tv ska in på digital optical in 1, vä/hö front högtalare in med högtalarkabel in i receivern front/hö/vä. Sedan subben ska koppls in med lågnivå in på sub. Dock ser jag inte på bilden till subben att den ens har lågnivå då det verkar vara något sorts allt i ett box. Så slutsatsen kanske blir att du inte kan köra optiskt från tvn då du inte har rätt grejer för det.

Så koppling med en sådan här begränsad teknisk produkt borde bli enligt följande allt koppas till subben sedan får du köra 3,5 mm från tvn. Receivern får du använda till något annat.

Låter ju surt...

Säg att jag hade haft en annan reciever som har tex AUX ingång vilket inte denna reciever jag har nu har... Skulle jag då kunna koppla subben AUX till recieverns AUX och sen ut via optisk till TV:n? Eller det kanske inte fungerar?
Citera
2018-10-27, 11:49
  #4
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennedy8
Låter ju surt...

Säg att jag hade haft en annan receiver som har tex AUX ingång vilket inte denna reciever jag har nu har... Skulle jag då kunna koppla subben AUX till receiverns AUX och sen ut via optisk till TV:n? Eller det kanske inte fungerar?

Valet av Receiver spelar mindre roll. Själva ljudsystemet du köpt är väl i grund och botten tänkt som ett eget system och inte som ett komplement till en fristående receiver.

En ev lösning jag fundera på kan fungera men du får Kolla i Receiverns manual om det går binda optical in till VCR out ? Dvs plocka ljudet från tv till optical in och sedan skicka det vidare till VCR Out och sedan köra en split rca kabel röd/vit till en 3,5 mm som du kopplar in på AUX på Dls basen.
Citera
2018-10-27, 12:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kennedy8
Låter ju surt...

Säg att jag hade haft en annan reciever som har tex AUX ingång vilket inte denna reciever jag har nu har... Skulle jag då kunna koppla subben AUX till recieverns AUX och sen ut via optisk till TV:n? Eller det kanske inte fungerar?
har du läst manualerna? där brukar det mesta man behöver veta stå. verkar som subben har en egen liten reciver så du bör inte behöva en annan alls. dessvärre saknar den optisk ingång. det jag skulle gjort är att köra subben till recivern som en vanlig subb helt enkelt med rca kontakter från reciverns subb utgång. sedan skulle satelliterna få vara kopplade till reviverns högtalar utgångar.
ELLER kolla om recivern har rca utgångar med ljud ut och inte bara subbwoffer frekvenser ut men det tror jag är ovanligt för då får subben frekvenserna till att spela satelliterna också.
Citera
2018-10-27, 21:08
  #6
Medlem
kennedy8s avatar
Tack för era svar! Hade egentligen bara tänkt säga att jag fick till det!

Kopplade högtalarna till subben och sedan från high level input från subben in i recievern. Med en optisk från recievern in i tvn och fick då ljud. Så nu är allt som det ska!
Citera
2018-10-28, 08:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kennedy8
Tack för era svar! Hade egentligen bara tänkt säga att jag fick till det!

Kopplade högtalarna till subben och sedan från high level input från subben in i recievern. Med en optisk från recievern in i tvn och fick då ljud. Så nu är allt som det ska!
Fattar inte du åt vilket håll signalen går?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback