Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-26, 22:28
  #1
Medlem
theshades avatar
Jag är nybörjare inom pyroteknik och detta skriver jag efter att ha gjort mitt första svartkrut som fungerade över förväntan. Jag vill dela med mig av denna metod som ett alternativ för oss som vill göra bra svartkrut men som inte har en kulkvarn. Kanske har jag uppfunnit en redan etablerad metod som jag inte hört talas om...

Detta är en metod jag upptäckte som fungerar utmärkt för att få fram väldigt fina och homogena (lika stora) kolpartiklar. Ursprungligen försökte jag mig på detta mest som en nödlösning för att filtrera bort orenheter i kolet och de hårda bitar som vägrade malas sönder ordentligt i morteln, men jag kommer nog fortsätta med den här metoden tills jag bygger en kulkvarn (som jag kommer behöva till annat än just kol).

Fördelen är som sagt att man inte behöver en kulkvarn. Nackdelen med den här metoden är att den tar mer tid och är lite omständig. Personligen tycker jag inte att det är ett problem så länge man inte ska tillverka kilovis med svartkrut utan det hela är snarare lite meditativt.

Du behöver:

Mortlat eller på något vis krossat kol (3-5 deciliter per laddning?).
En trasa som du gjort av ett lakan (vanligt underlakan eller motsvarande)
Rinnande vatten
En liten hink, kastrull eller motsvarande behållare som kan stå under det rinnande vattnet (minst 2 liter)

Diskhandskar är även att rekommendera men inget krav.

Klipp/riv en trasa av underlakanet som är ca 40X40 cm. Du ska kunna forma trasan till en påse med kolet i.

Placera kolet i en hög i mitten på trasan och vik upp hörnen så att kolet är som i en påse. Säkra gärna påsen med gummisnoddar eller motsvarande så att kolet hålls kvar och inte läcker ur påsen.

Ta fram hinken och ställ i diskhon. Vrid på kranen vid sidan om hinken så att det rinner väldigt "sakta", det ska nästan droppa. Detta kan finjusteras senare. Temperatur efter eget tycke.