Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-26, 22:28
  #1
Medlem
theshades avatar
Jag är nybörjare inom pyroteknik och detta skriver jag efter att ha gjort mitt första svartkrut som fungerade över förväntan. Jag vill dela med mig av denna metod som ett alternativ för oss som vill göra bra svartkrut men som inte har en kulkvarn. Kanske har jag uppfunnit en redan etablerad metod som jag inte hört talas om...

Detta är en metod jag upptäckte som fungerar utmärkt för att få fram väldigt fina och homogena (lika stora) kolpartiklar. Ursprungligen försökte jag mig på detta mest som en nödlösning för att filtrera bort orenheter i kolet och de hårda bitar som vägrade malas sönder ordentligt i morteln, men jag kommer nog fortsätta med den här metoden tills jag bygger en kulkvarn (som jag kommer behöva till annat än just kol).

Fördelen är som sagt att man inte behöver en kulkvarn. Nackdelen med den här metoden är att den tar mer tid och är lite omständig. Personligen tycker jag inte att det är ett problem så länge man inte ska tillverka kilovis med svartkrut utan det hela är snarare lite meditativt.

Du behöver:

Mortlat eller på något vis krossat kol (3-5 deciliter per laddning?).
En trasa som du gjort av ett lakan (vanligt underlakan eller motsvarande)
Rinnande vatten
En liten hink, kastrull eller motsvarande behållare som kan stå under det rinnande vattnet (minst 2 liter)

Diskhandskar är även att rekommendera men inget krav.

Klipp/riv en trasa av underlakanet som är ca 40X40 cm. Du ska kunna forma trasan till en påse med kolet i.

Placera kolet i en hög i mitten på trasan och vik upp hörnen så att kolet är som i en påse. Säkra gärna påsen med gummisnoddar eller motsvarande så att kolet hålls kvar och inte läcker ur påsen.

Ta fram hinken och ställ i diskhon. Vrid på kranen vid sidan om hinken så att det rinner väldigt "sakta", det ska nästan droppa. Detta kan finjusteras senare. Temperatur efter eget tycke.

Håll påsen med kol under vattnet och massera påsen så att påsen och kolet sakta blir mättat med vatten. När du känner att det börjar rinna igenom så håller du påsen över hinken och kramar ur påsen med båda händerna. Se till att det svarta vattnet hamnar i hinken. Vrid inte ur påsen som en disktrasa: Det sliter på tyget och dina händer (speciellt om du inte har diskhandskar). Det är inte viktigt att du kramar ur precis allt vatten. Att krama för mycket tar onödigt med tid och energi.

När du kramat ur det mesta av vattnet i hinken masserar du påsen och klumpen av kol under det sakta strilande vattnet igen så att den luckras upp samtidigt som kolet mättas med vatten. På så vis separeras kolpartiklarna och de finaste partiklarna kan sköljas ur. När du luckrat upp kolet och paketet är mättat med vatten kramar du ur över hinken igen. Efter några varv får man in känslan och kan höja tempot och det hela går ganska fort!

När hinken/behållaren är fylld av svart vatten ställer du undan den ett tag. Efter någon timme eller två så har kolet sjunkit till botten och du kan hälla av det mesta av vattnet utan att något kol åker med. Fortsätt sedan som tidigare och krama ur kol ur påsen tills det inte kommer ur mer finkornigt kol eller du är nöjd.

I hinken har du då blött kol som du kan torka hur du vill. Ett enkelt sätt är att helt enkelt krama ur det ordentligt till en kompakt boll i samma trasa som vi gjort innan, men då efter att ha tvättat bort de grövre kolpartiklarna. Krossa och sprid ut kolet. Torka i ugn eller hur du vill.

När kolet är torrt har du väldigt fint koldamm som fungerar ypperligt till svartkrut!

Jag hoppas att någon kan ha användning av den här metoden. Om någon använt sig av liknande eller smidigare/bättre metoder eller har synpunkter så tar jag gärna emot kommentarer.
__________________
Senast redigerad av theshade 2018-10-26 kl. 22:37.
Citera
2018-11-02, 10:35
  #2
Medlem
Avva66s avatar
Köp riktigt kol som är färdigt i stället, och kör med Cia metoden. Det är enklare och säkrare.
Citera
2018-11-04, 23:50
  #3
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Köp riktigt kol som är färdigt i stället, och kör med Cia metoden. Det är enklare och säkrare.

Jag kör CIA-metoden... Vad med den här metoden är osäkert menar du?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback