Citat:
Ursprungligen postat av
skremseltaktik
Gav du upp mini futures helt? Bilden är för suddig för att synas, har du någon bättre?
Hur länge har du handlat med framgång och handlar du enbart aktier? Hur mycket kapital har du ungefär? Vad började du med?
Marknaden tror jag bestämt alltid har fel. Den går helt och hållet i cykler och kan man läsa in vad som kommer inprisas i aktier i förtid så är man vinnare. Lättare sagt än gjort.
Har jag chans att återfå pengarna med 200.000 tror du?
Om du hade 300.000 vid lägsta punkten, hur mycket hade du förlorat?
Scenariot jag har i huvudet är att vi faller ner till samma nivåer som i december och därefter börjar en mycket större uppgång. Så jag vill verkligen korta den här marknaden. Känns som att man har större chans på kort sikt 2 - 3 månader.
Jag har slutat med minifutures helt och bara haft några försök sen 2013, mest idiotiska kortningar helt utan att tänka så man blev en 10k fattigare fort.
Dock så tycker jag de är ett bra instrument och jag har tänkt göra ett försök till med 90%/10% när jag har lite mer tid.
Livet kom emellan och jag sitter på ett hus som renoverats de senaste två åren.
Bilden är bättre på datorn men den är från 2010 till idag, vid 2013 gav jag upp att försöka trade alls och köpte en portfölj med bra utdelare.
Jag har alltid sparat pengar men i princip inte gå plus förens jag blev extremt långsiktig.
Den 01/01/2013 hade jag 268 800 kronor, förlorat ca 95k sek 2009-2012 enligt k4.
Då hade jag handlat min basportfölj och bestämde mig att dessa ska jag behålla samt öka regelbundet i.
Redan vid slutet av 2013 så var de värda 460 000 (62 000 insättning under året) och utdelningen börjar rassla till så jag har köpt vidare.
Vid 31/12/2015 var depån 1.1 miljoner och tror den var vid 1.3 när jag köpte mitt hus och har inte sparat så mycket den dess.
Bara från utdelningar så har jag fått tillbaka dubbelt det jag förlorade på trading.
Angående om det går upp eller ner så är det oftast inte värt att vänta på ett fall, det är bättre ifall du utgår från vad du tycker är dyrt eller billigt.
Där är utdelningen en bra indikator. 5+% på aktier med starka varumärken och tillväxt så vet du att den är billigt nog att vara värd att köpa efter lite mer efterforskning. Medans om det går ner mot under 3% kommer det ta för lång tid för mig att dubbla pengarna.
(Jag vet att olika företag delar ut olika % av vinsterna men det är som ett sett att hitta köp)
Sen är MA50 och MA200 väldigt bra för att hitta rätt lägen, inte särskilt troende för TA och jag använder inte ens det men använder min depå som en MA100, dvs om jag loggar in idag finns det 1.07m om det är under 800 nästa gång jag loggar in så tycker jag det är dags att köpa ännu fler.
Edit. Procenten på grafen är hur mycket bättre det gått än index.