Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-26, 18:53
  #1
Medlem
IdiotFleshs avatar
Jag kommer inom snart hänga mig själv efter många års djupa depressioner som inget lyckats bota. Problemet är att jag hört att polisen ibland snokar igenom ens elektronik efter självmord, jag vill absolut inte att dem eller min familj ska få reda på vad jag varit inne på, inget olagligt, men ändå mycket man inte vill att vem som helst ska få reda på.
Innan ska jag därför rensa all historik och avsluta google-konton. Sedan ska jag förstöra datorns hårddisk. Det jag undrar är om det verkligen är så här enkelt, finns det något annat sätt dem kan få reda på min internet historik och hur förhindrar jag isåfall det? Tråden handlar inte om det är rätt att jag tar självmord eller inte och sådanna kommentarer undanbedes.
Citera
2018-10-26, 19:23
  #2
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiotFlesh
Sedan ska jag förstöra datorns hårddisk. Det jag undrar är om det verkligen är så här enkelt, finns det något annat sätt dem kan få reda på min internet historik och hur förhindrar jag isåfall det?

Det går, det jag skulle göra är att först kryptera hela hårddisken med t.ex. VeraCrypt, sedan köra Eraser på Gutmann-pass och radera hela hårddisken, sedan radera "Unused space" på samma sätt, sedan dra ut hårddisken ur datorn och dra en stark magnet över den. Detta kommer att förhindra att något kan återskapas till >99%.
__________________
Senast redigerad av Legionarii 2018-10-26 kl. 19:45.
Citera
2018-10-26, 20:14
  #3
Medlem
Xanaxgirl420s avatar
Går det att göra på mobil då??
Citera
2018-10-26, 20:33
  #4
Medlem
IdiotFleshs avatar
Tack för ditt svar, du tror inte att det går att få fram något på andra sätt än hårddisken?
Citera
2018-10-28, 02:56
  #5
Medlem
IdiotFleshs avatar
Vet att det är lite små dumt att bry sig om det för jag kommer ju ändå vara död, men tanken på att någon skulle söka igenom min dator ger mig ändå ångest. Den sista personen verkar inte ha läst att det inte var det som skulle diskuteras. Har någon svar på min fråga om det går att få fram något på annat sätt än hårddisken?
Citera
2018-10-28, 14:32
  #6
Medlem
lillapaddingtons avatar
Möjligtvis RAM-minnet om någon skulle vara snabb att börja snoka.

Måste ändå påminna dig om att det går att bli frisk från en depression. Det går, jag lovar! Sköt om dig!
Citera
2018-10-28, 15:59
  #7
Moderator
Ruskigbusss avatar
Även om jag också skulle uppmana trådskaparen till att ge vården en chans, innan h?n tar ett så slutgiltigt steg, så är det inte goda råd om psykisk hälsa eller förnumstiga förklaringar av hur obetydlig vi alla är i det långa perspektivet - som är ämnet för den här tråden eller det här forumet.

Om jag får ta mej friheten att omformulera frågeställningen så är den helt enkelt: Hur avlägsnar man alla elektroniska spår efter sig?

Sen kan det kanske vara på sin plats att påminna om att den egna datorn eller egna mobilen inte är enda platsen där personuppgifter eller spår till personuppgifter finns lagrade. Vi har alla en internet-skugga som ibland kan sträcka sej långt. Och där kan det vara så att man själv inte når för att städa bort något.

Men, berätta gärna hur man försvinner från även sådana platser, om någon vet.

OT raderat.
/Mod
Citera
2018-10-28, 19:46
  #8
Avstängd
53280s avatar
-Plocka ut hårddisken och knacka sönder den med en hammare.
-Mobilen fabriksåterställer man.
-Avsluta alla facebook konto och liknade

Viktigast är använda sitt riktiga namn så lite som möjlighet på internet.
Citera
2018-10-28, 19:58
  #9
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
-Plocka ut hårddisken och knacka sönder den med en hammare.
-Mobilen fabriksåterställer man.
-Avsluta alla facebook konto och liknade

Viktigast är använda sitt riktiga namn så lite som möjlighet på internet.
Jag skulle ha borrat hål i alla skivor på disken.
Mobilen eldar man upp.
Har man Facebook är all data lagrad för evigt. Detsamma gäller google, twitter osv osv. Du kan aldrig radera data du skrivit på internet. NSA vet mer om dig än din mamma.
Citera
2018-10-28, 20:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Jag skulle ha borrat hål i alla skivor på disken.
Mobilen eldar man upp.
Har man Facebook är all data lagrad för evigt. Detsamma gäller google, twitter osv osv. Du kan aldrig radera data du skrivit på internet. NSA vet mer om dig än din mamma.

Nu är det dock inte NSA som TS är orolig för, utan för vad svenska polisen alternativt anhöriga kan hitta efter TS bortgång. Det torde vara tämligen begränsat vad de kan komma åt i ett sådant läge, även om familjen förstås kan vara angelägen att få reda på varför det hänt.

Jag tror det räcker med att radera alla konton på internet, Facebook osv. Ta bort all information som lagrats på kontona som visar att det är du först, och ta sedan bort dem helt. Ta bort sådant som e-post för lösenordsåterställning, byt sedan lösenord till ett olösligt som du själv inte vet (för Flashback exempelvis, där kontot inte går att ta bort). Gör detsamma med e-postkonton du har, ta bort lösenordsåterställningsalternativ och byt lösenord/stäng kontot. Fabriksåterställ telefon och dator, förstör hårddiskarna efteråt.

Polisen kommer inte lägga någon större tid på att utreda ett uppenbart självmord, utan det är vad familjen kan snoka reda på som blir det centrala, eftersom det troligtvis är där elektroniken hamnar och de som kan lämna in sakerna till experter för att få reda på vad som gått snett.

För att undvika detta bör med fördel skrivas ett utförligt avskedsbrev där du förklarar din syn på det hela, just för att stilla frågorna som leder till noggrannare undersökning. Inkludera också vad du vill ska hända med eventuella konton som du kan ha glömt, att ingen ska försöka kontrollera din historik eller någonting sådant, och hoppas att familjen respekterar din sista vilja.

Men ja, jäkligt sorgligt må jag säga. Sälj alla prylarna och dra någonstans istället, avsluta när alla pengar är slut och hoppet är borta, gör det någonstans där det är varmt och skönt och familjen inte blir de som hittar dig. Bara försvinna kan ju vara en grej, simma rakt ut i havet så långt du orkar och låt vågorna ta dig.
__________________
Senast redigerad av iloveass2 2018-10-28 kl. 20:13.
Citera
2018-10-28, 20:16
  #11
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Nu är det dock inte NSA som TS är orolig för, utan för vad svenska polisen alternativt anhöriga kan hitta efter TS bortgång. Det torde vara tämligen begränsat vad de kan komma åt i ett sådant läge, även om familjen förstås kan vara angelägen att få reda på varför det hänt.

Jag tror det räcker med att radera alla konton på internet, Facebook osv. Ta bort all information som lagrats på kontona som visar att det är du först, och ta sedan bort dem helt. Ta bort sådant som e-post för lösenordsåterställning, byt sedan lösenord till ett olösligt som du själv inte vet (för Flashback exempelvis, där kontot inte går att ta bort). Gör detsamma med e-postkonton du har, ta bort lösenordsåterställningsalternativ och byt lösenord/stäng kontot. Fabriksåterställ telefon och dator, förstör hårddiskarna efteråt.

Polisen kommer inte lägga någon större tid på att utreda ett uppenbart självmord, utan det är vad familjen kan snoka reda på som blir det centrala, eftersom det troligtvis är där elektroniken hamnar och de som kan lämna in sakerna till experter för att få reda på vad som gått snett.

För att undvika detta bör med fördel skrivas ett utförligt avskedsbrev där du förklarar din syn på det hela, just för att stilla frågorna som leder till noggrannare undersökning. Inkludera också vad du vill ska hända med eventuella konton som du kan ha glömt, att ingen ska försöka kontrollera din historik eller någonting sådant, och hoppas att familjen respekterar din sista vilja.

Men ja, jäkligt sorgligt må jag säga. Sälj alla prylarna och dra någonstans istället, avsluta när alla pengar är slut och hoppet är borta, gör det någonstans där det är varmt och skönt och familjen inte blir de som hittar dig. Bara försvinna kan ju vara en grej, simma rakt ut i havet så långt du orkar och låt vågorna ta dig.
Jag skulle öht inte ha brytt mig. Är man död så är man och då spelar det lixom ingen roll längre. Det man kan ana i TS resonemang är väl fegheten att han måste sopa igen spåren för han har ingen bra orsak till ett självmord. Säg vem som inte är deprimerad i det här landet.
Citera
2018-10-28, 22:44
  #12
Medlem
IdiotFleshs avatar
Tack för all hjälp. Det är alltså i princip omöjligt att få fram något om jag följer dessa instruktioner?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback