Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-26, 16:56
  #1
Medlem
Har ätit Stesolid i flera år regelbundet (minst 2-3 gånger i veckan om doser på 10-30mg, ibland mer). Senaste året har jag tyvärr ätit dagligen i doser om 25-30mg/dag. Har levt i en dimma och bara blivit mer och mer deprimerad, och bestämde mig för att testa att gå ner snabbt i dos.

Sagt och gjort, för två veckor sedan gick jag ner till 10mg, och har (förutom en dag då jag tog 25mg) nu ätit denna dos. Alltså från 25-30mg -> 10mg utan nedtrappning.

Känner mig mera känslosam, lite lättirriterad och orkeslös, men annars ingenting. Inga skakningar, ingen ökad ångest, inga sömnproblem, inget sug efter att ta mer tabletter. Istället har min hjärna klarnat upp vilket känns otroligt skönt.

Min fråga är om det verkligen ska vara så här lätt att gå ner i dos? Alla pratar om långsam nedtrappning och att man annars får ett helvete, men detta är ju ingenting. Eftersom det gått 14 dagar borde ju de värsta symptomen ha kommit vid detta laget.

Ska det vara så här eller har jag haft tur? Kan jag gå ner ännu mer eller bör jag stanna här ett tag?

Tack!
Citera
2018-10-26, 17:18
  #2
Medlem
Jag menar inte att vara otrevlig men varför ens fråga? Känns det bra så är det bra helt enkelt.
Citera
2018-10-26, 17:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Jag menar inte att vara otrevlig men varför ens fråga? Känns det bra så är det bra helt enkelt.

Kanske var konstigt formulerat, men anledningen är väl egentligen mina sista frågeställning om jag bör stanna här nu på 10mg/dag ett tag eller om jag kan fortsätta neråt. Vill inte riskera att väcka björnen liksom...
Citera
2018-10-26, 17:23
  #4
Medlem
nej det är inte så jävla svårt som en del säger.

xanor tar mig 3 dagar att slippa ångesten på, och stesolid typ en vecka

ct nu då
Citera
2018-10-26, 17:27
  #5
Medlem
Parasomnis avatar
Stesolid tar längre tid på sig att gå ur kroppen eftersom dom har en lång halveringstid på allt från 5 dagar till över en vecka. Därför kan det vara så att du inte känt besvär än

Eller så har du tur
Citera
2018-10-26, 17:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Kanske var konstigt formulerat, men anledningen är väl egentligen mina sista frågeställning om jag bör stanna här nu på 10mg/dag ett tag eller om jag kan fortsätta neråt. Vill inte riskera att väcka björnen liksom...

Tycker du ska skippa helt och känna efter hur lång tid det tar innan ..ja du vet.. ta då lite och vänta igen..
Tar jag 10mg så känner jag det tydligt även dagen efter så ...
Citera
2018-10-26, 17:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
nej det är inte så jävla svårt som en del säger.

xanor tar mig 3 dagar att slippa ångesten på, och stesolid typ en vecka

ct nu då

Shit, så pass alltså? Gäller det även på dom doserna jag gått på (runt 30mg/dag) och under längre tid?

Citat:
Ursprungligen postat av Parasomni
Stesolid tar längre tid på sig att gå ur kroppen eftersom dom har en lång halveringstid på allt från 5 dagar till över en vecka. Därför kan det vara så att du inte känt besvär än

Eller så har du tur

Jag är medveten om den långa halveringstiden. Dock har det gått 14 dagar nu (förutom en dag då jag tog mer som sagt), och efter så lång tid borde abstinensen kommit kan man tycka.

Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Tycker du ska skippa helt och känna efter hur lång tid det tar innan ..ja du vet.. ta då lite och vänta igen..
Tar jag 10mg så känner jag det tydligt även dagen efter så ...

Jag har funderat på detta också, att bara skippa helt och känna efter hur det känns. Men som sagt, är bara lite orolig att ställa till det för mycket i hjärnkontoret nu när man väl har lyckats stabilisera sig på 10mg.

Är rädd att om jag får rejäl abstinens om jag går cold turkey nu och sedan går tillbaka till 10mg så kommer det inte vara stabilt igen. Kan ju haft tur, men frågan är om man har det nästa gång...
Citera
2018-10-26, 18:03
  #8
Medlem
Sooks avatar
Det är ju en rätt stark drog så det kan nog vara hälsosamt att köra 10 mg också. Jag natar att du har en läkare inblandad som har åsikter?
Citera
2018-10-26, 18:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är ju en rätt stark drog så det kan nog vara hälsosamt att köra 10 mg också. Jag natar att du har en läkare inblandad som har åsikter?

Ja, det kanske är bäst. Har nedtrappningschema i samråd med läkaren som sträcker sig över 4 månader, men har alltså gått ner snabbare på eget bevåg.
Citera
2018-10-26, 18:44
  #10
Medlem
isnisns avatar
Har själv satt ut stesolid(i samråd med min läkare) för ungefär tre år sedan. Hade stått på 10mg/dag i 8 år.
Gick ner till 5mg i två veckor. Sedan 2mg i en vecka och så sluta jag helt. Kände noll abstinens eller något annat liknande.
Citera
2018-10-27, 00:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus

Jag har funderat på detta också, att bara skippa helt och känna efter hur det känns. Men som sagt, är bara lite orolig att ställa till det för mycket i hjärnkontoret nu när man väl har lyckats stabilisera sig på 10mg.

Är rädd att om jag får rejäl abstinens om jag går cold turkey nu och sedan går tillbaka till 10mg så kommer det inte vara stabilt igen. Kan ju haft tur, men frågan är om man har det nästa gång...

Sluta oroa dig för hjärnkontoret... de doser du tagit är inte i närheten av vad missbrukare av benso tar ( min åsikt) ... att sluta cold turkey med benso är bara farligt om du tagit större mängder över en längre (?) tid... större doser menas 100mg+ varje dag (jag höftar lite här..)........

Det är inte meningen att du ska "stabilisera dig" på 10mg... meningen är att "använda vid behov" vilket är exakt så diffust som det låter.

Faktiskt kan det leda till skador även vid lägre doser beroende på hur länge du tagit.
Citera
2018-10-27, 00:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Sluta oroa dig för hjärnkontoret... de doser du tagit är inte i närheten av vad missbrukare av benso tar ( min åsikt) ... att sluta cold turkey med benso är bara farligt om du tagit större mängder över en längre (?) tid... större doser menas 100mg+ varje dag (jag höftar lite här..)........

Det är inte meningen att du ska "stabilisera dig" på 10mg... meningen är att "använda vid behov" vilket är exakt så diffust som det låter.

Faktiskt kan det leda till skador även vid lägre doser beroende på tid då.

Jo, jag är medveten om att det inte är en jättedos jag ätit - men fullt tillräckligt för att man ska gå omkring i en dimma dag ut och dag in och ha en minneslucka som sträcker sig minst ett halvår tillbaka (förutom enskilda händelser). Men visst, valid point.

Vad jag menar med att jag ska stabilisera mig på 10mg är inte att jag ska stanna där för alltid, utan låta min hjärna vänja mig vid denna dos innan jag fortsätter att trappa ut. Dock max någon vecka till. Vill naturligtvis bli fri från dagligt användande, och helst kunna ta vid behov (även om jag förstår att det blir svårt efter att ha varit en dagliganvändare).

Positivt är dock att jag inte gått över läkarens ordinerade dos (förutom vid några enstaka tillfällen, och jag gillade det inte ens). Jag känner inte heller något sug efter att ta Stesolid eftersom jag inte längre får ut det där sköna lugnet man fick i början. Det enda det gör är att göra mig normal...

Men fan, det ska bli skönt att vara fri från fanskapet. Har förhoppningsvis inte ätit tillräckligt länge för att det ska ha orsakat permanenta skador på hjärnan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback