Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-26, 15:28
  #1
Medlem
soapmasters avatar
Har kikat på mycket överlevnad och camping videos på youtube, så nu tänkte jag ge mig ut och prova på lite själv.

Men tittat över allemansrätten och så, inte fan kan jag bygga mig något vindskydd eller duglig lägereld av fallna kottar och kvistar!

Hur gör ni, har ni egen mark eller är det så ovanligt att man stöter på markägaren att ni kan "tjuva" ett träd utan rädsla när ni är ute och övernattar? Har ingen lust att tälta bland folk så det blir ju en bit in skogen.

Är det lugnt att hugga ner ett "dödstående" träd, för det är ju det som de flesta verkar använda sig av när jag kollar på diverse videos?

Vi behöver inte tala om att det är rätt eller fel, det vet vi, men låt oss hålla oss till verkligheten som den är ute i skogen och inom "bushcrafting".
Citera
2018-10-26, 15:32
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Eld är väl relativt enkelt, det finns ju oftast mängder av pinnar, grenar liggandes i valfri skog.
Vindskydd ta med en lättviktspresenning. Men går säkerligen att bygga av relativt enkelt av nedfallna saker också, samt tror ingen skogsägare blir "sur" över att du tar några färska/färskt) (ogräs, buskar) om det behövs.
Citera
2018-10-26, 15:32
  #3
Avstängd
jag eldar döda trän jag hittar , man slår ofta läger där dessa finns , så brasan kan spraka långt in på småtimmarna
Citera
2018-10-26, 16:02
  #4
Medlem
soapmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Eld är väl relativt enkelt, det finns ju oftast mängder av pinnar, grenar liggandes i valfri skog.
Vindskydd ta med en lättviktspresenning. Men går säkerligen att bygga av relativt enkelt av nedfallna saker också, samt tror ingen skogsägare blir "sur" över att du tar några färska/färskt) (ogräs, buskar) om det behövs.
Ja, pressenning tänkte jag ta med mig men lite "tjocka som en arm" grenar kan ju behövas för att få det stadigt och något att ligga på kanske. Blev lite fundersam när det stod att man inte ens får bruka nedfallna träd, då blir det jävligt svårt. Fast dessa regler är kanske mest strikta för att försöka få idioter ur skogen, och om man bara beter sig och inte förstör så kan man använda sig av skogens resurser även om det officiellt går emot allemansrätten.

Är en "förortsgrabb" så har inte varit ute mycket i skogen så har dålig koll på sånt här.

Vill undvika att Ove och hans son Jimmy kommer och sparkar ihjäl mig när jag ligger och sover för att jag tog lite virke ur deras skog.
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
jag eldar döda trän jag hittar , man slår ofta läger där dessa finns , så brasan kan spraka långt in på småtimmarna
Okej! Jo döda träd var väl det jag hade tänkt använda mig av mest, så det var det jag menade när jag skrev att jag tänkte hugga ner träd, dvs dödstående träd.

Men enligt allemansrätten får man inte ens röra stubbar.
Citera
2018-10-26, 16:03
  #5
Medlem
Jellohs avatar
Dödstående träd låter jag stå då det bör djur i dem och d3t är en bristvara i industriskog. Man kan elda pinnar (men man har brutit allemansrätten då genom att elda) och stänger till läger brukar jag ta där det inte syns av sånt som saknar ekonomiskt värde, typ rönn eller al ell3r annat som ändå skulle gallras eller röjas.

Men bygga vindskydd är iofs. mysigt....men tält är bekvämare.
Citera
2018-10-26, 16:14
  #6
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soapmaster
Ja, pressenning tänkte jag ta med mig men lite "tjocka som en arm" grenar kan ju behövas för att få det stadigt och något att ligga på kanske. Blev lite fundersam när det stod att man inte ens får bruka nedfallna träd, då blir det jävligt svårt. Fast dessa regler är kanske mest strikta för att försöka få idioter ur skogen, och om man bara beter sig och inte förstör så kan man använda sig av skogens resurser även om det officiellt går emot allemansrätten.

Är en "förortsgrabb" så har inte varit ute mycket i skogen så har dålig koll på sånt här.

Vill undvika att Ove och hans son Jimmy kommer och sparkar ihjäl mig när jag ligger och sover för att jag tog lite virke ur deras skog.

Okej! Jo döda träd var väl det jag hade tänkt använda mig av mest, så det var det jag menade när jag skrev att jag tänkte hugga ner träd, dvs dödstående träd.

Men enligt allemansrätten får man inte ens röra stubbar.

Du behöver inga träd tjicka som en arm för att bygga skydd. Det räcket med rep. Annars sattsa på hämgmätta.
Citera
2018-10-26, 16:22
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soapmaster
Ja, pressenning tänkte jag ta med mig men lite "tjocka som en arm" grenar kan ju behövas för att få det stadigt och något att ligga på kanske. Blev lite fundersam när det stod att man inte ens får bruka nedfallna träd, då blir det jävligt svårt. Fast dessa regler är kanske mest strikta för att försöka få idioter ur skogen, och om man bara beter sig och inte förstör så kan man använda sig av skogens resurser även om det officiellt går emot allemansrätten.

Är en "förortsgrabb" så har inte varit ute mycket i skogen så har dålig koll på sånt här.

Vill undvika att Ove och hans son Jimmy kommer och sparkar ihjäl mig när jag ligger och sover för att jag tog lite virke ur deras skog.


Snöre/rep med presenningen är ju inte dumt dock då går det att lösa ett hyfsat vindskydd utan så mycket andra grejor. Och snöre/rep är lite a och o när det gäller campa i skogen ändå...

Man kan alltid råka ut för idioter både som skogs/land ägare och vice versa givetvis. Minns själv när jag var ung och med ett par kompisar började spika upp en koja bakom ett gärdsgård samt staket. När kojan var 2 våningar mellan 3 träd så kom ägaren ut och frågade vad vi höll på med (vilket var ganska självklart vid detta läget). Vi såg lite ledsna ut och sade att vi byggde "bara" en koja. Han förklarade att han har ibland får här och han äger marken men om ni bara tar bort kojan när ni är klara med den så var det helt OK... Då hade vi säkert (minns inte riktigt) huggit ner ett antal stora träd spikat (nästan sönder) 3 träd och en jävla massa annan bråte... Men han kunde ju antagligen se sig själv när han var ung och gjorde något liknande...

I något annat land hade vi blivit "shot on site" :-) jaja inte riktigt kanske men "nära" :-)

Men i alla fall, är man någorlunda försiktig och inte ställer till med någon riktigt skada så är det få skogsägare som bryr sig antar jag. Sedan kanske allemansrätten förändrats något de senaste 40 åren, har dålig koll...
Citera
2018-10-26, 16:23
  #8
Medlem
Levande träd brinner väldigt dåligt (om det inte är -20c), att du tar döda stammar och kvistar bryr sig ingen om och ytterst få skogsägare skulle bry sig om du tog tunna stammar till vindskydd från skog som ändå skal gallras ut. I de skogar jag bedriver friluftsliv ser jag aldrig andra människor så problemställningen verkar sökt. Kanske det är annorlunda i andra delar av Sverige!? De flesta skogar ägs av stora skogsbolag och kyrkan. Ingen bryr sig om några slanor och grenar.
Citera
2018-10-26, 16:29
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av soapmaster
Ja, pressenning tänkte jag ta med mig men lite "tjocka som en arm" grenar kan ju behövas för att få det stadigt och något att ligga på kanske. Blev lite fundersam när det stod att man inte ens får bruka nedfallna träd, då blir det jävligt svårt. Fast dessa regler är kanske mest strikta för att försöka få idioter ur skogen, och om man bara beter sig och inte förstör så kan man använda sig av skogens resurser även om det officiellt går emot allemansrätten.

Är en "förortsgrabb" så har inte varit ute mycket i skogen så har dålig koll på sånt här.

Vill undvika att Ove och hans son Jimmy kommer och sparkar ihjäl mig när jag ligger och sover för att jag tog lite virke ur deras skog.

Okej! Jo döda träd var väl det jag hade tänkt använda mig av mest, så det var det jag menade när jag skrev att jag tänkte hugga ner träd, dvs dödstående träd.

Men enligt allemansrätten får man inte ens röra stubbar.

fäller du ett dött träd så har du ved för ett dygn ca , en liten händig såg och yxa funkar fint
se till att kapa långt ner på marken när du fäller bara
har aldrig varit med om att märkägare kommit när man tältat i urskogen , när du eldar så se till att alltid
ha en hink med vatten nära och släck eldplatsen rikligt med vatten när du lämnar och drar vidare
Citera
2018-10-26, 16:49
  #10
Medlem
soapmasters avatar
Tack för alla svar, verkar som jag har oroat mig i onödan.

Är man försiktig och lämnar det i princip som när man kom så verkar det som att det inte ska vara någon fara.

Ses i skogen i vinter!(förhoppningsvis inte)
Citera
2018-10-27, 12:35
  #11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soapmaster
Tack för alla svar, verkar som jag har oroat mig i onödan.

Är man försiktig och lämnar det i princip som när man kom så verkar det som att det inte ska vara någon fara.

Ses i skogen i vinter!(förhoppningsvis inte)
Granar är bra att hämta sina grenar för vindskydd från.

Om granen är stor, och har ett tätt grenverk så syns det ju inte, märks inte, att man säga loss några grenar. Det är liksom ingen större grej.
Och det behövs bara några stycken.

Två som stolpar, korta. Och en lång som man har över.
Den långa kan man ofta hitta liggandes fritt ute i naturen.
Sen lägger man granruskor ovanpå, så tätt man vill ha det (och man vill ha det tätt för att slippa vakna av ett morgonregn.

Är man dessutom mol allena ute i skogen så kan man bygga sig ett mindre vindskydd, med kortare grenar.

Så man behöver inte gå loss på en hel ek och hugga ner den.
Det räcker bra, och blir över, med att såga av några av de nedersta grangrenarna, och granruskorna.


Ibland står det ju dessutom redan träd i skogen som har lämpligt utformade grenar, som kan tjäna som bjälke. Man lägger sen bara ruskorna från den. Och somnar gott under granen eller vad det nu är för träd.


När jag var med i Scouterna som liten gosse var det precis så vi brukade göra.
Och jag fick allt från knivbeviset till eldbeviset så jag vet mycket om vad man får och inte får lov att göra. Dvs man får lov att göra sig ett litet vindskydd genom att avverka småskaligt utan att göra synliga sår i naturen, så att säga.



Men, man måste akta sig för björnen.
Och räven kan bära på rabies om man har oturen med sig.
Citera
2018-10-27, 12:39
  #12
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soapmaster
Tack för alla svar, verkar som jag har oroat mig i onödan.

Är man försiktig och lämnar det i princip som när man kom så verkar det som att det inte ska vara någon fara.

Ses i skogen i vinter!(förhoppningsvis inte)
Tänk också på att, för att göra upp eld i skogen, så är det det torra, döda, granriset som är allra underst på en gran, som du bör använda dig av.

Det är mycket torrt och är därför bäst när man ska göra upp elden.
Sen lägger du på tjockare och tjockare klabbar, men det torra, döda granriset ska du plocka när du ska tända din eldsvåda. Det brinner som fnöske, typ.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback