Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-26, 14:17
  #13
Medlem
Livshacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenwhite
Finns gott om dubbelblinda placebokontrollerade studier som visar att ssri gör mer nytta än placebo så det du säger stämmer helt enkelt inte.

För att svara på ts fråga så räcker det inte att ta en tablett ssri för att få någon förbättring öht, detta är mediciner som tas dagligen i ett par veckor innan man börjar se effekt.
Så det går därför inte att ta en dos för att avgöra hur det påverkar mig? Märker inte av något utöver att jag hade svårare att sova igår natt.
Citera
2018-10-30, 17:14
  #14
Medlem
Greenwhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livshack
Så det går därför inte att ta en dos för att avgöra hur det påverkar mig? Märker inte av något utöver att jag hade svårare att sova igår natt.

Nej du kommer garanterat inte kunna avgöra vilken effekt du får av ett visst ssri läkemedel genom att ta en dos.
Citera
2018-10-30, 17:17
  #15
Medlem
Greenwhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrazxc
Ingen aning vilka studier du hänsvisar till men beroende på vem som beställt studierna så kan man nog få det svar man vill ha.

Om det vore fallet skulle man inte kunna replikera resultaten gång på gång samt se statistiskt signifiktant effekt i enorma meta-studier med tiotusentals inblandade. Du får helt enkelt sätta dig och googla själv om du vill se studierna, finns i överflöd på google scholar.
Citera
2018-10-30, 17:24
  #16
Medlem
JimmieHendrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livshack
Tjena, käkade sertralin 50mg dagligen men slutade för ca. ett år sedan. Tog idag första dosen sedan dess, men är osäker på om jag vill fortsätta. Räcker denna dos för att påverka min hjärna? Har själv hört från läkare att det tar tid innan effekten verkligen "börjar" s.a.s men har hittat vissa påståenden om att en gång räcker för effekt.

Vad är era erfarenheter av att käka SSRI en gång och sedan sluta?
Klart att du får effekt av att bara äta SSRI en enda gång men när läkarna säger att det kan ta månader innan effekten sätter in menar de två saker.
1. Du ska uppnå s.k. steady state (lika mycket av ämnet tas in som utsöndras). SSRI brukar har lång halveringstid och därför tar det tid att bygga upp sig till "steady state".
2. De menar att serotonin ska har upplyftande effekt så att du börjar vänja dig att göra saker igen. Funkar SSRI...? På vissa men i så fall blir läkemedlet beroendeframkallande, precis som vilken annan drog som helst.
Citera
2018-10-30, 17:28
  #17
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimmieHendrix
Klart att du får effekt av att bara äta SSRI en enda gång men när läkarna säger att det kan ta månader innan effelten sätter in menar de två saker.
1. Du ska uppnå s.k. steady state (lika mycket av ämnet tas in som utsöndras). SSRI brukar har lång halveringstid och därför tar det tid att bygga upp sig till "steady state".
2. De menar att serotonin ska har upplyftande effekt så att du börjar vänja dig att göra saker igen. Funkar SSRI...? På vissa men i så fall blir läkemedlet beroendeframkallande, precis som vilken annan drog som helst.

Men det där är decennier-gammal kunskap, som börjar bli utdaterad.
Det har ingenting med serotonin att göra överhuvudtaget. Det finns antidepressiva såsom Tianeptine, Mirtazepine, Mianserin, Valdoxan osv som går emot hela serotonin-hypotesen.

SSRIs fördröjda effekt har att göra med att det sker en neurogenes, vilket innebär att fler celler bildas, då antalet neuroner/synapser är betydligt färre hos deprimerade än normalet.

Här har du en detaljerad förklaring
(FB) Semax - en kraftfull rysk nootropic (smartdrug)

Det är därför ketamin är såpass potent, för att det omedelbart orsakar en kraftig neurogenes, och andra 5HT2-A agonister.

Ingen normalt funtad människa använder SSRIs idag om man har en förmåga att läsa PubMed.
Citera
2018-10-30, 17:32
  #18
Avstängd
Edmontons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ingen normalt funtad människa använder SSRIs idag om man har en förmåga att läsa PubMed.

Ok ännu ett bevis på att jag är en dumskalle. Får Sirtralin och Mirtazapin sen 5 år tillbaka.
Citera
2018-10-30, 17:35
  #19
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Ok ännu ett bevis på att jag är en dumskalle. Får Sirtralin och Mirtazapin sen 5 år tillbaka.

Njae, jag menade inte så.

Jag menar att utvecklingen rör sig framåt medan läkarna de flesta förlitar sig på överhuvudtaget inte läser på och gör sina patienter en björntjänst.

Antidepressiva är inte ämnade för att man skall äta i flera år, utan snarare högst 6-12 månader för att vänja sig av.
Citera
2018-10-31, 06:29
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenwhite
Du får gärna svara på hur du tänker gällande det där med att placeboeffekt ligger bakom effekten man ser av ssri när man ser effekt även vid dubbelblinda placebokontrollerade studier.

Din profilbild kombinerat med okunskapen om psykoaktiva substanser är en udda kombination.

Visst SSRI är inte placebo, men allt som påverkar sinnet är inte positivt. Det är suggestion man sysslar med, man måste tro att det ska hjälpa annars är det bara massa bieffekter.

Man intalar patienten att det kommer bli bättre, när bieffekterna blir märkbara börjar patienten inse att det inte är sockerpiller. Har man då ett hopp om att det blir bättre så börjar man "känna efter" och vissa lyckas då intala sig att, jo det är nog bättre nu. Det betyder inte att det nödvändigtvis inte är placebo.

Upplever man en påverkan på kroppen tydligt så vet man att de gör något som inte placebo gör. Men det säger inte att det inte förekommer placeboeffekt.

Att göra dual blind är rätt meningslöst eftersom patienter märker om de fått placebo eller ej. De som märker att de fått verksam substans kan mycket väl intala sig själva att de kommer bli hjälpta och skapa en placeboeffekt skild från den som mäts med sockerpiller.

Man påvisar att ämnet har en effekt men man kommer inte förbi placeboeffekten. Men man säljer inte läkemedel genom att vara intellektuellt ärlig.

Hur kommer du runt det faktum att försökspersonen vet om den fått verksam substans?

Det går att få placebogruppen att tro att de fått aktiv substans, men du kan inte lura SSRI-gruppen att den fått placebo.

Och eftersom placeboeffekten inte är en statisk effekt, två "sockerpiller" kan ge mer effekt än ett, sprutor påverkar mer än piller osv så är det bara logiskt inkonsekvent att utesluta placebo som orsak bara för att SSRI effekt skiljer från enbart placebo.
__________________
Senast redigerad av Phailure 2018-10-31 kl. 06:36.
Citera
2018-10-31, 21:58
  #21
Avstängd
Edmontons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Njae, jag menade inte så.

Jag menar att utvecklingen rör sig framåt medan läkarna de flesta förlitar sig på överhuvudtaget inte läser på och gör sina patienter en björntjänst.

Antidepressiva är inte ämnade för att man skall äta i flera år, utan snarare högst 6-12 månader för att vänja sig av.

Ok tackar för ditt svar.

Vad skall jag då göra som har varit deprimerad hela livet?

Terapi funkar inte, psykolog funkar inte, medicin funkar nästan inte, ta självmord enda vettiga lösning?
Citera
2018-10-31, 23:52
  #22
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Ok tackar för ditt svar.

Vad skall jag då göra som har varit deprimerad hela livet?

Terapi funkar inte, psykolog funkar inte, medicin funkar nästan inte, ta självmord enda vettiga lösning?

Ja, du har väl antagligen aldrig gjort en differential-diagnos?
Sköldkörtlen, D-vitamin, diverse hjärnsaker som syns på en MRI (hypofos-adenoma finns hos 20% som kan ge depressiva symtom)*..

Finns hur mycket som helst på det fysiologiska;
https://en.wikipedia.org/wiki/Differ..._of_depression

https://www.newsweek.com/it-depression-or-tumor-96663

Fast i Sverige gör man inte det, om du inte möjligtvis har privat-vård då det är billigare att ge en SSRI och säga att allt är psykiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback