Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-25, 23:34
  #1
Medlem
Livshacks avatar
Tjena, käkade sertralin 50mg dagligen men slutade för ca. ett år sedan. Tog idag första dosen sedan dess, men är osäker på om jag vill fortsätta. Räcker denna dos för att påverka min hjärna? Har själv hört från läkare att det tar tid innan effekten verkligen "börjar" s.a.s men har hittat vissa påståenden om att en gång räcker för effekt.

Vad är era erfarenheter av att käka SSRI en gång och sedan sluta?
Citera
2018-10-25, 23:36
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Du lär nog inte känna någon skillnad alls.

Om du hade känt något så hade det väl troligtvis vara en mycket mycket liten nedgång i ditt välmående under någon dag (gissar jag på)
Citera
2018-10-26, 00:03
  #3
Medlem
Så gjorde jag. Fick SSRI av min läkare, men efter mycket om och med tog jag bara en tablett innan jag bestämde mig för att det inte var något för mig. Varken kände eller märkte av något särskilt.
Citera
2018-10-26, 00:45
  #4
Medlem
thegodalmightys avatar
Hur kommer det sig att det inte ger effekt direkt?
Citera
2018-10-26, 08:47
  #5
Medlem
Wrazxcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegodalmighty
Hur kommer det sig att det inte ger effekt direkt?

För att allt är placeboeffekt och du måste ställa in din hjärna på att det kommer ta tid och det är dom magiska pillren som får dig att må bra....

Nej skippa skiten och försök med motion och samtal istället.
Citera
2018-10-26, 09:37
  #6
Medlem
Greenwhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrazxc
För att allt är placeboeffekt och du måste ställa in din hjärna på att det kommer ta tid och det är dom magiska pillren som får dig att må bra....

Nej skippa skiten och försök med motion och samtal istället.

Finns gott om dubbelblinda placebokontrollerade studier som visar att ssri gör mer nytta än placebo så det du säger stämmer helt enkelt inte.

För att svara på ts fråga så räcker det inte att ta en tablett ssri för att få någon förbättring öht, detta är mediciner som tas dagligen i ett par veckor innan man börjar se effekt.
Citera
2018-10-26, 10:09
  #7
Medlem
Wrazxcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenwhite
Finns gott om dubbelblinda placebokontrollerade studier som visar att ssri gör mer nytta än placebo så det du säger stämmer helt enkelt inte.

För att svara på ts fråga så räcker det inte att ta en tablett ssri för att få någon förbättring öht, detta är mediciner som tas dagligen i ett par veckor innan man börjar se effekt.


Såklart det finns. Ligger ju helt till läkemedelsinustrins fördelar

Finns en svensk dokumentär i tre delar som är väldigt intressant. "Who cares in Sweden".

https://www.artimus.se/whocaresinswe...esinsweden.php
Citera
2018-10-26, 10:12
  #8
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenwhite
Finns gott om dubbelblinda placebokontrollerade studier som visar att ssri gör mer nytta än placebo så det du säger stämmer helt enkelt inte.

För att svara på ts fråga så räcker det inte att ta en tablett ssri för att få någon förbättring öht, detta är mediciner som tas dagligen i ett par veckor innan man börjar se effekt.

Såg en studie om att en hög dos vitamin D hade bättre effekt än ssri.
Citera
2018-10-26, 10:34
  #9
Medlem
Greenwhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Såg en studie om att en hög dos vitamin D hade bättre effekt än ssri.

Jo även daglig träning tycks ge samma eller bättre effekt än ssri enl vissa studier.
Citera
2018-10-26, 10:35
  #10
Medlem
Greenwhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrazxc
Såklart det finns. Ligger ju helt till läkemedelsinustrins fördelar

Finns en svensk dokumentär i tre delar som är väldigt intressant. "Who cares in Sweden".

https://www.artimus.se/whocaresinswe...esinsweden.php

Du får gärna svara på hur du tänker gällande det där med att placeboeffekt ligger bakom effekten man ser av ssri när man ser effekt även vid dubbelblinda placebokontrollerade studier.
Citera
2018-10-26, 12:30
  #11
Medlem
Wrazxcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenwhite
Du får gärna svara på hur du tänker gällande det där med att placeboeffekt ligger bakom effekten man ser av ssri när man ser effekt även vid dubbelblinda placebokontrollerade studier.

Ingen aning vilka studier du hänsvisar till men beroende på vem som beställt studierna så kan man nog få det svar man vill ha.

Som sagt, kolla gärna dokumentären jag länkade till.
Sen är det väl personlig erfarenhet och vänner till mig som gått på det som gör att jag inte alls tycker om det.
Citera
2018-10-26, 12:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Såg en studie om att en hög dos vitamin D hade bättre effekt än ssri.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra! En bra och vitaminrik kost, regelbunden träning och mindre dos SSRI hjälper bäst vid lätt till måttlig depression enligt min erfarenhet.
__________________
Senast redigerad av katt12345 2018-10-26 kl. 12:56.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback