Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-26, 11:08
  #13
Medlem
Talking-Donkeys avatar
https://www.bortskankes.se/

Kanonbra. Folk kommer direkt och hämtar grejerna, så slipper du släpa det till tippen.
Det är bra på alla vis. Varför slösa och kasta i onödan.
Citera
2018-10-26, 13:23
  #14
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är väl knappast p g a stor magnet som tjockTV väger mycket, inte ens Trinitron, utan för att det är ett bildrör som är en helvetes klump med tjockt glas. Och ju större bildyta ju tjockare glas måste man ha för att klara att stå emot atmosfärtrycket då det är vakuum inne i bildröret.

Jag hade själv som min sista tjockTV en Sony KV 36 HQ100, alltså deras sista värsting av tjockTV, på 36” och vikt på 88kg plus benstativ i Alu.

Bild på skapelsen https://cf3.s3.souqcdn.com/item/38/7...283_470934.jpg

Den står hos polaren i hans källare nu, fullt fungerande ännu men han funderar på att kasta den på återvinningen. Kostade väl ca 35K ny plus ca 5K om man ville ha det stiliga stativet.

Jag ifrågasatte nog aldrig förklaringen med magneten som jag fick då, på varför min 29 tums Trinitron-Sony vägde 53 kg. En "vanlig" CRT-TV i samma storlek (28-29 tum) väger runt 30 kg. Något var det som gjorde att den vägde extra. Att bära den själv var lite av ett maxlyft (vilket ändå var smidigast att göra, med en 4:3-TV). Riktigt bra kvalitet på fjärrkontrollen var det också, efter tio år såg den ut som en modern (av billigaste sorten då) gör efter någon månad.
Citera
2018-10-26, 13:31
  #15
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Som sagt, skulle det händelsevis vara en Bang & Olufsen så är det helt klart värt besväret att sälja den. Alla andra "lite snyggare" modeller likaså (kanske med glasdörr eller snygg/dyr finish), för självklart finns de som uppskattar en vacker TV, antingen som möbel eller i någon annan retro-hobby. Rent teknisk kvalitet är förstås uppskattat, en fullt fungerande Sony 100hz-TV med Trinitronrör (väger 50+ kg, pga. stor magnet) skulle jag till exempel inte köra till återvinningen.

Hyr ett släp, eller lastbil och hämta BO's i danmark, skänkes bort där nämligen. DBA.dk

Till TS, vad är det för tum? Sen är det 16.9 så är den värdelös. 4.3 och gärna över 30 tum så kan du sälja den för 500,-
Citera
2018-10-26, 13:43
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Jag ifrågasatte nog aldrig förklaringen med magneten som jag fick då, på varför min 29 tums Trinitron-Sony vägde 53 kg. En "vanlig" CRT-TV i samma storlek (28-29 tum) väger runt 30 kg. Något var det som gjorde att den vägde extra. Att bära den själv var lite av ett maxlyft (vilket ändå var smidigast att göra, med en 4:3-TV). Riktigt bra kvalitet på fjärrkontrollen var det också, efter tio år såg den ut som en modern (av billigaste sorten då) gör efter någon månad.

En anledning till att Sonys Trinitron ofta vägde mer än lika stora från andra tillverkare berodde nog mest på att Trinitron länge var den enda bildskärmen av tjockTV som först var helt plan vertikalt, senare både horisontellt och vertikalt. En helt plan yta behöver vara betydligt tjockare för att tåla samma lufttryck än samma yta om den är välvd vilket de flesta vanliga TV var på den tiden. Tjockare glas ökar därmed vikten.
Citera
2019-01-08, 12:04
  #17
Medlem
MiniDiscs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Som sagt, skulle det händelsevis vara en Bang & Olufsen så är det helt klart värt besväret att sälja den. Alla andra "lite snyggare" modeller likaså (kanske med glasdörr eller snygg/dyr finish), för självklart finns de som uppskattar en vacker TV, antingen som möbel eller i någon annan retro-hobby. Rent teknisk kvalitet är förstås uppskattat, en fullt fungerande Sony 100hz-TV med Trinitronrör (väger 50+ kg, pga. stor magnet) skulle jag till exempel inte köra till återvinningen.

Jag förstår inte varför så många fått för sig att Bang & Olufsen inte påverkas så mycket av teknikutvecklingen. En CRT från B&O har i princip samma värde som vilket högkvalitativ CRT som helst, alltså nästan inget. Jag har stött på folk som fått tag på en gammal 4:3 B&O CRT som de fått för sig är någon slags lyx även idag.
Citera
2019-01-15, 09:02
  #18
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Jag har ett dödsbo på halsen nu och där står en teve. Det är en dessa tjockare apparater som dagens ungdom inte sett i verkligheten. Jag tänkte köra den till återvinningen då jag ser det som otroligt att någon finner värde i en sådan. Men så läste en bekant en artikel om att vissa personer tydligen är intresserade av att ta över dessa apparater för att använda till gamla teve-spel. Så nu är min fråga till er, som förhoppningsvis vet mer, är det något lönt att göra något med teven eller är det bara att slänga eländet? Några stora pengar förväntar jag mig inte, tvärtom lär jag väl få betala för att bli av med den, men det känns inte riktigt bra att slänga något som är helt, fungerar och ger bra bild. Att den sedan är av bättre märke lär ju inte spela någon roll såhär 20 år efter tillverkning. Är det lönt att ens försöka bli av med den?

Syftar de på såna som bygger egna arkadspel? Inte heller bland dem lär en TV vara värd nåt eftersom det är få TV som startar på input-kanalen. En tjock bildskärm (ej TV) däremot kanske kan vara intressant för denna smala målgrupp, men man får nog inte mer än en hundralapp. Jag slängde mina 21-tummare för 5 år sen.

Så släng den. Inte ens en 60-tums projektions-TV är värd nåt, eftersom alla tjock-TV drar så mycket ström. Klart att du säkert kan hitta nån värnpliktig eller student som under en tillfällig period i sitt liv vill ha en tjock-TV, fast det är inte värt jobbet nu när det faktiskt finns billiga platt-TV.
Citera
2019-01-15, 09:04
  #19
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Inga problem!

Vet inte vad det är för en TV, men tippa för f-n ingen B&O bara..

Just det, är det en Bang & Olufsen så slänger man ju inte den. TVn man drömde om i barndomen. Speciellt inte om den har motorvridning och shit.
Citera
2019-05-26, 19:27
  #20
Medlem
Att fundera på att hålla fast vid en sådan här tjock-tv idag är bara något som hindrar den personliga utvecklingen. De SKALL återvinnas då de idag är lång bortom sin tänkta livslängd. De kan börja brinna av damm inuti, de drar mkt mer ström än moderna och avger värme. Det finns väl anpassade källsorterings-platser för dessa TV-typer på ALLA återvinningsstationer som står öppna och välkomnar ditt besök. Du kommer känna dig lättad när TV:n blivit förpassad dit den hör hemma.
Citera
2019-05-27, 19:38
  #21
Medlem
Prova att slänga upp den på blocket. Finns säkert någon som finner behov i en gammal TV. Själv köpte min kompis en gammal mac från 80-talet för drygt 1000 spänn....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback