Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-31, 13:33
  #25
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgoRoffe
Jag har råkat ut för ett dilemma och söker därför råd och tips.
Jag och min partner har bestämt oss för att flytta ihop. Min partner har sedan tidigare en lägenhet som hen nyligen köpt för låt oss säga 1 miljon kronor. Det är denna lägenhet som vi ska bo i.

Nu till dilemmat. Borde jag köpa in mig på lägenheten eller bara fungera som inneboende (dvs endast betala halva avgiften+övriga kostnader)?
Jag tänker att om jag ska köpa in mig så borde jag anse att köpet ska vara en rimlig affär.
Jag anser att lägenheten är köpt till ett överpris och tycker därför att det är en dålig investering. Samtidigt känns det orättvist att min partner ska stå med kostnader för lån själv.
Men det känns också orättvist att jag ska betala en del av ränta+amorteringar på min partners lån då jag inte är ägare till lägenheten.

Nån som varit i liknande situation och kan berätta om erfarenheter eller nån som kan ge råd?

Jag gillar din dubblemoral "Jag tycker man ska betala marknadspriset för en lägenhet om man köper in sig" samtidigt som du säger "Jag tycker inte man ska betala en rimlig hyra, jag tänker bara betala en del av min sambos kostnader".
Du får ju välja, antingen betalar du hälften av vad en hyreslägenhet i området skulle kosta till din sambo eller så köper du in dig till det priset han betalade. Han står även för risken vid en värdeminskning samt slitage med mera, och då ska du självklart betala för det också.
Du kan inte både ära kakan och samtidigt behålla den.

Tänk också på att om du köper in dig så kommer din sambo eventuellt behöva betala vinstskatt på försäljningen (om han gjort vinst på den).

Generellt sett är det oftast smidigast att bara köpa nytt tillsammans, då kan man skjuta på eventuell vinstskatt samtidigt som ni får en lägenhet som på riktigt är er och inte en lägenhet han köpt och som du köpt in dig i.
Citera
2018-11-06, 23:23
  #26
Medlem
Jag har en liknande situation, min sambo har köpt lägenheten vi bor i. Vi har skrivit samboavtal som säger att lägenheten helt är hennes och försäljningsvinsten går helt till henne.

Jag betalar halva avgiften + parkering och hela hemförsäkringen, utöver det så betalar jag samtliga bilkostnader och betalar större del av våra matkostnader. Det funkar bra för oss, jag känner att jag vill stötta lite extra med tanke på att avgiften är ganska låg och det gör jag genom att dra ner på hennes andra fasta kostnader. Samtidigt som lägenheten och lånet är helt och hållet hennes.

Ni måste väl kunna snacka om det? Ingen ska vara tvingad att köpa in sig på en lägenhet, det finns massor av andra sätt som ni båda kan vara nöjda med. Köper du inte in dig har du en större sparpotential, när ni så småningom ska flytta så får din sambo pengar för lägenheten samtidigt som du har pengar sparade att gå in med i ert nästa boende - som ni gemensamt kan äga.
Citera
2018-11-07, 08:33
  #27
Medlem
Sandtags avatar
Avgiften med påslag för halva räntan är rimligt. Att som någon sa tidigare i tråden även skjuta in halva amorteringen är efterblivet, det är ändå partnern och inte något vinstdrivande företag som ska ha pengarna. Gifter ni er i framtiden/skaffar gemensam ekonomi så har din sambo tillgång till de medlen då varvid tidigare argument om avkastning på insats faller.
Citera
2018-11-07, 09:41
  #28
Medlem
Om du bor där så är det rimligt att du betalar lite mer än räntekostnaden om du inte tänker köpa in dig.
Citera
2018-11-14, 09:43
  #29
Medlem
Hur hamnar man ens i dessa ekonomiska diskussioner när man flyttar ihop? Är folk så ekonomiska och snåla på riktigt eller låtsas ni bara? Om min framtida partner skulle börja gnälla på den ekonomiska biten skulle jag flytta istället och inte leva mer med människan.
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag gillar din dubblemoral "Jag tycker man ska betala marknadspriset för en lägenhet om man köper in sig" samtidigt som du säger "Jag tycker inte man ska betala en rimlig hyra, jag tänker bara betala en del av min sambos kostnader".
Du får ju välja, antingen betalar du hälften av vad en hyreslägenhet i området skulle kosta till din sambo eller så köper du in dig till det priset han betalade. Han står även för risken vid en värdeminskning samt slitage med mera, och då ska du självklart betala för det också.
Du kan inte både ära kakan och samtidigt behålla den.

Tänk också på att om du köper in dig så kommer din sambo eventuellt behöva betala vinstskatt på försäljningen (om han gjort vinst på den).

Generellt sett är det oftast smidigast att bara köpa nytt tillsammans, då kan man skjuta på eventuell vinstskatt samtidigt som ni får en lägenhet som på riktigt är er och inte en lägenhet han köpt och som du köpt in dig i.
Det här är det rimliga. Köp in dig eller betala hälften av vad en hyresrätt skulle kosta. Då blir alla nöjda och glada. Inte ska du åka snålskjuts på din sambo och inte betala för dennes merkostnader som lånekostnader och bara betala avgift. Det blir enormt orättvist. Så hälften av alla hennes boendekostnader eller hälften av vad en hyresrätt kostar. Annars får du köpa in dig för en halv mille.
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Först och främst kan du inte köpa in dig hur som helst. Hon har redan betalat för lägenheten och banken beviljar dig knappast ett lån för att lösa halva hennes lån om lägenheten står som säkerhet för ett lån som står i hennes namn. Hon har köpt rätten att nyttja en lägenhet som tillhör en bostadsrättförening om det inte är en ägandelägenhet. Hon kan inte sälja den rätten till dig efter eget godtycke. Du ska inte ge henne pengar utan att få ett riktigt kontrakt att du äger halva bostadsrätten och ni kanske måste vara gifta för att du ska kunna få ett sådant kontrakt. Bostadsrätten bör ägas av en juridisk person och som sambo räknas ni inte som en juridisk person utan som två separata individer med separat ekonomi som inte är gifta. Det är inte heller säkert att bostadsrättföreningen godkänner dig som medlem i föreningen. Egna kontrakt som ni skriver med varandra håller knappast i domstol om ni blandar in lägenheten och det inte är en hel överlåtelse, juridiken är glasklar på det här området. Det rimligaste är att du betalar en summa varje månad till henne som inneboende om föreningen godkänner att hon har en inneboende vilket dom flesta bostadsrättföreningar accepterar. Hon kan på samma sätt inte hyra ut delar av lägenheten hur som helst heller. Föreningen bör godkänna efter en viss tid förflutet. Inte heller har du någon besittningsrätt till en lägenhet som hon bor i och äger.
Varför uttrycker du dig felaktigt om saker som inte ens är särskilt relevanta för tråden? Om du ska uttala dig i ämnet så vore det bra om du har koll först.
Citera
2018-11-14, 10:14
  #30
Medlem
Pudersockers avatar
Köp in dig solklart! Jag är bevis för det jag gjorde misstaget att inte köpa in mig, det var enklast då och jag stod för bilen och hon för lägenhet, delade hyra å andra kostnader. Det gick ju bra under tiden men trettio år senare sparkar hon ut mig och hennes lägenhet är värd miljoner och jag har slängt bort pengarna på bilar. Mina aktieaffärer har inte gått tiilnärmelsevis lika bra utan måste låna för att köpa lägenhet när priserna står som högst..
__________________
Senast redigerad av Pudersocker 2018-11-14 kl. 10:16.
Citera
2018-11-14, 10:27
  #31
Medlem
Förstår inte riktigt varför folk pratar om "amorteringen" som om det vore något bestämt belopp som är helt orimligt/rimligt att dela på. Eventuellt amorteringskrav är beroende på belåningsgraden och när lånet tagits, och den eventuella faktiska amorteringen kan vara högre än amorteringskravet om låntagaren så önskar.

Alltså en helt obestämd variabel som man inte prata om på det viset som de flesta gör i den här tråden.

Som flera andra påpekat anser även jag att det är rimligt att betala marknadspris för det valet man gör, antingen marknadspris för 50% av lägenhetens nuvarande värde (ta dit en mäklare), eller 50% av hyran för en motsvarande hyresrätt i samma område. Löpande kostnader delar ni förstås också lika på.

Sluta tänka så mycket på om den andra "tjänar" på det eller inte, utan ta i beaktande att du betalar precis så mycket som du skulle få betala om det inte var din blivande sambo som var den andra avtalsparten. Då blir det rättvist, ingen av er ska kräva att den andra avstår/står vinst/kostnad bara för att ni ska bli sambos.
Citera
2018-11-14, 16:56
  #32
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Hur hamnar man ens i dessa ekonomiska diskussioner när man flyttar ihop? Är folk så ekonomiska och snåla på riktigt eller låtsas ni bara? Om min framtida partner skulle börja gnälla på den ekonomiska biten skulle jag flytta istället och inte leva mer med människan.

Det här är det rimliga. Köp in dig eller betala hälften av vad en hyresrätt skulle kosta. Då blir alla nöjda och glada. Inte ska du åka snålskjuts på din sambo och inte betala för dennes merkostnader som lånekostnader och bara betala avgift. Det blir enormt orättvist. Så hälften av alla hennes boendekostnader eller hälften av vad en hyresrätt kostar. Annars får du köpa in dig för en halv mille.

Varför uttrycker du dig felaktigt om saker som inte ens är särskilt relevanta för tråden? Om du ska uttala dig i ämnet så vore det bra om du har koll först.

Det där svaret får du förklara vidare om jag ska åtekoppla på något vettigt sätt. Det är skillnad mellan villa och bostadsrätt. Helt olika regler faktiskt. Ge mig bättre underlag att svara eller avstå från kritik. Du kan inte köpa in dig i en bostadsrätt som sambo på samma sätt som om du till exempel köper in dig i en fristående fastighet
Citera
2018-11-14, 19:56
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Bostadsrätten bör ägas av en juridisk person och som sambo räknas ni inte som en juridisk person utan som två separata individer med separat ekonomi som inte är gifta.

Du har verkligen ingen aning om vad juridisk person betyder va?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Juridisk_person

”Enligt svensk rätt är till exempel staten (även kronan), kommun och landsting juridiska personer, liksom trossamfund[2], aktiebolag, ekonomisk förening, bostadsrättsförening, stiftelse, europabolag, europakooperativ, erkänd arbetslöshetskassa, samfällighetsförening, (oskiftat) dödsbo och konkursbo.”
Citera
2018-11-15, 08:54
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Det där svaret får du förklara vidare om jag ska åtekoppla på något vettigt sätt. Det är skillnad mellan villa och bostadsrätt. Helt olika regler faktiskt. Ge mig bättre underlag att svara eller avstå från kritik. Du kan inte köpa in dig i en bostadsrätt som sambo på samma sätt som om du till exempel köper in dig i en fristående fastighet
Ingen större skillnad. Det som skiljer (vid en försäljning) är att föreningen behöver godkänna medlemmen. Under min tid som mäklare har jag inte varit med om att föreningen inte godkänt någon som köpt och detsamma gäller mina kollegor och andra jag känner. Så i praktiken är det en ickefråga.
__________________
Senast redigerad av LaStupenda 2018-11-15 kl. 08:57.
Citera
2018-11-16, 17:38
  #35
Medlem
Jag tycker det är rimligt att du betalar halva avgiften (hyran) plus halva bredbandet/elen/försäkringen etc. Men ränta och amorteringar får sambon betala för det är ju också hen som får vinsten senare.

Tycker inte du ska hålla på att titta efter marknadshyror etc. Det är inte rimligt för som singel hade du ju kunnat hyra ett rum, hyra en etta med kokvrå etc.

Jag betalade halva avgiften när jag och min sambo flyttade ihop, det var vi båda nöja med.
Han plockade sedan ut en trevlig vinst när han sålde vilket var kul för honom.
Citera
2018-11-16, 17:49
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurConanDoyle
Jag tycker det är rimligt att du betalar halva avgiften (hyran) plus halva bredbandet/elen/försäkringen etc. Men ränta och amorteringar får sambon betala för det är ju också hen som får vinsten senare.

Tycker inte du ska hålla på att titta efter marknadshyror etc. Det är inte rimligt för som singel hade du ju kunnat hyra ett rum, hyra en etta med kokvrå etc.

Jag betalade halva avgiften när jag och min sambo flyttade ihop, det var vi båda nöja med.
Han plockade sedan ut en trevlig vinst när han sålde vilket var kul för honom.
Det betyder alltså att du tycker det är rimligt med en "hyra" på ett par hundralappar om det är i en gammal förening utan lån och med utrymmen som hyrs ut, exempelvis om det handlat om den här lägenheten som länkats tidigare i tråden: https://www.hemnet.se/bostad/bostads...en-28-14628515

Trots att din sambo då ska betala eventuell ränta och stå för förlusten som kan komma att realiseras vid försäljning om inte bostadsmarknaden går uppåt (vilket den inte beräknas göra de närmaste åren).

Det är bättre att hitta en lösning som leder till ett rättvist resultat oberoende av variablerna, vilket innebär att vardera part betalar marknadspris. Sambon har betalat marknadspris för bostadsrätten och står risken/vinsten beroende på hur marknaden ser ut vid försäljning, och den som endast nyttjar bostaden betalar marknadsvärdet på just nyttjandet av ett motsvarande utrymme.

Din jämförelse med om TS var singel haltar rejält, så illa att jag funderar på om du är ett troll.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback