Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-07, 20:08
  #85
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Om du tar utgångspunkt på Järntorget och inte Gustav Adolfs Torg så stämmer det bättre, för där någonstans finns all numrerings början.

Ligger rätt nära, men städer i Sverige är inte riktigt nära lika "bra" som städer i USA, där de är "uppritade med linjal" och enkel matematik kan vara god hjälp för att hitta i en "USA-stad".

(First ave, second ave, third ave, och gatorna som går i 90-graders vinkel mot avenyerna..)
Att svenska städer saknar lättfattad "matematisk" logik, beror ofta på att svenska städer kan ha sina rötter från medeltiden. -(Stadsplanering och gatunumrering blir knepigare och knepigare under årens gång..)
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-11-07 kl. 20:10. Anledning: typo
Citera
2018-11-07, 23:51
  #86
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Om du tar utgångspunkt på Järntorget och inte Gustav Adolfs Torg så stämmer det bättre, för där någonstans finns all numrerings början.
Lilla torget/Södra hamngatan 1 (Länsstyrelsen), om jag avfattat saken rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ligger rätt nära, men städer i Sverige är inte riktigt nära lika "bra" som städer i USA, där de är "uppritade med linjal" och enkel matematik kan vara god hjälp för att hitta i en "USA-stad".

(First ave, second ave, third ave, och gatorna som går i 90-graders vinkel mot avenyerna..)
Att svenska städer saknar lättfattad "matematisk" logik, beror ofta på att svenska städer kan ha sina rötter från medeltiden. -(Stadsplanering och gatunumrering blir knepigare och knepigare under årens gång..)
Titta på Göteborg innanför vallgraven. Tyvärr fick de vrida gatunätet lite på grund av någon terränggrej.
Citera
2018-11-12, 17:01
  #87
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ingen kommentar ifrån Caspern50 om att gatorna som börjar vid Strandvägen och går mot Valhallavägen alltid har jämna nummer till höger och udda nummer till vänster, tvärtemot vad han påstår? Han har garanterat läst frågan men eftersom han har fel så är det väl inte så kul att svara!

Caspern50 har dunstat från tråden eftersom inte kunde tillföra något.

Han företedde tre för honom unika åsikter nämligen att en gata inte börjar i änden med lägst nummer, vanligen 1 och 2.

Att höger och vänster på en gata inte räknas från början av gatan (nummer 1 och 2) i riktning mot de högre numren.

Samt sist men icke minst att gatorna i Stockholm, exempelvis Skeppargatan och Styrmansgatan inte har jämna nummer till höger och udda nummer till vänster!

Alla gator i Stockholm har jämna nummer till höger och udda till vänster när man går från änden med de låga numren i riktning mot änden med de höga numren.

Grundregeln när man började med gatunumreringar i Stockholm var att de låga numren skulle vara närmast slottet men detta är ingen tvingande regel som måste följas slaviskt utan en grundregel att utgå ifrån.
Citera
2018-12-19, 12:26
  #88
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Var i förrgår personligen på plats och inspekterade gatunumreringarna i Gamla stan / Stockholm och kunde mycket riktigt konstatera att det är udda nummer till vänster och jämna till höger på gatorna som börjar vid slottet så som tex Österlånggatan.

Detta blir spiken i kistan för trådens provocateur grande Caspern50 som in absurdum hävdat att en gata som tex Österlånggatan har jämna nummer på vänster sida och udda nummer på höger sida.
Citera
2018-12-19, 12:49
  #89
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Var i förrgår personligen på plats och inspekterade gatunumreringarna i Gamla stan / Stockholm och kunde mycket riktigt konstatera att det är udda nummer till vänster och jämna till höger på gatorna som börjar vid slottet så som tex Österlånggatan.

Detta blir spiken i kistan för trådens provocateur grande Caspern50 som in absurdum hävdat att en gata som tex Österlånggatan har jämna nummer på vänster sida och udda nummer på höger sida.


Du gaphals sluta gör bort dig. Jag har hela tiden hävdat att Sofiahemmet med nummer 91 ligger på höger sida om man kommer från Oxenstjernsgatan. Räknar man från Roslagstull så blir numreringen omvänd. Att du måste dra igång provocerande onödigheter om detta är bara löjligt.
Dessutom försöker du använda Gamla stan som riktmärke. Det är Stockholms centralpunkt som alla andra gator pekar mot med några få undantag.

Såg du inte kartbevisen jag bofogat som skärmdumpar som visar exakt var numreringarna ligger.Blundade du när jag fick rätt.
__________________
Senast redigerad av Caspern50 2018-12-19 kl. 13:08. Anledning: Tilläg.
Citera
2018-12-20, 09:42
  #90
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Du gaphals sluta gör bort dig. Jag har hela tiden hävdat att Sofiahemmet med nummer 91 ligger på höger sida om man kommer från Oxenstjernsgatan. Räknar man från Roslagstull så blir numreringen omvänd. Att du måste dra igång provocerande onödigheter om detta är bara löjligt.
Dessutom försöker du använda Gamla stan som riktmärke. Det är Stockholms centralpunkt som alla andra gator pekar mot med några få undantag.

Såg du inte kartbevisen jag bofogat som skärmdumpar som visar exakt var numreringarna ligger.Blundade du när jag fick rätt.

Innan tråden urartar så bryter jag loss en fråga för Caspern50 att svara på så att vi kan nå en partiell konsensus.

I Stockholm: Om man ställer sig i den änden av en gata som har lägst nummer 1,2,3,4 osv så har man, om man tittar i riktning mot de högre numren ALLTID de jäma numren 2,4,6,8 osv på sin högra sida och de udda numren 1,3,5,7 osv på sin vänstra sida om man går mot de högre numren.

Kan vi vara överens om detta?
Citera
2018-12-20, 10:13
  #91
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Innan tråden urartar så bryter jag loss en fråga för Caspern50 att svara på så att vi kan nå en partiell konsensus.

I Stockholm: Om man ställer sig i den änden av en gata som har lägst nummer 1,2,3,4 osv så har man, om man tittar i riktning mot de högre numren ALLTID de jäma numren 2,4,6,8 osv på sin högra sida och de udda numren 1,3,5,7 osv på sin vänstra sida om man går mot de högre numren.

Kan vi vara överens om detta?

Vi har redan pratat om detta flera gånger. Varför du ältar det igen, är det för att du inte kan argumentera dig ur diskussionen. Se mina bifogade kartbilder med numreringar. Kartor ljuger aldrig. Därmed är det slutdiskuterat med dig om saken.
Citera
2018-12-20, 10:22
  #92
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Vi har redan pratat om detta flera gånger. Varför du ältar det igen, är det för att du inte kan argumentera dig ur diskussionen. Se mina bifogade kartbilder med numreringar. Kartor ljuger aldrig. Därmed är det slutdiskuterat med dig om saken.

Du kan alltså inte ens bekräfta att det jag frågar ovan är riktigt? 1 på din vänstra sida och 2 på din högra sida när du tittar i riktning mot de högre numren på alla gator i Stockholm?

Visa mig en enda gata som inte är numrerad så! Det är de ju till och med på dina kartbilder!
Citera
2018-12-20, 10:28
  #93
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Du gaphals sluta gör bort dig. Jag har hela tiden hävdat att Sofiahemmet med nummer 91 ligger på höger sida om man kommer från Oxenstjernsgatan. Räknar man från Roslagstull så blir numreringen omvänd. Att du måste dra igång provocerande onödigheter om detta är bara löjligt.
Dessutom försöker du använda Gamla stan som riktmärke. Det är Stockholms centralpunkt som alla andra gator pekar mot med några få undantag.

Såg du inte kartbevisen jag bofogat som skärmdumpar som visar exakt var numreringarna ligger.Blundade du när jag fick rätt.

Frågan gällde alltså på vilken sida om dig du har 1 respektive 2 när du står mellan dessa nummer och tittar i riktning mot de högre numren på en gata i Stockholm!

Detta är alltså frågan som Caspern50 i ren affekt gång på gång misslyckas med att svara på!

Tror alla som läser tråden utom Caspern50 kan svara på den frågan!

Och svaret på frågan är 1 till vänster om dig och 2 till höger om dig om du är vänd mot de högre numren!
Citera
2019-01-16, 15:42
  #94
Medlem
Ringhals3s avatar
Såg idag att Arsenalsgatan i Stockholm börjar med de lägsta numren vid Nybroplan allstå i änden längst från slottet.

Varför kan man ju undra!
Citera
2019-01-17, 17:16
  #95
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Såg idag att Arsenalsgatan i Stockholm börjar med de lägsta numren vid Nybroplan allstå i änden längst från slottet.

Varför kan man ju undra!

Ja det är skumt. Så även Teatergatan strax bredvid.
Men Stallgatan som går parallellt med och i mellan dessa två är numrerad "korrekt".
Citera
2019-01-26, 08:07
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Vänersborg, Trollhättan och Alingsås lär även de ha udda till höger.
Det stämmer inte, ex Vallmovägen the har udda nr till vänster. I Thn ska det var jag hört vara skillnad beroende på vilken sida av järnvägen gatan börjar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback