Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-25, 15:12
  #1
Medlem
Hej,

jag letar efter uppfödare som har valpar leveransklara från årsskiftet fram till mars, anledningen till detta är för att det ska vara enklare att få semester beviljad då det inte är en period där det söks så mycket.
Alternativt en unghund som klarar att vara ensam någon timma och är rumsren.

jag har kollat med en 10-15 uppfödare, vissa har slutat med verksamheten, resterande som planerar valpar under 2019 har leveransklara maj/juni. Allihopa.

Någon som vet av en uppfödare som har en tik som kommer få valpar runt årsskiftet eller kanske en unghund?
Citera
2018-10-25, 16:41
  #2
Medlem
Jag skulle gissa på att du helt enkelt får vänta. Gissar på att du redan kikat omplaceringar via rasklubben.

Jag själv pratade med en hel del uppfödare, men ingenting klickade så jag bytte ras i slutändan.

Edit: Facebookgrupper är bra för att få kontakt med uppfödare! Många uppfödare slutar uppdatera sina hemsidor, men är aktiva på facebook. Det var så jag fick tag på min valp.

Annars kan du rentav kolla uppfödarlistan på SKK Köpa hund och söka på deras namn på facebook.
Citera
2018-10-27, 21:20
  #3
Medlem
Varför har du bråttom?

Har du kollat i närliggande EU-länder?
Citera
2018-10-27, 21:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Varför har du bråttom?

Har du kollat i närliggande EU-länder?

inte direkt bråttom, men som jag skrev så kan det vara svårt att få en längre period sammanhängande ledighet under den period när flest personer på jobbet vill vara ledig.

Jag har även kikat lite i Norge, men är osäker vad skillnaderna är när det kommer till vaccinering, besiktning och registrering jämfört med Sverige.
Citera
2018-10-28, 10:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyphos
inte direkt bråttom, men som jag skrev så kan det vara svårt att få en längre period sammanhängande ledighet under den period när flest personer på jobbet vill vara ledig.

Jag har även kikat lite i Norge, men är osäker vad skillnaderna är när det kommer till vaccinering, besiktning och registrering jämfört med Sverige.
Mellan Norge o Sverige är det inga problem.
Nu har du lite tur. SKK är en förening som vissa verkar hata. Men just frågor om import är de riktigt bra på. Du bör kontakta dem med dina frågor om import.
Sedan gör du helt rätt. När de gäller fågelhundar så är just Norrmännen ett riktigt bra land att leta valp i. Är nog bara retrievers som vi i Sverge slår dem på fingrarna med.

Nu till ditt tidsproblem.
Det är enklare att du förklarar för din chef att du planerar att köpa valp o kan behöva en semester. Trots allt så har ni åtta veckor från födsel till leverans där företaget kan planera din ledighet. Detta är enklare än att planera in ett löp på en tik.
Nu vet jag inte om detta är statistisk fastslaget. Det jag märkte var att just vårvalpar var det inflation med. Även mina tikar löpte så det blev vårvalpar. Jag tror att tikarna anpassar sig efter årstiderna vilket är en naturlig självklarhet då en valpkull i det vilda skulle frysa ihjäl under en vinter.
Därför ska det mycket till att du ska hitta en vintervalp samtidigt som dessa uppfyller dina krav.
Citera
2018-10-30, 10:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Mellan Norge o Sverige är det inga problem.
Nu har du lite tur. SKK är en förening som vissa verkar hata. Men just frågor om import är de riktigt bra på. Du bör kontakta dem med dina frågor om import.
Sedan gör du helt rätt. När de gäller fågelhundar så är just Norrmännen ett riktigt bra land att leta valp i. Är nog bara retrievers som vi i Sverge slår dem på fingrarna med.

Nu till ditt tidsproblem.
Det är enklare att du förklarar för din chef att du planerar att köpa valp o kan behöva en semester. Trots allt så har ni åtta veckor från födsel till leverans där företaget kan planera din ledighet. Detta är enklare än att planera in ett löp på en tik.
Nu vet jag inte om detta är statistisk fastslaget. Det jag märkte var att just vårvalpar var det inflation med. Även mina tikar löpte så det blev vårvalpar. Jag tror att tikarna anpassar sig efter årstiderna vilket är en naturlig självklarhet då en valpkull i det vilda skulle frysa ihjäl under en vinter.
Därför ska det mycket till att du ska hitta en vintervalp samtidigt som dessa uppfyller dina krav.

Jag får ringa SKK och kika vad som krävs, alt. om jag hittar någon som ska omplacera sin Vorsteh.
Tack för hjälpen och informationen i alla fall!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback