Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-10-25, 13:40
Medlem
Kort historia, arbetsplatsen ska avvecklas i nära framtid men det tar lång tid pga ägarbyten bland annat och därför har jag kvar ett arbete utan arbetsuppgifter på en överflödig tjänst med 46 000:- i månaden. När uppsägningen kommer så har jag 6 månader lön men inget arbete.

Jag är 31 år, fru och två barn och räknar med att gå hemma med lön i ett år, vad fan ska jag göra?

Jobba för att ha två löner? Plugga? Netflix? Vad skulle du ha gjort?
Citera
2018-10-25, 13:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalwie
Kort historia, arbetsplatsen ska avvecklas i nära framtid men det tar lång tid pga ägarbyten bland annat och därför har jag kvar ett arbete utan arbetsuppgifter på en överflödig tjänst med 46 000:- i månaden. När uppsägningen kommer så har jag 6 månader lön men inget arbete.

Jag är 31 år, fru och två barn och räknar med att gå hemma med lön i ett år, vad fan ska jag göra?

Du bör jobba så att du inte fastnar som arbetslös sen när dom 6 månaderna har gått. Får du jobba, eller ryker lönen du får ut då? Om du får jobba, sök jobb. Om inte, så kan du kanske komma runt det genom att starta egen firma och hyra ut dig till att börja med till tänkta arbetsgivare, med intention om att det ska bli en anställning längre fram.
Citera
2018-10-25, 13:44
Medlem
robotguras avatar
Börja jobba ett annat jobb som du kan leva på samtidigt som du sparar de 46.000 och väntar på att börsen rasar så du kan köpa in dig riktigt billigt.
Citera
2018-10-25, 13:54
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Det beror ju lite på vad du har för kompetens, men jag skulle rekommendera att starta eget bolag. Du kan ju göra något annat, eller helt enkelt konsulta inom din bransch. Detta för att kunna spara vinsten i bolaget (och ta en del som lågbeskattad utdelning) då det inte blir någon rolig skatt om du ska ha ~90 tkr/mån som förvärvsinkomst.
Citera
2018-10-25, 13:54
Medlem
Fan va nice!
Vilka möjligheter du har, är väl bara att fundera på vad du hälst vill göra.

Det du inte ska göra är att gå hemma, allt annat är ok.
Citera
2018-10-25, 13:59
Medlem
jagnickars avatar
Du kan ju läsa kurser eller nånting sånt?
Citera
2018-10-25, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det beror ju lite på vad du har för kompetens, men jag skulle rekommendera att starta eget bolag. Du kan ju göra något annat, eller helt enkelt konsulta inom din bransch. Detta för att kunna spara vinsten i bolaget (och ta en del som lågbeskattad utdelning) då det inte blir någon rolig skatt om du ska ha ~90 tkr/mån som förvärvsinkomst.

Bra poäng! Skattar ju fan bort halva lönen som det är idag så ett till jobb kommer bara skattas sönder den också. Jag har arbetat som chef inom vård & omsorg samt socialt arbete och kanske kan köra eget som uthyrnings-socionom?

Inkomstförsäkring försvinner om man arbetar under tiden man går på uppsägningstid så ett svartjobb kanske man skulle kolla på
Citera
2018-10-25, 14:13
Medlem
Ptolemaioss avatar
Som tidigare nämnt, skaffar TS ett annat arbete innan mister han inkomstförsäkringen. För att du inte ska få ett hål i ditt CV, kolla upp hur det är med utbildningar? Framtidsförsäkring.
Citera
2018-10-25, 14:21
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Drömsits!

Starta eget och sälj dina tjänster i form av timmar som konsult, gör det dock 1 månad innan din inkomstförsäkring tar slut. Gällande ditt cv så kan du bara skriva uppstart eget bolag 10 månader, om någon fråga varför du har ett ”hål”. Enkelt att täppa igen hål i CV:et. Under tiden så hade jag sagt att du ska vila upp dig, var med barnen och njut av livet. Tid är det enda som är svårt att köpa tillbaka, arbeten kommer alltid finnas.
Citera
2018-10-25, 15:47
Medlem
Blaze.s avatar
Behöver du ens plugga om du har ett arbete med den lönen? Inga intressen som du kan utveckla mer? Musik, träning etc? Vad som helst, greja hemma, jobba svart lite då och då. Kolla netflix och umgås mer med familjen. Gör det du normalt gör på fritiden och njut över att du hamnat i den sitsen. Gör en resa? LEV!!! Så svårt kan det ju inte va...
Citera
2018-10-25, 15:56
Medlem
Citat:

Har du läst villkoren? Brukar vara så att om man får ett annat jobb så betalas allt ut som en slutlön. Dock får man en rätt hög engångsskatt. Men det är oundvikligt.
Citera
2018-10-25, 16:57
Medlem
Citat:
Bra poäng! Skattar ju fan bort halva lönen som det är idag så ett till jobb kommer bara skattas sönder den också. Jag har arbetat som chef inom vård & omsorg samt socialt arbete och kanske kan köra eget som uthyrnings-socionom?

Inkomstförsäkring försvinner om man arbetar under tiden man går på uppsägningstid så ett svartjobb kanske man skulle kolla på

Själv skattar jag bara bort 30% med högre lön än så. Kollat på lönespecen nån gång?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in