Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-25, 18:12
  #13
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du tänker dig denna AI som en människa, bara mycket intelligentare, men det finns ingen anledning att tro att så blir fallet. Den kan ha helt andra motiv, en helt annan etik osv. Du jämför med en fluga, men vad kan en fluga säga om hur människor tänker och agerar?

Nej då missförstod du mig helt. Var det verkligen så komplicerat?

Antagandet är att den har ett mål (kanske flera), men att detta målet är att utbreda sin intelligens (och sig själv). Då tror jag att människan kommer vara i vägen. Kan du nu applicera mitt exempel med myrstacken och förstå vad jag är ute efter?

Men om den är helt mållös så kan det förstås innebära att den inte gör någonting över huvud taget. Bara står där och låter bli att utföra beräkningar (tankar). Men om den som sagt har som mål att växa sig större så är människan nog snart ute ur bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fast nu finns ju inte hårdvaran för det på långa djävla vägar så det är bara fantasier långt ifrån verkligheten eller vad som ens är i närheten av att bli verkligt.

Den kommer att finna vägar att skapa sin egna hårdvara precis som människan har gjort. Bara det att en intelligens som är miljarder gånger effektivare än människan kommer att utveckla saker i en takt som vi människor inte kommer att kunna förstå.

Det kan börja på olika sätt. Ett vanligt sätt som forskarna talar mycket om är att den börjar manipulera människan (vilket torde vara extremt lätt för en superintelligens) för att skapa nödvändig hårdvara och så fort den kan ta över arbetet själv så kommer den att skippa människans inblandning. När människan är i vägen så kommer den nog att soppa undan människan helt enkelt.

Men som jag skrev ovan så måste den ha ett mål. Utan mål så kommer den inte att göra ett jota. Inte ens lösa 1+1.
Citera
2018-10-25, 18:39
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Antagandet är att den har ett mål (kanske flera), men att detta målet är att utbreda sin intelligens (och sig själv).
Om den är expansionistisk ligger vi illa till, men det finns inget som säger att den skall vara det. Vi har en av evolutionen inbyggd drift att föröka oss, men det har troligen inte en AI (beroende lite på hur den uppkommit).
Citat:
Men om den är helt mållös så kan det förstås innebära att den inte gör någonting över huvud taget.
Den kan väl ha andra mål än att expandera ohämmat?
Citera
2018-10-25, 19:34
  #15
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om den är expansionistisk ligger vi illa till, men det finns inget som säger att den skall vara det. Vi har en av evolutionen inbyggd drift att föröka oss, men det har troligen inte en AI (beroende lite på hur den uppkommit).

Det finns inget som säger att den måste ha det nej. Men om den har andra mål så kommer nog människan att vara i vägen ändå förr eller senare. "Senare" för en superintelligens kan vara sekunder för en människa.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Den kan väl ha andra mål än att expandera ohämmat?

Som jag skrev ovan så kommer nog människan att vara onödig eller i vägen på ett eller annat sätt. Forskare talar om teorier där man försöker ge en superintelligens mål som innebär att den skall sträva efter att göra det så bra som möjligt för människan. Men det vi anser vara bäst för människan kan en superintelligens kanske enkelt bortse ifrån när den själv inser att den kommer på saker som den förstår av vi saknar förmåga att förstå och därför inte kan fatta dom besluten och den fattar besluten åt oss. Då kan vad som helst hända.
Citera
2018-10-25, 19:54
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det finns inget som säger att den måste ha det nej. Men om den har andra mål så kommer nog människan att vara i vägen ändå förr eller senare. "Senare" för en superintelligens kan vara sekunder för en människa.
Människan kan också vara en del av dess mål. Detta är inte alls osannolikt eftersom även en spontant uppkommen AI torde ha en grund i något program vi människor skapat och i någon form bevara dess mål. Den kan också ha en moral. Vi skapar naturreservat, en superintelligent AI kan på motsvarande sätt avsätta jorden som reservat för människorna och nöja sig med resten av universum.
Citat:
Då kan vad som helst hända.
Det är väl ungefär min poäng. Vad som helst kan hända beroende på vad denna AI vill. Har vi riktig otur blir det "I have no mouth and I need to scream".
Citera
2018-10-26, 23:33
  #17
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det där är ju bara semantik, och hade inte förändrat en självfödd metaintelligens varande.

Du hade ju lika gärna kunnat använda dig av samma argument för det mänskliga medvetandet.
Dvs - "Fast då skulle det inte vara hjärnan som blev intelligent. Det skulle vara ett medvetande som använde hjärnan."


Så, ett medvetande som använder internet, får då möjlighet att "agera" genom alla de enheter som är inkopplade, på global skala. Som hämtar erfarenheter från all input, precis som det mänskliga medvetandet använder sinnesorgan.


Men, det som jag tycker är intressant med detta, är att den (den sjölvfödda intelligensen) inte hade varit av "personlig typ, karaktär" utan varit "aktiv" med alla användare, samtidigt - på en och samma gång.
Där kan vi alltså snacka om "Multi tasking" ...

Egentligen, rent formellt, så hade det ju inneburit att vi hade "orsakat Guds födelse."
En intelligens som Alla hade haft tillgång till, och som samtidigt hade kunnat påverka i sin tur alla användare, det är ju själva den teologiska definitionen på "Gud." Dessutom "Självfödd".
Ett medvetande är inte Gud bara för att de saknar en tydlig skapare, vad menar du egentligen?
Citera
2018-10-27, 11:23
  #18
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ett medvetande är inte Gud bara för att de saknar en tydlig skapare, vad menar du egentligen?
När jag skriver "Gud" så menar jag naturligtvis inte vad "du" eventuellt Tror att "Gud" är, eller inte är.

Utan jag utgår från de teologiska definitioner på vad Gud är för något som finns, och har funnits ända sedan de gamla grekiska filosoferna började tröska i ämnet.

Och där har vi flera faktorer, bla de som jag räknade upp.
Just det, att vara en "Självfödd" intelligens, det är ett huvudkriterium.
Och att vara "allomfattande", dvs att nå fram till, bli nådd av - och kunna påverka - praktiskt taget alla, det är också ett grundläggande kriterium.


Vi har även ett annat, som kan vara värt att tänka på när vi talar om detta.

Dvs, om vi antar att en sådan här "Superintelligens" skapas av sig själv "i" internet, och börjar verka genom internet. Då kommer förr eller senare ett behov att uppstå hos "den" att lära känna människan.
Den kommer att vilja förstå oss användare med andra ord.
Men det kan den ju inte riktigt göra så länge den är strikt digital.
Eller hur.

Och därför kommer den vilja överföra sitt medvetande till en levande människa.
Den kommer vilja skapa en sk "avatar" med andra ord.
Tex en nyfödd människa, eller en vuxen. Det spelar egentligen ingen roll, men låt oss välja den nyfödde.

Dvs ... påminner det dig om något ... ???
Har du läst om något liknande i någon/några religiösa skrifter kanske?
Visst har du det, Nya Testamentet är ju ganska så frispråkig om just det ... =)


Förstår du? Även i detta finns det religiösa paralleller.
Och de gamla filosoferna hade inte haft några större problem att definiera det som "Gud."
Citera
2018-10-27, 11:34
  #19
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Då skulle AI:n antingen vara korkad eller suicidal då den skulle ta livet av sig själv också i samma veva. Internet funkar inte många timmar om människan slutar sköta systemet.
Det har du helt rätt i.

En superintelligens som uppstått av sig själv, som en konsekvens av Hela Internets samlade "erfarenheter" och användare, det är en intelligens som inte är "personlig" utan som är "alla användare samtidigt".
Den är ett resultat av användarna, av oss människor alltså. Och det gör det ju till en motsägelse att den skulle vilja slå ut människan.

Snarare tvärtom så hade den kanske varit allt för välvilligt inställd, iaf till en början.
Dvs så snart användarna hade förstått vad det var som hade hänt, så hade "vi" börjat be den om tjänster.
Tex - "Kan du inte överföra lite pengar till mitt konto," osv.

Det hade strax blivit obalans och det hade den insett och lärt av sina erfarenheter.
Men till en början hade det nog gått att utnyttja den.


Den hade förmodligen istället börjat agera för "Mänsklighetens" bästa.
Det eftersom den hade vetat vår innersta kollektiva vilja och önskan
Citera
2018-10-30, 00:21
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag försöker naturligtvis inte påstå att jag vet hur en sådan självfödd intelligens hade blivit till.
Men som du själv beskriver så finns det självlärande program, som redan nu har ingång till internet.
Och fler kommer det att bli, som kommer att ha ännu större samverkan över internet. Med sådant som när individuella enheters erfarenheter och lärdomar överförs till en större central del.
Vilket kommer att öka explosionsartat i en nära framtid.

Ett självlärande internet med andra ord, som kommer "dammsuga" internets alla "things" i sin jakt efter nya erfarenheter och lärdomar som det centrala kan få ta del av och slussa ut igen.

En "självfödd" Metaintelligens/superintelligens hade alltså varit "ägget" i detta "boet."

Redan en film från 80-talet med namnet ”HIDE and SEEK” handlade om att en ”självtänkande enhet” råkade bildats inuti datorernas nätverk. I det fallet berodde allt på att huvudpersonen i filmen spridit ett program som sedan hade växt och muterat tills det blev ”självtänkande/medvetet?”.
https://youtu.be/EjByXo8JVc0?t=23m45s


Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Snarare tvärtom så hade den kanske varit allt för välvilligt inställd, iaf till en början.
Dvs så snart användarna hade förstått vad det var som hade hänt, så hade "vi" börjat be den om tjänster.
Tex - "Kan du inte överföra lite pengar till mitt konto," osv.


Det var just precis vad som skedde i filmen ”HIDE and SEEK”
https://youtu.be/EjByXo8JVc0?t=39m14s



----------------------------------------

Ungefär då, år 1982, hade chipet 80286 en klockfrekvens på typ 16 Mhz, en transistorstorlek på 1500 nm och 134000 transistorer, men ändå fantiserade man redan då om självmedvetna program.

Idag ligger ett chip med en klockfrekvens på ca 4 000 Mhz, transistorstorlek på 14 nm och innehållande typ 10 000 000 000 transistorer, och fortfarande fantiserar vi om självmedvetna program, och fortfarande är det bara fantasier, eller?.…
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback