Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-30, 17:07
  #13
Medlem
Det är kul att brygga öl, ännu roligare att dricka, men oavsett "maskin" så kommer du få göra en jäkla massa jobb själv. 80% att brygga öl är rengöring och hygien.
Tipsar om att köra "BIAB"-metod med gryta på spis som ovan skriver, för att testa på, innan du köper ett dyrt bryggverk för flera tusen. Skaffa ett järkärl, ingredienser, en BIAB-påse, sen kan du brygga kanske 6-7 liter med stor pasta-kastrull och två kok-omgångar eller nåt. Ekonomiskt snällt.
Föreslår också att du brygger t ex en amerikansk pale ale eller en modern ipa som första brygd, de är enklast för att få bra resultat. Eller lite engelska stilar. Vill du t ex brygga egen lager-öl behöver du nämligen ytterligare utrustning så som kyl att jäsa i osv.
Citera
2018-10-31, 21:29
  #14
Medlem
Kanske jäsa upp folköl? Det borde gå.

Men hur ökar man på beskan?
Citera
2018-11-01, 15:07
  #15
Medlem
Svårt att brygga eget godtagbart öl. Brukar bli halvtasktigt piss.

Har testat. Rekommenderar inte, låter fint men är vanskligt. Jag har testa flera sådana och alla är under kritik. Enklare att köpa från bolaget och slippa allt besvär.
Citera
2018-11-02, 08:44
  #16
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Svårt att brygga eget godtagbart öl. Brukar bli halvtasktigt piss.

Har testat. Rekommenderar inte, låter fint men är vanskligt. Jag har testa flera sådana och alla är under kritik. Enklare att köpa från bolaget och slippa allt besvär.
Det brukar sägas att det är lätt att göra OK öl, men svårt att göra bra öl. Har du provat att brygga enligt ett färdigt recept och följt alla stegen med mäskning, kokning och kylning under någorlunda goda förhållanden så har du en bra grund för ölen. Sedan kommer det viktiga i att hålla allt sterilt som rör ölen efter kylning och att hålla en bra låg jäsningstemperatur. Om du inte har fixat det här på en grundläggande nivå så förstår jag varför du är missnöjd med ditt öl, men om du har gjort det här utan att klanta till det så borde du få ett gott öl.

Ja, det är enklare att köpa öl från bolaget, men det ÄR roligare att dricka ett egenbryggt öl som smakar bra.

Vad är det du har testat och vad är kritiken som du riktar?
Citera
2018-11-02, 09:22
  #17
Avstängd
F.Hansens avatar
Har prövat några omgångar bara, var bökigt och blev inte så gott. Men man kan väll få till något sjysst om intresse finns.

Gick över till att brygga mjöd istället eftersom jag främst är ute efter något alkoholhaltigt. Typ 5 burkar honung, 4 Kg socker och starkvinsjäst i 20 liter vatten. Blir väldigt nice när det jäst ut. Sockermängden kan antagligen minskas.
Citera
2018-11-21, 03:31
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skumtoppaz
Går i tankarna på att börja brygga eget öl.
Ölet jag vill göra ska vara lika gott, eller bättre än det man köper

Vilket bryggverk bör man köpa för att få ett hyggligt resultat? Jag vill ha en maskin som gör allt arbete helst.

Har kollat på dylika som denna: https://www.olkompaniet.se/coobra-cb-paket

Själv kör jag på en Grainfather Connect och är väldigt nöjd. Men det är ju fortf rätt mkt jobb.

Jag hade velat prova denna, men det tar emot att punga upp dem pengarna....https://shop.humle.se/en/equipment/b...ng-system-20-l. Men det verkar vara jävligt smidigt, nästan lite tråkigt
Citera
2018-11-21, 18:26
  #19
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Svårt att brygga eget godtagbart öl. Brukar bli halvtasktigt piss.

Har testat. Rekommenderar inte, låter fint men är vanskligt. Jag har testa flera sådana och alla är under kritik. Enklare att köpa från bolaget och slippa allt besvär.

Inga problem alls att brygga gott öl, dock kräver det att man pluggar och prövar sig fram

Åk till öl-sm nästa år och testa ölen där, finns alltid sjukt många bra öl där. Du har knappast testat annat än öl-satser och annan dylik skit.

https://www.shbf.se/evenemang/sm-i-hembryggdoel
Citera
2018-11-22, 13:47
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Svårt att brygga eget godtagbart öl. Brukar bli halvtasktigt piss.

Har testat. Rekommenderar inte, låter fint men är vanskligt. Jag har testa flera sådana och alla är under kritik. Enklare att köpa från bolaget och slippa allt besvär.

Mina 3-4 första bryggningar står fortf nere i källaren och kommer nog aldrig att drickas upp pga av fel som jag har gjort med dem.

Men nu efter 40+ bryggningar och många timmars läsande så görs det knappt några misstag längre, iaf inte lika stora som i början. Och när dem sker så finns kunskapen att kunna rädda upp det hyffsat igen.

Så det är som med allt annat, när man väl kan det så känns det lätt. Och det är jävligt roligt.

Så att brygga ett godtagbart öl är inte alls svårt, men att brygga ett underbart öl är svårare. Snart är jag nog där 😉
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback