Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-25, 11:13
  #1
Medlem
Går i tankarna på att börja brygga eget öl.
Ölet jag vill göra ska vara lika gott, eller bättre än det man köper

Vilket bryggverk bör man köpa för att få ett hyggligt resultat? Jag vill ha en maskin som gör allt arbete helst.

Har kollat på dylika som denna: https://www.olkompaniet.se/coobra-cb-paket
Citera
2018-10-25, 11:29
  #2
Medlem
Vilket köpeöl tycker du är gott?
Citera
2018-10-25, 11:38
  #3
Medlem
Det mesta gillar jag, men dricker väl mest ljus lager 3,5% (familjefar :,D). Men gillar även IPA, Trappist, veteöl, halvale, gillar väl nästintill allt förutom väldigt mörk öl, typ Guinnes
Citera
2018-10-25, 11:44
  #4
Medlem
Brygg en variant av arboga 10,2, eget stuk och sälj för 5kr
Citera
2018-10-25, 11:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bopoqod
Brygg en variant av arboga 10,2, eget stuk och sälj för 5kr

Hahaha sälja mitt underbara öl?? :,D
Citera
2018-10-25, 11:51
  #6
Medlem
Kolla detta diskussionsforum så får Du lite mer kött på benen.

https://humle.se/punbb/index.php

När det gäller det bryggverket har jag för mig att pumpen är lite dålig, brukar lägga av efter ett tags användande. Dock så är det jäsningen som gör ölen. Ska man göra lager/pilsner får man se till att ha en jäskyl el annan kylning av jäskärlet då den jästen arbetar vid mkt lägre temperatur än de flesta alejäster.
Citera
2018-10-25, 12:11
  #7
Medlem
Jag försökte mig på att brygga eget öl, men dock så visade det sig att jästpåsen inte fanns med i förpackningen och det visste jag inte då för det var något jag i efterhand fick reda på. Olyckligtvis så slog jag ut det för att jäsprocessen aldrig startade.

Jag har haft funderingar på att sätta nytt av ren nyfikenhet på hur smaken blir när man brygger eget.
Citera
2018-10-25, 12:58
  #8
Medlem
Förstår att du inte gillar mörk öl. Problemet är att all mörk öl smakar inte guinnes. Det finns mustig och bästan gröddig mörköl utsn kraftig sting. En som jag känner gjorde en egen mörk öl som smakade fantastist brödig och helt olik den skit du beskriver.
Citera
2018-10-25, 13:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
Förstår att du inte gillar mörk öl. Problemet är att all mörk öl smakar inte guinnes. Det finns mustig och bästan gröddig mörköl utsn kraftig sting. En som jag känner gjorde en egen mörk öl som smakade fantastist brödig och helt olik den skit du beskriver.


Håller absolut med, är främst den svarta/ svartbruna ölen som är på gränsen till grädde jag avskyr xD Men guiness ice cold på tapp i england är faktiskt helt ok enligt mig men jag gillar ju typ Old speckled hen och den typen av ale
Citera
2018-10-29, 08:55
  #10
Moderator
vfs avatar
Alkohol och dryck --> Hembränning och dryckestillverkning
/Moderator
Citera
2018-10-29, 19:58
  #11
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumtoppaz
Går i tankarna på att börja brygga eget öl.
Ölet jag vill göra ska vara lika gott, eller bättre än det man köper

Vilket bryggverk bör man köpa för att få ett hyggligt resultat? Jag vill ha en maskin som gör allt arbete helst.

Har kollat på dylika som denna: https://www.olkompaniet.se/coobra-cb-paket
En bekant har en Bulldog som ser ut som Coobran på bilden. Den är OK men man får vad man betalar för, pumpen brann upp snabbt men vi bytte till biltema pentrypump för ca 150:- tog strömkällan från ett gammalt adslmodem och den har funkat ca 10 bryggningar efter detta utan problem.

Coobras uppdaterade modell har en annan pump men där var istället nätdelen rätt rutten så vi förbättrade den lite elektronikingengörande.

Low endmodellerna är prisvärda OM man är lite händig. Är man inte det så gå upp en nivå till GrainFather som har betydligt högre kvalitet.

Bryggresultatet blir likvärdigt i de olika modellerna det är snarare operatören av maskinen som styr hur bra det blir. Mät temp ofta (lita inte på maskinen innan du kollat att den visar korrekt temp) mät SG ofta med hydrometer så att du vet att det händer saker.
Citera
2018-10-30, 15:19
  #12
Medlem
Mandingos avatar
själv brygger jag på spisen med BIAB- metoden... enklare och billigare med bara en gryta, termometer och en påse... (dock använder jag också en spiralkylare eftersom jag inte har ett badkar att kyla i, snabbare dessutom...) mina recept bygger jag i brewers friend på nätet, smidigt sätt att beräkna vad man behöver till ölen man vill brygga...

ett bra sätt att spendera en ledig eftermiddag... efter några veckor har man färdig öl... brygger väl 10 liter åt gången för egen konsumtion, problemet är att jag sällan har tid att drick upp allt...

Mörka öl finns det många varianter av, från svart ipa som är tunn som pilsner med mycket humlesmak, till schwarzbier och altbier som är som en lager i kroppen, till barleywine som är tokstarkt och mer sött/simmigt... all mörk öl är inte chokladstout, även om jag är galen i det...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback