Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2021-08-11, 19:31
  #37
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Lyssna på Kodsnack om SEBs backend och lär.
Får väl försöka göra det, i min kopiösa fritid...

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Naturligtvis kör man inte COBOL/IMS-transaktioner på din device, Android eller annat, den är ju bara presentation, men man kör fortfarande saker från 60- och 70-taket i backend, för att det än snabbare och stabilare än nyare miljöer.
Kör du SEBs internetbank är det COBOL/IMS i botten, inga Dinky Toys.
Så varför jämför du då det med att köra Notes-applikationer direkt i en webbläsare (eller iOS-Android) utan att skriva nytt front-end/presentationslager?

Det är möjligt att jag inte förklarade det tillräckligt tidligt, så låt mig göra en liknelse istället.
Tänk dig att du tar ett Windows-program du skrivit i VB6 för drygt 20 år sedan och som fortfarande körs på din arbetsplats eller hos en kund. Låt oss förutsätta att gamla VB-program utvecklade i Windows 98 eller Windows 2000 fortfarande fungerar i Windows 10, men du (eller kunden) vill kunna köra det på en mobiltelefon eller i en webbläsare. Vore det inte smidigt att bara kunna göra det, utan att du behöver göra något med koden, eller utveckla något nytt front-end?
Det är var HCL har gjort med Nomad. Du kan ta en Notes-applikation du utvecklat i mitten av 90-talet och flytta den till webben utan att behöva göra några ändringar. All affärslogik och kod fungerar, du kan köra applikationen offline, och du har till och med tillgång till eventuell kamera när du bifogar en fil. Allt utan extra kod. Personligen tycker jag det är en ganska imponerande prestation.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag får intrycket att du kom efter att PCn dök upp, och därför har brister i din historik.
Ja, jag började med programmering först 1983, två år efter att PCn lanserats. Och de första åren skedde programmeringen inte på DOS-baserade system, utan främst i Turbo Pascal på CP/M, samt på ABC80 och ABC800. PC-baserad programmering började jag med först 1988. Så jag är förmodligen lite mer av en nybörjare inom programmering och datorer än vad du är.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Notes är ju typ som Office, fast svullnare.
Det är ju inte SAP, eller något annat stort och riktigt system, mer Mail, kalender och någon liten app.
Bankreskontra med tiotusentals transaktioner i sekunden, flygboknkningssystem, det är en annan sak.
Officeapplikationer i all ära, men det är ändå Dinky Toys i jämförelse.
Nej, Notes (klienten) och Domino (servern) är betydligt mer än mail, kalender och någon liten app. Mail och kalender är bara två applikationer som följer med "på köpet". Notes är mer en kombinerad applikations- och databasplattform.

Du kan skapa komplicerade applikationer med miljoner dokument. Domino använder sig av en dokumentbaserad schema-less (NoSQL) databas, mycket likt de betydligt nyare Mongo DB och Couch DB. Faktum är att Damien Katz (som skapade Couch DB) jobbade i Notes-teamet på Lotus/IBM, och mycket av filosofin i Couch DB kommer från Notes/Domino.

Jag har personligen byggt eller jobbat med ett antal stora Notes-baserade affärskritiska applikationer genom åren, det har inte varit "några små appar".
Ett exempel är ett komplett skaderegleringssystem för ett försäkringsbolag som jag skrev från grunden. Det hanterar hela processen, från början till slut. Policy-informationen hämtas från ett annat (äldre) system som använder MS SQL, och utgående betalningar (checkar) skickas också till ett externt system. Resten hanteras via den här applikationen.
Här är ett par skärmdumpar från ca 2014: https://imgur.com/a/SoxBbkM
Systemet började utvecklas i maj 2002, driftsattes i april 2003, och vidareutvecklades fram till 2016, i takt med att nya krav ställdes. Så det är kanske inte så konstigt att designen och grafiken inte är den mest moderna med dagens mått mätt. Klienten är version 5, som kom ut 1999, idag är det version 12 som gäller.

Systemet fungerade utmärkt och användarna blev mycket mer effektiva, samtidigt som deras jobb blev lättare. Att göra en utbetalning tog tidigare närmare 30 minuter, med det här systemet gick tiden ner till 4 minuter.
Databasen för den här applikationen innehöll när jag lämnade företaget nästan 1,8 miljoner dokument (om jag minns rätt), bildfiler inte inräknade eftersom de lagrades i en separat databas.

Idag skulle jag kunna flytta hela den här applikationen till webben så att Notes-klienten inte längre behövs. Utan att skriva eller ändra en enda rad ny kod, med ett undantag. Applikationen använder ett externt COM-object för att kommunicera med SQL-systemet där policy-datan ligger. Jag skulle behöva skriva om den wrapper/klass jag använder för den kommunikationen så att den gör REST-anrop istället, och i policysystemet måste funktionaliteten göras tillgänglig via REST. Men det är på grund av den här speciallösningen som vi var tvugna att använda när designen skapades 2002.
__________________
Senast redigerad av TexasSwede 2021-08-11 kl. 19:47.
Citera
2021-08-11, 22:47
  #38
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Får väl försöka göra det, i min kopiösa fritid...


Så varför jämför du då det med att köra Notes-applikationer direkt i en webbläsare (eller iOS-Android) utan att skriva nytt front-end/presentationslager?

Det är möjligt att jag inte förklarade det tillräckligt tidligt, så låt mig göra en liknelse istället.
Tänk dig att du tar ett Windows-program du skrivit i VB6 för drygt 20 år sedan och som fortfarande körs på din arbetsplats eller hos en kund. Låt oss förutsätta att gamla VB-program utvecklade i Windows 98 eller Windows 2000 fortfarande fungerar i Windows 10, men du (eller kunden) vill kunna köra det på en mobiltelefon eller i en webbläsare. Vore det inte smidigt att bara kunna göra det, utan att du behöver göra något med koden, eller utveckla något nytt front-end?
Det är var HCL har gjort med Nomad. Du kan ta en Notes-applikation du utvecklat i mitten av 90-talet och flytta den till webben utan att behöva göra några ändringar. All affärslogik och kod fungerar, du kan köra applikationen offline, och du har till och med tillgång till eventuell kamera när du bifogar en fil. Allt utan extra kod. Personligen tycker jag det är en ganska imponerande prestation.


Ja, jag började med programmering först 1983, två år efter att PCn lanserats. Och de första åren skedde programmeringen inte på DOS-baserade system, utan främst i Turbo Pascal på CP/M, samt på ABC80 och ABC800. PC-baserad programmering började jag med först 1988. Så jag är förmodligen lite mer av en nybörjare inom programmering och datorer än vad du är.


Nej, Notes (klienten) och Domino (servern) är betydligt mer än mail, kalender och någon liten app. Mail och kalender är bara två applikationer som följer med "på köpet". Notes är mer en kombinerad applikations- och databasplattform.

Du kan skapa komplicerade applikationer med miljoner dokument. Domino använder sig av en dokumentbaserad schema-less (NoSQL) databas, mycket likt de betydligt nyare Mongo DB och Couch DB. Faktum är att Damien Katz (som skapade Couch DB) jobbade i Notes-teamet på Lotus/IBM, och mycket av filosofin i Couch DB kommer från Notes/Domino.

Jag har personligen byggt eller jobbat med ett antal stora Notes-baserade affärskritiska applikationer genom åren, det har inte varit "några små appar".
Ett exempel är ett komplett skaderegleringssystem för ett försäkringsbolag som jag skrev från grunden. Det hanterar hela processen, från början till slut. Policy-informationen hämtas från ett annat (äldre) system som använder MS SQL, och utgående betalningar (checkar) skickas också till ett externt system. Resten hanteras via den här applikationen.
Här är ett par skärmdumpar från ca 2014: https://imgur.com/a/SoxBbkM
Systemet började utvecklas i maj 2002, driftsattes i april 2003, och vidareutvecklades fram till 2016, i takt med att nya krav ställdes. Så det är kanske inte så konstigt att designen och grafiken inte är den mest moderna med dagens mått mätt. Klienten är version 5, som kom ut 1999, idag är det version 12 som gäller.

Systemet fungerade utmärkt och användarna blev mycket mer effektiva, samtidigt som deras jobb blev lättare. Att göra en utbetalning tog tidigare närmare 30 minuter, med det här systemet gick tiden ner till 4 minuter.
Databasen för den här applikationen innehöll när jag lämnade företaget nästan 1,8 miljoner dokument (om jag minns rätt), bildfiler inte inräknade eftersom de lagrades i en separat databas.

Idag skulle jag kunna flytta hela den här applikationen till webben så att Notes-klienten inte längre behövs. Utan att skriva eller ändra en enda rad ny kod, med ett undantag. Applikationen använder ett externt COM-object för att kommunicera med SQL-systemet där policy-datan ligger. Jag skulle behöva skriva om den wrapper/klass jag använder för den kommunikationen så att den gör REST-anrop istället, och i policysystemet måste funktionaliteten göras tillgänglig via REST. Men det är på grund av den här speciallösningen som vi var tvugna att använda när designen skapades 2002.
Ok, visste faktiskt inte att Notes/Domino kunde göra detta, har aldrig stött på det någonstans, men det låter cool.
Jag minns bara Notes som en gräslig mail- och kalenderapplikation.
Bygger man fortfarande lösningar som denna i Notes?
Citera
2021-08-13, 03:37
  #39
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ok, visste faktiskt inte att Notes/Domino kunde göra detta, har aldrig stött på det någonstans, men det låter cool.
Jag minns bara Notes som en gräslig mail- och kalenderapplikation.
Bygger man fortfarande lösningar som denna i Notes?

Ja, Nomad är ganska imponerande tekniskt sett. Speciellt att kod skriven i formula language eller Lotusscript som du lagt i (exempelvis) en knapp på ett formulär fungerar att köra i webbläsaren.

Jag håller med om att Notes (speciellt tidigare) inte var den snyggaste mail- eller kalenderapplikationen, men det fanns många tekniska fördelar jämfört med alternativen, speciellt för 10-12 år sedan. Men användare (speciellt CEO/CFO-typer) tillhör vanligen gruppen som tror att det som ser snyggt ut också fungerar bäst. Jag använder Outlook på mitt jobb, och jag saknar (även i den senaste versionen) en hel del funktioner som Notes hade redan för snart 20 år sedan. Fast det kan ju vara att jag inte hittat de funktionerna...

Ja, det byggs fortfarande nya lösningar i Domino, fast en majoritet av utvecklingen är underhåll eller vidareutveckling av existerande lösningar/applikationer, och modernisering av webbapplikationer.

Redan i mitten av 1990-talet kunde du köra Notes-tillämpningar på webben, en inbyggd HTTP-server kunde rendera webbsidor av vyer, formulär, etc. Dessa var dock vanligen ganska fula (om man ska vara snäll), och krävde en hel del handpåläggning för att få snyggare. Javascript stöds i begränsad utsträckning i klienten, och även när samma applikation exponeras på webben.
2008 kom Xpages, ett försök att både göra webbapplikationer snyggare och komma förbi en del begränsningar i traditionell Notes-applikationer.

Idag går det att använda jQuery, Bootstrap och mycket annat i webbaserade Domino-applikationer, och det går att bygga riktigt snygga gränssnit för webbaserade applikationer.
Här är en gammal webbaserad Notes-applikation från ca 2003 som jag moderniserade:
https://imgur.com/a/vljUoDB
Den ursprungliga utvecklaren hade ingen vidare koll på hur man bygger ett vettigt UI.

Just detta är ett problem med applikationer som är/var enkla att utveckla även för de som inte var programmerare i grund och botten. Notes var en av de första no-code/low-code utvecklingsverktygen, och många tidiga applikationer skapades av vanliga användare, inte av programmerare. Men då får man också problemet att applikationer kan se ut som skit... Det är inte verktygets fel, men det är lätt att lägga skulden där.

Jag bygger också ett webbaserat system i Domino för en väns advokatfirma, avsett att hålla koll på alla klienter och akter. Hennes nuvarande system skrevs av hennes ex-make, och körs på IIS 7 med MS SQL som databas (på en server i hans vardagsrum, utan backup). Det är dock gammalt och har en hel del dåliga lösningar och saker som gör det svårtjobbat. Dessutom håller han hennes data gisslan, hon har bett om en data-dump, men han vägrar. Så hon bad mig skriva ett nytt modernt system.
Här är lite skärmdumpar av gamla och nya versionen: https://imgur.com/a/HKc6rVe
Citera
2021-08-14, 20:07
  #40
Medlem
Speedygoonzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePresentMoment
Ahhh... now it all makes sense
Oh yes indeed😂
Citera
2021-12-22, 01:46
  #41
Medlem
LasseFranGnestas avatar
lyssnade på någon podd med vdn från något stort telekombolag i Sverige som pratade om att han satt å knappade COBOL på 90 talet och att man idag skulle kunna ta mer eller mindre hur bra betalt som helst för den kunskapen då det är så få som kan något om det idag ( vi ser ju hur SEB bla rekryterar folk in i utbildningar osv).

Vad tror ni på riktigt man skulle kunna ta som konsult eller liknande? Iom denne herrens lovord om riktigt bra betalt betyder det 2, 3, 4 ,5.000 sek / h ? 1000kr/h är ju typ standard så om det inte är markant bättre än det så finns de ju ingen anledning att göra det tänker jag?

Intressant fråga iaf

Mvh
Lasse
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback