Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-24, 20:31
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag sitter med min gamla HP Pavilion G7 Notebook med en AMD-processor. Den är väl typ 4-5 år gammal. Jag trivs med den, det går bra att spela Diablo III o Wargame Red Dragon på den. Men använder den nästan enbart för vanliga internettjänster.

Den var billig när jag köpte den ny, typ 6 000 kr. Då är det en 17,3"-skärm, dock på endast 1600 x 900 pxl. 8 GB i RAM-minne var rätt mycket också. Men han som reparerade den (bytte fläkten för 2 700 kr) sa att det inte var lönt, men det är min lilla kelgris, så jag ville det ändå.

Jag tänkte på om det är lönt att köpa en SSD-hårddisk till den? Den har 750 GB som jag inte använder trots att jag har både Windows och Linux på den. Men skulle klara mig med typ 256 GB. Programmen skulle ju gå oerhört snabbare, eller ska jag vänta 1-2 år tills det blir dags att köpa en helt ny dator?

EDIT: Jag har inte särskilt gott om pengar, men prioriterar datorn.
Citera
2018-10-24, 20:49
  #2
Medlem
Vänta och köp ny dator.

Mvh AV
Citera
2018-10-24, 21:27
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag sitter med min gamla HP Pavilion G7 Notebook med en AMD-processor. Den är väl typ 4-5 år gammal. Jag trivs med den, det går bra att spela Diablo III o Wargame Red Dragon på den. Men använder den nästan enbart för vanliga internettjänster.

Den var billig när jag köpte den ny, typ 6 000 kr. Då är det en 17,3"-skärm, dock på endast 1600 x 900 pxl. 8 GB i RAM-minne var rätt mycket också. Men han som reparerade den (bytte fläkten för 2 700 kr) sa att det inte var lönt, men det är min lilla kelgris, så jag ville det ändå.

Jag tänkte på om det är lönt att köpa en SSD-hårddisk till den? Den har 750 GB som jag inte använder trots att jag har både Windows och Linux på den. Men skulle klara mig med typ 256 GB. Programmen skulle ju gå oerhört snabbare, eller ska jag vänta 1-2 år tills det blir dags att köpa en helt ny dator?

EDIT: Jag har inte särskilt gott om pengar, men prioriterar datorn.

Det som blir snabbare är att starta programmen, men du vill nog flytta över ditt OS till SSD:n också i så fall. Det gör rätt mycket för vardagsanvändningen, däremot gör det inte spel snabbare. Hur länge till ska du ha den? Klarar du att byta själv? En SSD på 256 GB är inte så dyr, det är nästan så att den är dumsnålt lite. Med tanke på hur du använder datorn så skulle jag säga go får it, och använd den i några år till.
Citera
2018-10-24, 21:34
  #4
Medlem
Svårt att säga, SSD kommer inte i sig att göra att program går fortare.
Men när du bootar, startar up, eller allmänt använder program som läser hårddisken ofta kommer det gå snabbare.
Just nu verkar det som du är nöjd med din dator och då är det inte lönt att "uppgradera".
Citera
2018-10-24, 22:23
  #5
Medlem
Klarar du av jobbet själv och installerar os och allt annat på den nya disken så är det klart värt det. Snabbare boot tider, snabbare start och växling mellan program är värt mycket. Du kommer uppleva datorn som snabbare.

Däremot om du måste lämna bort jobbet och det blir dyrt. Skit i det.
Citera
2018-10-24, 22:33
  #6
Medlem
BestCoast.s avatar
Gjorde ett liknande ingrepp, blev som natt och dag.

Du behöver ett usbminne, ny ssd.

Du laddar ner något från windows sida, som du bootar med, din windowsnyckel är i moderkortet och kommer fortsätta funka.
Citera
2018-10-25, 01:44
  #7
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Det blir en jätteskillnad, men om du har dåligt med pengar så tycker jag att du bör vänta. Hastigheten är inte superviktigt om du nu inte har överflöd av pengar.

Om du ska köpa en stationär dator i framtiden så satsa på en SSD m.2, de är brutalt snabba då de kopplas in direkt i moderkortet istället för att kopplas med sladd vilket gör den mycket snabbare än en vanlig SSD.

Samt att de vanliga SSD:erna kommer börja sjunka i pris nu, om de inte redan har börjat sjunka. Anledningen är den nya teknologin inom hårddiskar. Alltså m.2
Citera
2018-10-25, 02:04
  #8
Medlem
En vän har en Sony VAIO från 2010 som segade sig hela tiden. Vid start av dator, vid start av program men även att ladda vissa webbsidor tog evigheter. Hittade inga fel på vare sig dator eller disk. Försökte med att rensa och att ominstallera Windows, hjälpte inte.

Jag ersatte den gamla disken med en SSD och datorn fick nytt liv. Om det blir så för dig vet jag inte. Men om du inte är redo att skiljas från din dator riktigt än så kan det vara värt det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback