Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-05-13, 20:35
  #13
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Själva motorn på en MP3 500:a må vara klen, men skotern som helhet är ändå både tyngre och något större i sina dimensioner än t.ex. en MC som Honda CB 1100. Men visst..det vimlar ju av MP3 500or i storstaden Paris så då lär det inte vara några problem (eller komma bli frustrerande) att köra runt med en sådan tung skoter i svenska små- eller mellanstora städer.

Väntar på att den lokala handlaren får in de nya MP3 300 HPE så att man åtminstone kan få provsitta en sådan snart. I maj är det sagt att den ska komma in, men än verkar den inte ha gjort det. Märkligt tyst om den modellen på nätet också...inte mycket bilder ifall man googlar och jag har inte sett någon filmsnutt där den testas heller. Det enda som jag har sett är någon filmsnutt från typ mc-/skotermässor där den har visats upp. Får väl se..det kanske exploderar med bilder, videos och recensioner om MP3 300 HPE här framöver. Man kan i alla fall alltid hoppas på det!

Med tanke på att den står på tre hjul så är det ju inga större problem att den väger lite mer än en standard-mc. Risken att du skulle välta i lågfartsmanövrering är ju inte direkt stor och den ör fortfarande betydligt mindre och smidigare än en bil, och bilar är ju inte direkt svåra att hantera i stadstrafik de heller.
Citera
2019-05-13, 21:11
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Med tanke på att den står på tre hjul så är det ju inga större problem att den väger lite mer än en standard-mc. Risken att du skulle välta i lågfartsmanövrering är ju inte direkt stor och den ör fortfarande betydligt mindre och smidigare än en bil, och bilar är ju inte direkt svåra att hantera i stadstrafik de heller.

Förstår inte riktigt varför du svarar då du uppenbarligen inte vet vad en MP3 500 är för någonting...!? En MP3:a välter precis lika lätt som en vanlig tvåhjulig MC nämligen. Undrar för mig själv om du är så okunnig om detta fordon som du ger uttryck för i ditt svar eller om du bara försöker vara ironisk genom att jämföra en MP3 500 med en bil...
Citera
2019-06-02, 22:17
  #15
Medlem
Nu har det äntligen börjat dyka upp några få videoklipp på den kommande MP3 300 hpe. Tyvärr är det som vanligt bara på språk som man inte kan (franska exempelvis), så jag förstår i princip ingenting av vad som sägs i klippen. Hur som helst är det väldigt najs att äntligen få se 300 hpe:n testas på vägarna. Mitt spontana intryck är att den verkar vara en väldigt trevlig "liten" sak..och för mig mer intressant än 500:an faktiskt. Känns som att 300:an kommer räcka väl för mina behov.

Nu väntar jag bara på att min lokala handlare ska få hem den i butik så att jag kan få provsitta den (kommer inte få provköra exemplaret där utan måste bege mig iväg till någon annan återförsäljare i "Långtbortistan" för att kunna göra det). Känns den lika bra att köra som den ser ut att vara i youtubeklippen så lär det bli att beställa en sådan nästa vår....alltså våren 2020! :-)

Jag ser att Probike Sthlm syd redan har fått in några exemplar av 300 hpe. Är det någon som har haft möjlighet att testa den? Vad tyckte ni om den i så fall?
Citera
2019-08-14, 11:41
  #16
Medlem
För snart 3 veckor sedan hände det - jag köpte en ny Piaggio MP3 300 HPE. Första servicen är gjord och mätaren närmar sig nu 150 mil. Överlag är jag mycket nöjd med scootern, så det kan nog komma att bli många härliga utflykter med den framöver! 👍
Citera
2019-08-19, 18:28
  #17
Medlem
Isnatts avatar
Såg trevlig ut. Jag har länge haft en moppe som jag nu sålt och ska förmodligen skaffa bil och flytta ut på landet. Men jag vill även ha en två(3)hjuling för att det är härligt. Trivdes med moppen men vill ha lite mer fart och nåt liknande den du har verkar väldigt trevlig!
Vill ha den till nöjesutflykter, till jobbet, ärenden och så vidare!
Citera
2019-08-21, 04:00
  #18
Medlem
Vill du ha en scooter till det du nämner passar en Piaggio MP3 300 HPE alldeles utmärkt! Den passar för små utflykter på mindre vägar likaväl som att köra längre sträckor på större vägar. Häromdagen körde jag 35 mil totalt - mestadels på stora vägar (E22:an där skyltad hastighet är 100-110 km/h). Jag hade inga problem att hänga med i trafiken så länge bilisterna körde i laglig hastighet.

Det allra bästa med MP3:an är den extra säkerhet man får med dem två framhjulen vid halt väglag. När jag körde med min EU-moppe i regn fanns alltid i bakhuvudet att jag skulle kunna gå omkull när som helst, men med MP3 300 HPE:n känner jag mig väldigt trygg och kör nästan precis som om vägbanan skulle vara torr. Visst, lite släpper man väl på gasen..men det känns oerhört bra att ha två hjul fram istället för bara ett måste jag säga.

En väldig praktisk nytta med att kunna låsa framhjulen har jag också haft i olika situationer. Samma sak gäller parkeringsbromsen som jag använder flitigt. Motorn går fantastiskt fint och överlag känns det som att scootern håller hög kvalitet. Det enda som jag är lite besviken över är topphastigheten som Piaggio anger till 120 km/h. Jag har enligt hastighetsmätaren varit uppe i 121 km/h, men samtidigt mätte jag med GPS och den visade endast 113 km/h. Nu räcker 113 km/h rätt långt ändå, men det hade varit trevligare om den faktiskt gjorde 120 km/h som Piaggio hävdar...

Hur som helst..jag kan inte annat än att rekommendera en Piaggio MP3 300 HPE! 👍
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback