Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-24, 16:01
  #1
Medlem
Hej!

Jag har kollat en del youtube-klipp och även läst en del här på forumet om vattenfasta, och vill nu själv testa på det. Min tanke var att köra en tiodagars vattenfasta, men vad jag har förstått så är det bättre att börja först med 24h, sedan 48h och trappa upp därifrån.

Har en del frågor som jag gärna hade velat ha svar på:

1) Bör jag ta någon typ av kosttillskott (vitaminer) i samband med en längre vattenfasta? Har läst att man både bör och inte bör, så vad gäller egentligen? Om man nu bör ta kosttillskott, vilket rekommenderas?

2) Hur mycket vatten bör jag dricka per dag? Duger kranvatten? Kan man blanda med saften från en citron?

3) Jag tar en del receptbelagda läkemedel pga fibromyalgi (Cymbalta och Saroten). Är det något som påverkar vid en vattenfasta? Bör kanske fråga min läkare, men anar att han inte har nån större koll på just vattenfasta.

4) Vad kan jag förvänta mig dag för dag under en tiodagars fasta? Inser att man kommer må piss vissa dagar - men vilka tecken bör jag se upp för? Tecken som gör att jag eventuellt borde avsluta fastan i förtid, om det nu skulle vara så illa? Hur bör man känna vid slutet/efter vattenfastan om man genomfört den på korrekt vis?

Väldigt tacksam för svar på dessa frågor och även tips och tricks från er som tidigare genomfört vattenfastor.
Citera
2018-10-24, 16:04
  #2
Avstängd
Kolla min trådstart jag gjorde för ett par månader sen, har du fler frågor så svarar jag gärna. (FB) Min 7 dagars vattenfasta

Och nej du ska inte blanda med saften ifrån en citron, det ger kalorier och är därmed ingen vattenfasta, inte ens omega 3 piller, vätskeersättning ska intas. Inget som innehåller kalorier.
__________________
Senast redigerad av bul-11-33 2018-10-24 kl. 16:10.
Citera
2018-10-24, 17:17
  #3
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Kör 48 h. 24 räknas knappt som fasta.
Citera
2018-10-24, 17:57
  #4
Medlem
Overreactions avatar
Kan du svara på varför du vill göra en fasta?
Har själv fastat i perioder senaste 5 åren och mitt tips till dig är att ha tydligt uppsatta mål vad du vill uppnå med din fasta. Börja långsamt och ta det lugnt i början med korta fastor och lägg stor vikt på att lyssna på din egna kropp och välmående, det finns ingen skam i att avbryta ifall du inte mår bra utav fastan. Ett annat tips är att inte skrika ut till alla hej vildt att du fastar, det gör det svårare i längden iallafall när det kommer till mig och mina fastor.
Citera
2018-10-24, 18:10
  #5
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Kör 48 h. 24 räknas knappt som fasta.

Fånigt enligt mig!..

Det är först efter de 2 första dagarna som systemet (kroppen) slutar skrika efter mat och den psykosomatiska "magin" infinner sig. Du blir alert, smart, du känner dig lätt och friare i sinnet.

Att kombinera detta med sömnlöshet i 9 dagar är Guld! (En gång i tiden svalt jag ofrivilligt i Malibu-bergen i 29 dagar totalt utan vatten eller föda)
Såhär: En frisk kropp är mycket starkare än vad ni tror och ni behöver inte förbereda er till ytterligheter.

Lycka till och kör på!!
Citera
2018-10-24, 18:42
  #6
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Fånigt enligt mig!..

Det är först efter de 2 första dagarna som systemet (kroppen) slutar skrika efter mat och den psykosomatiska "magin" infinner sig. Du blir alert, smart, du känner dig lätt och friare i sinnet.

Att kombinera detta med sömnlöshet i 9 dagar är Guld! (En gång i tiden svalt jag ofrivilligt i Malibu-bergen i 29 dagar totalt utan vatten eller föda)
Såhär: En frisk kropp är mycket starkare än vad ni tror och ni behöver inte förbereda er till ytterligheter.

Lycka till och kör på!!

Jag får intrycket av att du tycker det är mer berättigat att avnjuta en god måltid än att avnjuta självkontroll genom fasta. En inställning som drar en godtycklig gräns mellan olika aktiviteter och dömer ut den ena som korkad (för att hälsovinsten med en fasta är liten) medan den andra är okej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback