Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-03, 10:45
  #13
Medlem
PrinceMeandors avatar
Att spela flera roller öppnar ju upp nya möjligheter. När Adam Sandler spelade båda huvudrollerna i Jack & Jill så kammade han hem Razzie Awards för både sämsta manliga huvudroll och sämsta kvinnliga huvudroll Även Eddie Murphy har vunnit flera Razzies för en och samma film genom att spela mer än en roll.
Citera
2018-11-03, 10:53
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Ibland är det väl också lite grejen med vissa filmer och skådespelare.
Tänker t.ex på Dr Strangelove är Peter Sellers spelar fyra (tror jag) olika roller.

3 roller - han är president, rullstolsburen nazist som inte kan hålla sin heil hand stilla -samt han är brittisk "wing commander".
Citera
2018-11-03, 10:58
  #15
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
3 roller - han är president, rullstolsburen nazist som inte kan hålla sin heil hand stilla -samt han är brittisk "wing commander".
Mein Führer, i can walk!
Nu är det länge sen jag såg filmen, men spelade han inte också den där paranoida soldaten som pratade om fluorider i dricksvattnet? (eller var det mot honom?)
Citera
2018-11-03, 11:53
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Mein Führer, i can walk!
Nu är det länge sen jag såg filmen, men spelade han inte också den där paranoida soldaten som pratade om fluorider i dricksvattnet? (eller var det mot honom?)

Det är en Överste som förklarar för "brittish wing commander" att han har förstått allting - att det är "flourider" som ödelägger mäns säd. The essens of man ,därefter förklarar översten krig mot sovjet och släpper loss atomvapen.

Se den igen!
Citera
2018-11-03, 13:52
  #17
Medlem
Duerfs avatar
Det görs nästan alltid av ett skäl. Att karaktärerna är bundna av något: släktskap (Nicholas Cage i Adaptation) eller karaktär (de flesta skådespelarna i Cloud Atlas spelar 6 olika roller i olika tidsåldrar som delar någon sorts grundöde).

Sedan är det vanligt att komiker spelar flera roller för att få ut så mycket av deras stjärnstatus och talang (Peter Sellers i Dr Strangelove, Eddie Murphy i många filmer och Mike Myers i Austin Powers).

Ett bra exempel på rena motsatsen är I'm not here där sex olika skådespelare spelar sex olika sidor av Bob Dylan. Särskilt Cate Blanchett är fenomenal.
Citera
2018-11-04, 09:39
  #18
Medlem
PingPongGlasss avatar
Tom Hardy gör en lysande insats i båda rollerna som bröderna Ronald och Reginal Kray i filmen Legend från 2015. Sjukt bra film.

https://www.imdb.com/title/tt3569230...nm_flmg_act_10
Citera
2018-11-04, 10:59
  #19
Medlem
KingStanniss avatar
Ingen har någonsin gjort det bättre än Alec Guinness i Kind Hearts and Coronets
Citera
2022-11-24, 08:00
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis
Ingen har någonsin gjort det bättre än Alec Guinness i Kind Hearts and Coronets
Ytterligare ett fint exempel på multipla roller från brittiska filmens humoristiska gyllene era är en med en av dom andra stora komiska skådespelarna från sagda period, alltid underbara Alistair Sim i The Belles of St. Trinian's (1954) där han spelar både den kvinnliga rektorn och dennes bror. Han har mest screen-time som systern.

En skola som utbildar kriminella, känns lite som en spirituell föregångare till senare filmer med Malcolm McDowell. Finns på Netflix i deras klassiker-arkiv:

https://www.netflix.com/se-en/title/70126681

Finns även en uppföljare, som jag inte har sett ännu, åtminstone inte nyligen, Blue Murder at St. Trinian's (1957).

Ett annat exempel som ligger uppe på SVTPlay just nu är Charlie Chaplin's The great dictator/Diktatorn (1940) där han spelar åtminstone två roller om jag minns rätt. Utgår 4 December:

https://www.svtplay.se/video/9494809/diktatorn


OffTopic: Netflix har flera Alastair Sim-filmer, alla sevärda:

Keep Your Seats, Please (1936)
Folly to Be Wise (1953)
An Inspector Calls (1954)
The Belles of St. Trinian's (1954)
Geordie (1955)
The Green Man (1956)
Lady Godiva Rides Again/Bikini baby (1951)
Left Right and Centre (1959)
Citera
2022-11-24, 12:37
  #21
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Ytterligare ett fint exempel på multipla roller från brittiska filmens humoristiska gyllene era är en med en av dom andra stora komiska skådespelarna från sagda period, alltid underbara Alistair Sim i The Belles of St. Trinian's (1954) där han spelar både den kvinnliga rektorn och dennes bror. Han har mest screen-time som systern.

En skola som utbildar kriminella, känns lite som en spirituell föregångare till senare filmer med Malcolm McDowell. Finns på Netflix i deras klassiker-arkiv:

https://www.netflix.com/se-en/title/70126681

Finns även en uppföljare, som jag inte har sett ännu, åtminstone inte nyligen, Blue Murder at St. Trinian's (1957).

Ett annat exempel som ligger uppe på SVTPlay just nu är Charlie Chaplin's The great dictator/Diktatorn (1940) där han spelar åtminstone två roller om jag minns rätt. Utgår 4 December:

https://www.svtplay.se/video/9494809/diktatorn


OffTopic: Netflix har flera Alastair Sim-filmer, alla sevärda:

Keep Your Seats, Please (1936)
Folly to Be Wise (1953)
An Inspector Calls (1954)
The Belles of St. Trinian's (1954)
Geordie (1955)
The Green Man (1956)
Lady Godiva Rides Again/Bikini baby (1951)
Left Right and Centre (1959)
Vänta lite... The Belles of St. Trinian's handlar om en skola som utbildar skurkar? Jag laddade ner den från 2007 för att jag tänkte dreggla lite över Lily Cole men har inte orkat se den. Trodde i alla fall att det var en mer "vanlig" typ "highschoolfilm".
Citera
2022-11-24, 18:38
  #22
Medlem
Minns att Keaton spelade i någon sådan film en gång där han körde flera roller. Var 80-90 talet. Såg bara reklamen, men var rätt liten då. Typ 10 år så 1992 var det kanske.

Tror man gör det av kärlek för film och utmaningen.
Citera
2023-02-02, 22:20
  #23
Medlem
Ett extremt lyckat exempel är italienska komedin Totō Diabolicus (1962) med just Totō* i huvudrollen, han spelar sex eller sju olika karaktärer, det står sex men jag fick det till sju, även om det rimligtvis borde vara jag som har räknat fel. Vid ett tillfälle syns tre i bild samtidigt. Skrattade så jag tvingades pausa åt två scener där han spelade fascisten och kirurgen.

Finns på Netflix..

www.netflix.com/title/81411256
www.imdb.com/title/tt0056604

..ihop med ett gäng andra sevärda Totō-filmer:

Dov'č la libertā... ? (1954)
Totō lascia o raddoppia? (1956)
Gambe d'oro/Legs of Gold (1958)
Chi si ferma č perduto/He Who Hesitates Is Lost (1960)
Totō diabolicus (1963)
Il giorno pių corto/The Shortest Day (1963)
Rita, la figlia americana/Rita the American Girl (1965)
Operazione San Gennaro/The Treasure of San Gennaro (1966)

*Totō's fulla namn är Antonio Griffo Focas Flavio Angelo Ducas Comneno Porfirogenito Gagliardi de Curtis di Bisanzio, varvid hans kortare artistnamn blir att föredra. Storhetsmässigt anses han vara en av Italiens mest populära skådisar någonsin, lite av deras motsvarighet till Gösta Ekman.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback