Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-24, 16:08
  #13
Medlem
visceral89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag behöver laptop för annat bruk än bara spel. Kalla inte folk idioter på internet tack // resten av världen
Han har rätt dock, går du och köper en gaming laptop och vet inte ens hur du skall använda den så har du nog inte mycket mellan öronen.
Men för att hålla oss till tråden får du gå igenom en checklista. Uppdatera grafikdrivrutiner. Se till att du använder grafikkortet. Sen kör du en userbenchmark för att se om det är något faktiskt fel på hårdvaran.
Citera
2018-10-24, 17:02
  #14
Medlem
innerblazors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Nej det är inte korkat, alla lever inte på existensminimum som du, jag har en stationär redan som jag kan spela på men jag vill kunna spela när jag reser.

Du har såklart en 9900k och en 2080TI med en 4k144hz IPS skärm.

Du lade pengar på skräp, sedan om du "har råd" eller inte, gör inte köpet mycket mindre korkat. "Gaming"-laptops är fullständigt värdelösa, stora, tunga, bulkiga, har överhettningsproblem och dessutom överprisade.

"Vill kunna spela när jag reser hurrdurr", hur gammal är du? 12?

Det är inte bara pga ditt köp som jag vet att du har mer pengar än vett, bara en sådan sak att du inte kan lösa ett problem som min mormor hade kunnat lösa påvisar detta. Helt teknikhandikappad.
__________________
Senast redigerad av innerblazor 2018-10-24 kl. 17:07.
Citera
2018-10-24, 19:21
  #15
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2018-10-24, 19:48
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innerblazor
Du har såklart en 9900k och en 2080TI med en 4k144hz IPS skärm.

Du lade pengar på skräp, sedan om du "har råd" eller inte, gör inte köpet mycket mindre korkat. "Gaming"-laptops är fullständigt värdelösa, stora, tunga, bulkiga, har överhettningsproblem och dessutom överprisade.

"Vill kunna spela när jag reser hurrdurr", hur gammal är du? 12?

Det är inte bara pga ditt köp som jag vet att du har mer pengar än vett, bara en sådan sak att du inte kan lösa ett problem som min mormor hade kunnat lösa påvisar detta. Helt teknikhandikappad.

Tack för hjälpen och ditt bidrag i min trådstart, idiot.
Citera
2018-10-24, 20:32
  #17
Medlem
Configburkarna är väl Clevo?, det är annat än racklet MSI och ASUS släpper
Citera
2018-10-27, 12:45
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej!
Jag har precis köpt denna datorn:
https://www.webhallen.com/se/product...M-2-GTX-1070-8

Jag kan knappt spela Fortnite, ligger på 60 fps oavsett inställningar?? Med den här setupen borde man ha 200+ fps? CS:GO är likadant, knepigt låg FPS knappt över 120.

Jag har nyaste Nvidia drivrutiner och jag har prövat att använda maximal prestanda, balanserat osv och den är nätansluten och kör inte på batteridrift som annars hade sänkt prestandan.
Tacksam för hjälp med vad det kan innebära!

För att få bra prestanda på en desktop måste man ha rejäla fläktar på både CPU & GPU.
Men på en laptop är de ganska små. Kan du mäta temperaturen med något program?
Citera
2018-10-27, 13:00
  #19
Medlem
Här har du något att jämföra med:
https://www.techpowerup.com/reviews/...-KL3K3D/9.html
Den borde ha samma kylproblem.
Techpowerup har även några program på Download som kan vara intressanta.
Citera
2018-10-27, 14:44
  #20
Medlem
Jäklar va folk hoppar på dig :/
Avundsjuka?

Nu har jag tyvärr inget vettigt att bidra med ang. ditt problem.
Min första tanke var v-sync eller andra inställningar relaterade till max fps osv vilket redan påpekats i tråden.

Du kan ev. prova stänga av X-box dvr? i registret vilket har skapat problem förr.(Om du kör win10)

@innerblazor

Det finns gaming laptops som är tunna och inte blir överhettade utan att förlora prestanda..
Klarar du bygga en vanlig desktop klarar du också av att fixa så att tunna laptops inte överhettar.
Det ända du har rätt i är priset, men för många är det av värde att kunna vara portabel.

Två helt skilda saker så varför gapa om pris skillnaden?

Varför måste killen vara "dator kunnig" för att få köpa det han vill?
Är det kanske så att du känner dig mer värdig en dyr dator för att du har potentiellt har mer kunskap än ts?
Citera
2018-10-29, 03:10
  #21
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag behöver laptop för annat bruk än bara spel. Kalla inte folk idioter på internet tack // resten av världen
Kan ju ha en laptop som laptop och en desktop för spel.

https://ark.intel.com/products/13490...p-to-4-10-GHz-
# of Cores
6
# of Threads
12
Processor Base Frequency
2.20 GHz
Max Turbo Frequency
4.10 GHz
TDP
45 W
Configurable TDP-down
35 W

Svårt att veta vad den boostar till med CS. Fast du som spelar spelen kan ju köra MSI AfterBurner och slå på CPU clock i overlayen så vet du ju...

https://linustechtips.com/main/topic...ng-is-capable/

https://www.youtube.com/watch?v=O3_Cn4-2QFk
Har mer runt 200 fps så kanske ..
Citera
2018-10-29, 03:18
  #22
Medlem
kraftfoders avatar
Klarar verkligen en mobilvariant av 1070 spel i 4K med 200fps? (om nu TS kör i 4K). (Klarar ens ett "fullvärdigt" 1070 200fps i 4K??)
Testa att dra ner upplösningen till 1080p, så borde det bli fler fps..
Citera
2018-10-29, 17:20
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Klarar verkligen en mobilvariant av 1070 spel i 4K med 200fps? (om nu TS kör i 4K). (Klarar ens ett "fullvärdigt" 1070 200fps i 4K??)
Testa att dra ner upplösningen till 1080p, så borde det bli fler fps..

Jag har testat typ alla upplösningar fpsen blir märkbart bättre.. men i övrigt spelar jag alltid på 1920x1080
Citera
2018-10-29, 17:31
  #24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag har testat typ alla upplösningar fpsen blir märkbart bättre.. men i övrigt spelar jag alltid på 1920x1080

Vilka fps får du i 1080? (60? -rätt dåligt, såvida inte du ställt allt i högsta kvalitet. Då är nog 60 godtagbart på en laptop.)

Jag antar att du inte kör andra program i bakgrunden när du spelar, sådant kan dra ner på prestandan. Win10 kan (bra funktion men tyvärr ibland) dra igång med en windowsuppdatering när man behöver datorkraften just då till något annat. Lösningen är då att schemalägga windowsuppdateringarna till ett klockslag på dygnet/dag på veckan man är ganska säker på att man inte använder datorn. (Så gör jag med mina win10-datorer).
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-10-29 kl. 17:40.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback