Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-24, 07:36
  #1
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Hur ska jag bygga ihop en optimal gaming dator för 10k? Skärm behövs ej.
SSD 240gb och HDD 1GB bör ingå.
Vilken processor och vilket moderkort ska jag sikta på?
Går det att köra Intel tillsammans med Radeon graffekort?
Isåfall önskas detta.
Windows 10 köper jag CD nyckel för 115:-

Grafikkortet ska helst vara detta då jag får det billigare
Asus RX 570 4gb (Köper av polaren för ~2,000:-)

Tack på förhand!
Citera
2018-10-24, 09:09
  #2
Medlem
Satsa på en I5 i 8000-serien eller en ryzen 5. Moderkort är skit samma så länge processorn passar och du inte tänker överklocka. Skaffa 16 GB ram, typ sweetspot nu. Det går bra att blanda intel-cpu med radeon kort. Däremot är 2000 för ett 570 en jävla kass deal. Du kan få ett betydligt bättre Gtx 1060 gb för typ 1800 spänn på tradera. Inet har även ett 580 8Gb för 2500 kr nu vilket är mycket bättre att satsa på om du vill ha nytt.
Citera
2018-10-24, 12:05
  #3
Medlem
Förslag: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11899629/

Nu kanske budgeten skenade iväg lite, men såhär skulle jag börja ett bygge i den prisklass du vill.

Ang cpu, så skiljer det bara 200 spänn mellan en vanlig 8600 och en K cpu, så valet är givet i det fallet.

Har man då en K cpu så vill man förr eller senare klocka den lite också, så då blir det ett moderkort med Z chipset.

När det gäller minnen så visst, det är en florerande kutym att det ska vara minst 16gB, ta det med en nypa salt, det är sällan 16Gb kommer till användning och du kan ju uppgradera senare när priserna är mer humana.

Viktigast tycker jag att man bygger från en bra grund när det gäller chassie och nätaggregat.
Citera
2018-10-25, 21:45
  #4
Medlem
https://www.inet.se/produkt/b1034550/snalbygge

Mitt förslag. Håller med tidigare inlägg att 16gb RAM är helt onödigt för ett bygge i din prisklass. Detta under förutsättning att du gör en sak i taget. 8gb räcker till i princip alla spel på marknaden, däremot kan det vara snålt om du gillar att göra massa andra saker samtidigt som du spelar.

Personligen hade jag också hellre satsat på ett 1060- eller 1070-kort, men då övertrasserar du budgeten rejält.

Du har ingen befintlig dator att uppgradera annars? En i5-processor av exempelvis tredje eller fjärde generationen kommer duga i ytterligare många år och fixar utan problem ett betydligt dyrare grafikkort än de du kollar på.

En begagnad dator som man köper nytt grafikkort och ny SSD till är också ett bra alternativ.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback