Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-25, 15:41
  #13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08

Tack för ett mycket bra inlägg!
Om det blir en Up så blir det nog från dom tidigare årsmodellerna då jag inte vill lägga allt för mycket pengar.
Kul att du testat bilen på riktigt genom att köra runt i Europa, då bör du veta vad bilen går för.
Har du kvar den eller sålde du den snabbt? Var de automat eller manuell?














Manuell.
Köpte bilen i juli 2017, i stort sett helt ny då, men hade stått som visningsbil och rullat 25 mil, fick därför bra med rabatt och gav 106.900:-,
- min hade drivepaket som rekomderas starkt, då får man bla park-sensorer och farthållare etc.
Jag lämnade min up i inbyte när jag köpte min Renault zoe, fick 105.000 för up'en vilket innebär att jag inte hade någon värdeminskning på de 1200 mil jag körde.
- och redan veckan därpå hade bilfirman sålt den.

Faceliftmodellen (2017-) skulle jag nog ändå rekomendera, detta eftersom bilen är förbättrad och modeniserad på flera punkter, den blev då lite mer påkostad, både interiört och exteriört, bla genom nya lampor fram och bak, LED-varselljus, delvis ny instrumentering med modernt multimediasystem/radio/navigation, avancerad färddator, ny finare grafik, konturbelysning osv.
Citera
2018-10-25, 18:10
  #14
Medlem
BlondinBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Men visst har jag rätt i att blåtandsfunktionerna är en break på när bilen gick från att det lite äldre till det nyare?
Runt 2012 började det att komma på dom flesta bilar och de är ju ungefär från den årsmodellen man letar om man ska köpa begagnat kan ja tycka, bara ett par år äldre känns verkligen "gammalt".

Ja kommer nog att lägga på lite bredare sommardäck och självklart bra vinterdäck.


Ok, ja den är väl kanske inte optimal att dra husvagn med
Jag kör diesel också så vet vad du menar men ännu känns de inte dyrare än en bensinare då skatten är samma (kör Mercedes E-klass 2012).

Tack för ett mycket bra inlägg!
Om det blir en Up så blir det nog från dom tidigare årsmodellerna då jag inte vill lägga allt för mycket pengar.
Kul att du testat bilen på riktigt genom att köra runt i Europa, då bör du veta vad bilen går för.
Har du kvar den eller sålde du den snabbt? Var de automat eller manuell?

Mycket bra inlägg! En riktig recension, det tackar jag för!

Radioantennen kan man väl ändra när man "bygger" sin bil som ny, kanske är olika bra beroende på vad man valt?

Ja kommer att köpa automat, bla för att tjejen bara har kort för det.
Den typen av automat, är de nåt liknande dom hade i Lupon? Man hade ju helt klart föredragit en riktig automat faktiskt.

Just kvalitets känslan är de jag fått för mig att man får i denna bil vilket känns som kan brista hos de andra asiatiska bilarna så de är nåt man får väga för och emot när de gäller det tekniska utrustningen i övrigt.

Oj servisarna lät väldigt billiga, men så har jag noll koll på småbilar. Ett part till tre tusen för en "större" tar man ju varje dag i veckan

Förbrukningen vill man ju kunna hålla ner men bilen kommer förmodligen mest gå i farter mellan 80-110 så då kanske den hålls till de lägre.
Kommer man upp i 0.6 så är de inte bättre än min stora E-klass (på motor/landsväg) så man önskar ju att de max är 0.5 blandad körning, gärna lägre.

Som jag även skrev ovan så kommer det nog (om det blir en Up) bli någon av de tidiga årsmodellerna.
Den ja hade i annonsen kändes perfekt men såldes ju så klart direkt då ja antar att priset var riktigt bra.



Stort tack alla.
Ska titta runt lite mer. Blir inget köp just nu men planerar lite framåt i tiden. Ska även jämföra med andra bilar så kom gärna med förslag om ni har nåt.


Kul du gillade min recension, det blev mycket text för jag gillar verkligen bilen men samtidigt är jag en kritisk konsument så jag drar mig inte för att ta upp det negativa.

Ja det är samma typ av växellåda som i Lupo. Jag har inte kört Lupo men läst om automatlådan i den och jämför jag med ASG-lådan i Up! kan jag inte tro att sistnämnda är lika dålig om än att den inte är bra. Kompisen säger att man lär sig köra med ASG-lådan men att den alltjämt kan vara irriterande i tät trafik om det öppnar sig en lucka som man vill in i eller köra in i en rondell. Exempel du närmar dig en rondell och ser det finns en lucka om du accelererar lite. Du trycker ner gasen lite extra och lådan växlar ned från 3:an till 2:an, dock tar växlingen så lång tid att luckan är borta när bilen väl börjar accelerera igen efter ha växlat ner.

Bränsleförbrukningen i hög fart är inte imponerande jämfört med stora bilar. Jag tror att Up! har dålig aerodynamik. Bilen må vara smal men det är tyvärr hög för att bakpassagerarna inte ska slå i huvudet. Baksätet är placerat mitt på hjulhusen så det är svårt att få till det utan att göra bilen hög. Apropå det så blir ju också komforten i baksätet därefter, du sitter som sagt på hjulhusen så det blir där nivåskillnader i vägen märks mest. Dock inte unikt för Up! utan gäller alla bilar i klassen.

Du skrev att du skulle köpa en tidig årsmodell och någon annan här skrev du skulle köpa facelift för modernare utseende och sånt. Men om du skulle ändra dig tänk på det här: Facelift är den turboladdade 90hk-motorn, den är en pärla! Det övriga i faceliften är oväsentligt i jämförelse. Dock såldes bara ett fåtal Up! med 90hk-motorn i Sverige för rätt snart gick den inte längre att beställa i Sverige. Jag gissar att VW såg att spekulanter på Polo köpte Up! med 90hk-motorn istället = lägre vinst.

Vill du spara några kronor så finns syskonbilarna Skoda Citigo och SEAT Mii. Samma konstruktion som Up! men är sämre material i inredningen och vanligare att de kommer med 60hk-motorn som inte är så vanlig i Up! . Den motorn är OK, effektkurvan är precis likadan upp till 3500-4000 varv sen efter det visar sig den extra kraften i 75hk-motorn. Välbehövligt på landsväg.
__________________
Senast redigerad av BlondinBalle 2018-10-25 kl. 18:15.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback