Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-23, 22:21
  #1
Avstängd
Du får en skuld, du får betalningsanmärkning, det sitter väl kvar i 3år right,

men börjar dem 3år tickas ner EFTER du betalt din skuld eller låt säga det går 2,5år med din aktiva skuld, du betalar in skulden och det är ''halvår'' kvar tills det blir 3år, försvinner då även din skuld inom halvåret därpå?

Eller? Hur funkar det?
Citera
2018-10-23, 22:30
  #2
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amecce
Du får en skuld, du får betalningsanmärkning, det sitter väl kvar i 3år right,

men börjar dem 3år tickas ner EFTER du betalt din skuld eller låt säga det går 2,5år med din aktiva skuld, du betalar in skulden och det är ''halvår'' kvar tills det blir 3år, försvinner då även din skuld inom halvåret därpå?

Eller? Hur funkar det?

Vad jag förstått så är det 5 år efter det är betalt..
Men vad vet jag, aldrig haft ett lån..

Man betalar sina skulder, bara kommunister som gör motsatsen.
Citera
2018-10-23, 22:33
  #3
Medlem
Om jag inte är felinformerad så försvinner den efter 36 månader... Men inkassobolagen förnyar ditt ärende hos kronkalle varje år så därför förlängs den....
Citera
2018-10-23, 23:20
  #4
Medlem
Anmärkningen sätts när de slagit fast att du har en obetald skuld. Anmärkningen försvinner efter 3år men om du inte betalar så har du fortfarande ett skuldsaldo som gör att ingen vill ha med dig att göra.

Jag har just gått från 10 anmärkningar till 0 i år och nu är mitt kreditvärde ”mycket bra” över en natt
Citera
2018-10-24, 01:45
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Anmärkningen sätts när de slagit fast att du har en obetald skuld. Anmärkningen försvinner efter 3år men om du inte betalar så har du fortfarande ett skuldsaldo som gör att ingen vill ha med dig att göra.

Jag har just gått från 10 anmärkningar till 0 i år och nu är mitt kreditvärde ”mycket bra” över en natt

Så basically, den sitter kvar i 3år. När man fått in den, men. Den sitter kvar så länge det är obetalt, men betalar jag in det (och det gått 3år) = den är borta direkt ish.

Så ungefär?
Citera
2018-10-24, 03:01
  #6
Medlem
flummares avatar
3 år skulder till stat/kommun/landsting och 5 år för privata skulder.
1 enda skuld till stat/kommun/landsting hemligstämplas när den är betald, får du en till skuld hävs hemligstämpeln.
__________________
Senast redigerad av flummare 2018-10-24 kl. 03:04.
Citera
2018-11-03, 17:29
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
3 år skulder till stat/kommun/landsting och 5 år för privata skulder.
1 enda skuld till stat/kommun/landsting hemligstämplas när den är betald, får du en till skuld hävs hemligstämpeln.

1.vad menar du med hemlingstämpel, menar du flera skulder = det går inte hemligstämpla, men bara en skuld = den kan hemligstämplas/döljas om den blir betald eller va?

2. men hur ser folk på betalda skulder då eller syns inte sånt?

t.ex

en skuld på 40.000 och den är betald, anmärkningen sitter väl kvar men kan man se om den är obetald/betald och borde det inte vara avgörande?

3. Börjar tiden ticka ner med anmärkningen EFTER det betalts eller medans också?
Citera
2018-11-03, 17:35
  #8
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Tiden börjar räknas ner samma dag som sista kronan på skulden är betald.
Citera
2018-11-03, 17:37
  #9
Avstängd
det är väl inte kronkalle som sätter upp betalningsanmärkningen , de har väl bara ärendet att driva in skulden om det går
Citera
2018-11-06, 10:16
  #10
Medlem
Annärkningen försvinner 3 år efter den kom på plats oavsett om skulden betalats eller ej
Citera
2018-11-14, 00:18
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Annärkningen försvinner 3 år efter den kom på plats oavsett om skulden betalats eller ej

Nej man måste väl ha betalat den? Annars har man ju kvar en betalningsanmärkning? Någon som vet?
Citera
2018-11-14, 20:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amecce
Nej man måste väl ha betalat den? Annars har man ju kvar en betalningsanmärkning? Någon som vet?

Den försvinner oavsett om skulden är betald eller ej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback