Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-08, 19:02
  #289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Jag förstår dig precis då jag själv är åt samma håll.

Jag tror att dom flesta som sitter i tråden här och gapar att du är en snål jävel är unga utan barn.

Precis, och ibland inte bara unga utan barn, utan rent av, själva barn
Citera
2018-12-08, 23:59
  #290
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Hej
Som rubriken lyder så vill vår dator ha en laptop som kostar 4000 kr. Vi har diskuterat detta mycket sista veckan och har väl kommit fram till att det dels är väldigt mycket pengar och inget man bara ger bort i julklapp. Vi vill inte skämma bort våra barn utan att de får lära sig förstå värdet av pengar.

Nu får han använda vår dator och den är bara ca 5 år gammal. Köper vi en egen till honom vet vi heller inte exakt vad han gör via datorn.

Vi hade tänkt köpa en jacka från Ellos till honom i julklapp samt någon bok, men nu blev vi ställda.


Är det verkligen rimligt att en 14-åring ska ha egen dator?

Vår son har haft egen dator sedan ett gäng år tillbaka. Han är 13 år nu. Inte en gång har det hänt att han missbrukat "förtroendet". Visst, han spelar en del, men gör mycket vettiga saker också. Tack vare datorn och att han kunnat titta på YouTube, spelat Minecraft etc har han lärt sig enorma mängder engelska. Han har A idag i ämnet och jag är helt 100 på att det är datorns förtjänst. Jag skulle inte tvivla på att köpa dator till killen. Det är ju framtiden. Man framstår ju nästan som lite bakom om man inte har egen dator....
Citera
2018-12-10, 18:13
  #291
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Datorer förstör liv och det är egentligen bara vi som är födda på 90-talet som förstår detta. Ni kommer inte kunna kontrollera spelandet i längden. Räkna med att allt kommer gå utför vid 15-16 års ålder.
Citera
2018-12-10, 20:03
  #292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Datorer förstör liv och det är egentligen bara vi som är födda på 90-talet som förstår detta. Ni kommer inte kunna kontrollera spelandet i längden. Räkna med att allt kommer gå utför vid 15-16 års ålder.
Vänligen, projicera inte dina egna problem och tillkortakommanden på alla andra människor. Det finns hur mycket människor, barn och ungdomar som helst som klarar av att kombinera ett normalt liv med ett sunt datoranvändande.
Citera
2018-12-10, 20:39
  #293
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Är ni fattiga och 4k är väldigt mycket pengar, ja då är de inte mycket att göra åt.

Men olämpligt? Med en dator till 4000kr (knappast ett monster), nej det är inte olämpligt.
Snarare ett krav om man har pengarna till det.

Hade jag haft en 14-åring hade jag blivit överlycklig om han önskade en dator och inte bara drönade vid sin smartphone.
En dator lär man sig teknik vid, en mobil förblir man bara en användare av, utan att förstå sig på den.

Troll är nämnt, och jag tror det också, eller i vart fall hoppas. Om inte så är TS en helt bakvänd människa, som inte hade hittat till flashback för 7 år sedan och lyckats pressa ut 1600 inlägg. Trådar har blivit 0.03-ade för långt mycket mindre - bra att taket är högre här, även om det bara är ett enstaka fall.
Citera
2018-12-13, 22:25
  #294
Medlem
En dator är inte bara underhållning, den kan vara bra för skolarbete och andra intressen. Om man ska leta efter fakta till skolarbeten, kolla var en kompis bor m.m kan det vara behagligt med en riktig dator istället för telefonen. Visst är 4000 kr mycket pengar. Men om hela familjen går ihop så kanske det går?
Citera
2018-12-14, 20:05
  #295
Medlem
CompressorVanes avatar
Självklart inte.
Ge bort en vettig bok,
Tex 1000 otroliga fakta,
eller nåt man kan lära sig nåt på.
Skittråkigt kan man ju tycka,
men bättre om de lär sig nåt istället för att de bara gäspar och inte bryr sig om nåt alls.

Dessutom är det helt sanslösa
verkliga grejer i den där boken
som ditt barn kan berätta om sen.

Hur pass blir barn som bara får allt de pekar på sen!?
Citera
2018-12-25, 17:44
  #296
Medlem
Ge honom en plan på hur han kan tjäna iaf 2000kr, extra jobb, bra betyg etc. Så lär han sig något samtidigt som han får en dator i slutändan. Om han är motiverad nog så borde han gå med på det.
Citera
2018-12-26, 01:14
  #297
Medlem
Blev det en dator till slut?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback