Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-23, 20:47
  #1
Medlem
Har för högt testosteron och dheas. Hårig över hela kroppen nästan, dvs låren, händerna, fötterna, rumpan, överläppen, hakan osv. Humörsvängningar där jag ena stunden kan vara arg sen börja gråta sen är det bra igen.

Fick spironolactone för det av en läkare på endokrinmottagningen. Vad gör den medicinen, nån som vet? Vet att den ska göra så det blir mer balans i hormonerna. Men mer än så vet jag inte riktigt. Får man mer tjej hormoner igen då eller vadå?

Hur är ni andra som har eller haft hormon problem? Var ni med sura ibland så?

Vad gör man åt hormon problem överlag? Känns som jag har massor med frågor.
Citera
2018-10-23, 20:51
  #2
Medlem
Hej,

ingen medicinsk utbildning alls här..

Men följande går att läsa om det endocannabinoida systemet:
"Cannabinoider reglerar intracellulär kommunikation, skyddar, modulerar och samordnar homeostas i våra kroppssystem som centrala nervsystemet, hjärt- och kärlsystemet, immunsystemet, endokrina systemet, respiratoriska systemet, reproduktiva systemet, muskuloskeletala systemet etc. Det har stor inverkan på hälsa och sjukdomar.[1][2][3][4][5][6][7][8][9][10][11]"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Endocannabinoida_systemet

Homeostas = jämvikt..
Hampaolja tex kan ge balans, kan vara värt att läsa på om möjligtvis.
laglig och ej psykoaktiv.

mvh
rc
Citera
2018-10-23, 21:46
  #3
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Fick spironolactone för det av en läkare på endokrinmottagningen. Vad gör den medicinen, nån som vet? Vet att den ska göra så det blir mer balans i hormonerna. Men mer än så vet jag inte riktigt. Får man mer tjej hormoner igen då eller vadå?
Spironolakton hämmar flera olika sorters hormonreceptorer. Används mycket vanligt för att reglera blodtrycket, då den delvis blockerar aldosteron, vilket i sin tur vill få dig att samla på dig vätska.
I högre doser har den även en förmåga att blockera androgenreceptorn. Testosteron är ett androgen. Alltså, hormonnivåerna förändras inte, men effekten av att du går med högt testosteron minskar.

Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Hej,

ingen medicinsk utbildning alls här..

Men följande går att läsa om det endocannabinoida systemet:
"Cannabinoider reglerar intracellulär kommunikation, skyddar, modulerar och samordnar homeostas i våra kroppssystem som centrala nervsystemet, hjärt- och kärlsystemet, immunsystemet, endokrina systemet, respiratoriska systemet, reproduktiva systemet, muskuloskeletala systemet etc. Det har stor inverkan på hälsa och sjukdomar.[1][2][3][4][5][6][7][8][9][10][11]"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Endocannabinoida_systemet
Den wikipediaartikeln ser konstig ut. Ojämnt skriven som om den var kopierad bitvis från olika ställen, och den listar dussinvis med källhänvisningar, som om du läser referenslistan inte ens existerar eller länkar någonstans. Referenserna säger bara en mening, inte var informationen är hämtad från, vem som skrivit den etc. Lyfter lite varningsflagg.
Citera
2018-10-24, 10:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drArsMoriendi
Spironolakton hämmar flera olika sorters hormonreceptorer. Används mycket vanligt för att reglera blodtrycket, då den delvis blockerar aldosteron, vilket i sin tur vill få dig att samla på dig vätska.
I högre doser har den även en förmåga att blockera androgenreceptorn. Testosteron är ett androgen. Alltså, hormonnivåerna förändras inte, men effekten av att du går med högt testosteron minskar.


Den wikipediaartikeln ser konstig ut. Ojämnt skriven som om den var kopierad bitvis från olika ställen, och den listar dussinvis med källhänvisningar, som om du läser referenslistan inte ens existerar eller länkar någonstans. Referenserna säger bara en mening, inte var informationen är hämtad från, vem som skrivit den etc. Lyfter lite varningsflagg.


Det stämmer kanske!

Men,
Det endocannabinoida systemet finns naturligt hos människor och djur. Vi har (endo) cannabinoider naturligt i oss, samt cb-receptorer.

Det är bara att googla på cbd och dess egenskaper. Jag vet personligen att det fungerar mot många åkommor efter att ha använt det under de senaste 3 åren.
Använder hampate, oljor, pulver.

Men vet ej i detta fall. Ni får söka info om det.

Mvh
Rc
Citera
2018-10-24, 13:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Det stämmer kanske!

Men,
Det endocannabinoida systemet finns naturligt hos människor och djur. Vi har (endo) cannabinoider naturligt i oss, samt cb-receptorer.

Det är bara att googla på cbd och dess egenskaper. Jag vet personligen att det fungerar mot många åkommor efter att ha använt det under de senaste 3 åren.
Använder hampate, oljor, pulver.

Men vet ej i detta fall. Ni får söka info om det.

Mvh
Rc
Vill inte prova oljor, den ska inte vara ens laglig. Är inget för knark och sådant. Mer undrande varför jag har de problemen med hormoner och komma på vad anledningen är till att mina hormoner är hit och dit. Min mamma har diabetes dessutom, vilket också är en hormonsjukdom. Så jag har väl antagligen det i släkten.
Citera
2018-10-24, 13:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drArsMoriendi
Spironolakton hämmar flera olika sorters hormonreceptorer. Används mycket vanligt för att reglera blodtrycket, då den delvis blockerar aldosteron, vilket i sin tur vill få dig att samla på dig vätska.
I högre doser har den även en förmåga att blockera androgenreceptorn. Testosteron är ett androgen. Alltså, hormonnivåerna förändras inte, men effekten av att du går med högt testosteron minskar.


Den wikipediaartikeln ser konstig ut. Ojämnt skriven som om den var kopierad bitvis från olika ställen, och den listar dussinvis med källhänvisningar, som om du läser referenslistan inte ens existerar eller länkar någonstans. Referenserna säger bara en mening, inte var informationen är hämtad från, vem som skrivit den etc. Lyfter lite varningsflagg.
Aha, tack för informationen. Lite borde den väl påverka androgenerna ändå, det var ju därför jag fick den. Antar att jag kan få humörsvängningar och sådana problem nu då när hormonerna ställs om lite? Borde väl nästan kunna bli så.
Citera
2018-10-24, 17:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Vill inte prova oljor, den ska inte vara ens laglig. Är inget för knark och sådant. Mer undrande varför jag har de problemen med hormoner och komma på vad anledningen är till att mina hormoner är hit och dit. Min mamma har diabetes dessutom, vilket också är en hormonsjukdom. Så jag har väl antagligen det i släkten.


Det är industrihampa, det är lagligt.
Man får inte säga högt att cbd hjälper mot sjukdomar (inkl diabetes) - det är vad som är olagligt. Den är laglig att sälja om man inte uttrycker att den hjälper mot någonting.

Tack för mig här.

Mvh
Rc
__________________
Senast redigerad av redcube 2018-10-24 kl. 18:02.
Citera
2018-10-24, 19:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Det är industrihampa, det är lagligt.
Man får inte säga högt att cbd hjälper mot sjukdomar (inkl diabetes) - det är vad som är olagligt. Den är laglig att sälja om man inte uttrycker att den hjälper mot någonting.

Tack för mig här.

Mvh
Rc
Nej den är olaglig har läst en del om den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback