Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-24, 07:07
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Du har rätt, pixeltätheten är den samma, mitt misstag. Jag har inte sagt att det inte fungerar, skärmen går ju att använda. Men det är sannerligen ingen premiumprestanda 2018 och det är långt, långt ifrån någon lyxprodukt annat än till priset.

Men det går alltså inte ens att titta på Netflix i full HD och det är en mobil som kostar närmare 10 000:- Det är ju otroligt svagt och snålt. Jag kan titta på Netflix med full HD (1080p) i min "antika" DOOGEE Y6 Max som kostade mig ca 1300 SEK och det är bra bild. Som jämförelse.
Dels så spelar det ingen roll på det avståndet och en så liten skärm om du kör 720p eller 1080p, ögat kommer inte se någon skillnad. För det andra så spelar så mycket mer än upplösningen roll, displayenheten t.ex.

Du måste skämta eller åka kortbuss till skolan om du tror att din skruttiga Android för en tusenlapp har bättre skärmteknik och således bättre bild än senaste iPhone, endast pga. att den har 1080p.
Citera
2018-10-24, 08:07
  #14
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Du har rätt, pixeltätheten är den samma, mitt misstag. Jag har inte sagt att det inte fungerar, skärmen går ju att använda. Men det är sannerligen ingen premiumprestanda 2018 och det är långt, långt ifrån någon lyxprodukt annat än till priset.

Men det går alltså inte ens att titta på Netflix i full HD och det är en mobil som kostar närmare 10 000:- Det är ju otroligt svagt och snålt. Jag kan titta på Netflix med full HD (1080p) i min "antika" DOOGEE Y6 Max som kostade mig ca 1300 SEK och det är bra bild. Som jämförelse.
Det går att se material i full HD på en iPhone XR då den har en avancerad GPU som skalar om så att upplösningen passar skärmen. Och det är lätt att ansluta iPhone till en extern skärm så att man kan njuta av filmen på en storbildskärm med 1080p.
Men du har rätt i att ingen iPhone har skärm med upplösningen 1920x1080.
Citera
2018-10-24, 13:54
  #15
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackstalkern
Dels så spelar det ingen roll på det avståndet och en så liten skärm om du kör 720p eller 1080p, ögat kommer inte se någon skillnad. För det andra så spelar så mycket mer än upplösningen roll, displayenheten t.ex.

Du måste skämta eller åka kortbuss till skolan om du tror att din skruttiga Android för en tusenlapp har bättre skärmteknik och således bättre bild än senaste iPhone, endast pga. att den har 1080p.
Det spelar ingen roll? Förklara då varför Apple har högre upplösning på sin dyrare modeller. Givetvis går det att se skillnad. Lägg dem sida vid sida och man ser tydlig skillnad.

Skärmtekniken är den samma (LCD) och du skulle bli överraskad över hur bra den är på Y6 Max. Skärmen på Y6 Max kommer ifrån Sharp och de kan det där med skärmar, det är sannerligen inget fel på kvalitén. Ljusstark, högupplöst med fina klara färger och god färgbalans.
__________________
Senast redigerad av saganshus 2018-10-24 kl. 14:03.
Citera
2018-10-24, 13:56
  #16
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det går att se material i full HD på en iPhone XR då den har en avancerad GPU som skalar om så att upplösningen passar skärmen. Och det är lätt att ansluta iPhone till en extern skärm så att man kan njuta av filmen på en storbildskärm med 1080p.
Men du har rätt i att ingen iPhone har skärm med upplösningen 1920x1080.
Om du skalar om upplösningen till sämre upplösning så är det inte längre full HD.

Så lösningen om man har iPhone Xr är att inte använda skärmen. Det känns vettigare att inte använda Xr..
Citera
2018-10-24, 18:09
  #17
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Om du skalar om upplösningen till sämre upplösning så är det inte längre full HD.

Så lösningen om man har iPhone Xr är att inte använda skärmen. Det känns vettigare att inte använda Xr..
Jag hade fel. iPhone med 5,5" skärmar har rätt upplösning för fullHD, exakt 1920x1080. Så om kravet är att kunna se netflix i fullHD på sin mobil så är budgetvarianten iPhone 6/6S/7/8 plus perfekt.
Citera
2018-10-24, 18:14
  #18
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Jag hade fel. iPhone med 5,5" skärmar har rätt upplösning för fullHD, exakt 1920x1080. Så om kravet är att kunna se netflix i fullHD på sin mobil så är budgetvarianten iPhone 6/6S/7/8 plus perfekt.
Då är vi överens om att iPhone Xr har en undermålig skärm 2018 och då särskilt i den prisklassen. Bra.
Citera
2018-10-25, 01:23
  #19
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulacos
Haha vem fan kollar ens eller bryr sig om Netflix på mobilen 😂 Fattiglapp!
Det är knappast en ekonomisk fråga om det tittas på Netflix i mobilen eller inte. Att någon ser någon längre film har jag svårt att tro men att gemene människa tittar på serier är nog vanligare än vad vi tror.
För att knyta diskussionen till rubriken så tror jag att iPhone 8 Plus med sina enorma mått är en utmärkt budgettelefon att glo på klipp och serier trots en skärm med 'lägre" upplösning.
Citera
2018-10-25, 11:11
  #20
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Det är knappast en ekonomisk fråga om det tittas på Netflix i mobilen eller inte. Att någon ser någon längre film har jag svårt att tro men att gemene människa tittar på serier är nog vanligare än vad vi tror.
För att knyta diskussionen till rubriken så tror jag att iPhone 8 Plus med sina enorma mått är en utmärkt budgettelefon att glo på klipp och serier trots en skärm med 'lägre" upplösning.
Jag har fått uppfattningen att det är vanligt att folk tittar på en film/serie på stor skärm hemma och så hinner de inte titta klart och då ser de vidare i mobilen för de vill veta hur det slutar. De vill inte vänta tills de kommer hem igen.

Att köra med "fattiglapp" motivering är så barnsligt och lågt att man häpnar.
Citera
2018-10-25, 18:11
  #21
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Jag har fått uppfattningen att det är vanligt att folk tittar på en film/serie på stor skärm hemma och så hinner de inte titta klart och då ser de vidare i mobilen för de vill veta hur det slutar. De vill inte vänta tills de kommer hem igen.

Att köra med "fattiglapp" motivering är så barnsligt och lågt att man häpnar.


Ja så kan det absolut vara. Mobilen är ett komplement till det övriga skärmtittandet och i större städer med utbyggd kollektivtrafik så kan säkert 1/5 tänka sig att se klart ett avsnitt eller liknande på sin mobil.

Att köra med "fattiglapp" visar att man är väldigt osäker i sig själv och måste använda diverse accessoarer tex mobiltelefoner för att försköna bilden av sig själv, ursäkta mitt OT resonemang.
Citera
2018-10-28, 12:32
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Jo Jag känner till men fungerar de bra i vilket fall som helst de ger inte mörker sen får man väl se det igen hemma
Alltså jag orkar inte med att allt ska vara batteridrivet man ska ladda ladda ladda
även saker hemma
köpa en sak som liknar termos och lyssna på, sen måste den laddas och måste laddas när den behövs.
Jag laddar aldrig saker över natten för osäker på det där om överladdning, vill inte slita utbatterier i förtid

Överladdning är inget problem då det finns intelligent laddstyrning i produkterna som sköter den saken så att batteriet mår bra. Den laddstyrningen sköter högst sannolikt om laddningen bättre för batteriernas välmående än om folk börjar dona med detta efter egna idéer...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback