Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-24, 00:06
  #13
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Fast samtidigt så går väl inte äganderätten över till den som köper stöldgods i god tro? Det var väl en lagändring för några år sedan som innebär att den rättmätiga ägaren får ta tillbaka även sådant som är köpt i god tro.

Inte om 10 år har passerat och samtliga köpare varit i god tro hela tiden. I den gamla lagen räckte det att köparen var i god tro, dvs vid första köpet oavsett förfluten tid. Man får dock tänka på att god tro-rekvisitet kan brytas lätt med den nya lagen framför allt när det handlar om känd konst. Genom media kan man så att säga försätta ”alla” i ond tro.

Den rättmätige ägaren kan dock köpa tillbaka stöldgodset om den riktiga ägaren får veta vart godset finns.
Citera
2018-10-24, 00:45
  #14
Medlem
Emerains avatar
Ett sidospår om konst är raderat, snälla håll er till trådens ämne. Grotta in sig på tavlor och motiv passar intr in här.

/mod
Citera
2018-10-25, 02:40
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shapeuporslipout
Inte om 10 år har passerat och samtliga köpare varit i god tro hela tiden. I den gamla lagen räckte det att köparen var i god tro, dvs vid första köpet oavsett förfluten tid. Man får dock tänka på att god tro-rekvisitet kan brytas lätt med den nya lagen framför allt när det handlar om känd konst. Genom media kan man så att säga försätta ”alla” i ond tro.

Den rättmätige ägaren kan dock köpa tillbaka stöldgodset om den riktiga ägaren får veta vart godset finns.

Om det framkommer när TS skall sälja tavlan att den är stulen så kommer ingen legitim handlare att köpa tavlan. De skulle då handla i ond tro när de köper en tavla de vet är stulen.
Att medvetet köpa stöldgods är som vi alla vet olagligt.

Ts kan möjligen vara skyddad men ingen som vet att tavlan är stulen kan lagligen köpa den av honom.
Detta gör tavlan i princip värdelös om den är stulen(förutsatt laglig försäljning alltså).
Citera
2018-10-25, 15:53
  #16
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om det framkommer när TS skall sälja tavlan att den är stulen så kommer ingen legitim handlare att köpa tavlan. De skulle då handla i ond tro när de köper en tavla de vet är stulen.
Att medvetet köpa stöldgods är som vi alla vet olagligt.

Ts kan möjligen vara skyddad men ingen som vet att tavlan är stulen kan lagligen köpa den av honom.
Detta gör tavlan i princip värdelös om den är stulen(förutsatt laglig försäljning alltså).

Tavlan härrör från en tid innan den nya lydelsen i GFL.

Om tavlan nu ”läkt”, varför skulle inte 3M köpa tavlan lagligt oavsett dennes kännedom om tavlans historik.
Citera
2018-10-25, 23:36
  #17
Avstängd
Kick88s avatar
Du låter som en rädd man! Likt som du äger en fin tavla som stulits från judar under nazitiden. Du har fått den genom släktskap men vill ändå få den värderad, men i så fall bli avslöjad.

Jag fattar! Har ni sett Maratonmannen med Dustin Hoffman? En jättebra film på samma tema.

Men jag vet faktiskt inte. Blir du av med tavlan är det väl ingen större fara skedd heller?

Du får en ny bild av din "snälla" släkting som tydligen hade ett mörkt förflutet?

Tavlan återbördas sedermera till sina rättmätiga ägare. (som kanske vid en senare auktion sålde den för 3.5 miljoner pund... motsvarande enorma mängder kronor!

Jag inser att du sitter i en rävsax!


Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
För 25 år sen ärvde jag en tavla av en släkting som haft den i säkert 40 år, annars är ursprunget okänt. Jag trodde den var värdelös men nu har jag kollat lite på nätet och eventuellt kan den vara värd en hel del pengar. Jag undrar vad som händer om den ÄR stulen och jag går till t.ex Bukovskis och försöker sälja den? Jag älskar den och vill helst inte bli av med den om jag inte får bra pröjs för den. Kan de lägga beslag på den eller finns det nån slag preskriberingstid på ev stulen konst?
__________________
Senast redigerad av Kick88 2018-10-26 kl. 00:30.
Citera
2020-01-04, 18:40
  #18
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
För 25 år sen ärvde jag en tavla av en släkting som haft den i säkert 40 år, annars är ursprunget okänt. Jag trodde den var värdelös men nu har jag kollat lite på nätet och eventuellt kan den vara värd en hel del pengar. Jag undrar vad som händer om den ÄR stulen och jag går till t.ex Bukovskis och försöker sälja den? Jag älskar den och vill helst inte bli av med den om jag inte får bra pröjs för den. Kan de lägga beslag på den eller finns det nån slag preskriberingstid på ev stulen konst?

Intressant! Kan inte låta bli att bumpa. Hur gick det? Sålde du tavlan?
Citera
2020-01-04, 22:40
  #19
Medlem
Känns konstigt att ingen har nämnt att godtrosförvärvslagen inte gäller arv. Det faller redan på 1 §, som säger att lagen är tillämplig på förvärv. Med förvärv menas köp, byte eller gåva (som också kallas för singularfång). Nu är inte sakrätt mitt starkaste område så någon får gärna rätta mig om jag har missat något.
__________________
Senast redigerad av Stabschefen 2020-01-04 kl. 22:43.
Citera
2020-01-04, 22:56
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabschefen
Känns konstigt att ingen har nämnt att godtrosförvärvslagen inte gäller arv. Det faller redan på 1 §, som säger att lagen är tillämplig på förvärv. Med förvärv menas köp, byte eller gåva (som också kallas för singularfång). Nu är inte sakrätt mitt starkaste område så någon får gärna rätta mig om jag har missat något.

Arv räknas också som förvärv.
Förvärv är helt enkelt anskaffning av något med övertagande av äganderätt.
Citera
2020-01-04, 23:11
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Arv räknas också som förvärv.
Förvärv är helt enkelt anskaffning av något med övertagande av äganderätt.
Nu har jag inte litteraturen framför mig, men jag läser följande i Karnovs lagtextkommentar (skriven av Ingemar Persson) till 1 § godtrosförvärvslagen:
Citat:
Dvs. singularfång (köp, byte eller gåva). Lagen gäller inte egendom som förvärvas genom universalfång (arv, testamente, bodelning eller utskiftning av bolags tillgångar).
Citera
2020-01-05, 00:09
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabschefen
Nu har jag inte litteraturen framför mig, men jag läser följande i Karnovs lagtextkommentar (skriven av Ingemar Persson) till 1 § godtrosförvärvslagen:


Arv berörs i 4§
Har någon med äganderättsanspråk innehaft lösöre i tio år efter att ha förvärvat egendomen genom överlåtelse från någon som varken var ägare till den eller behörig att förfoga över den på det sätt som skett, får han äganderätt till egendomen på grund av hävd. Han får dock inte äganderätt om han vid förvärvet eller under innehavet borde ha misstänkt att överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen. Samma regler gäller om egendomen efter en sådan överlåtelse i tio år med äganderättsanspråk innehafts av flera efter varandra på grund av överlåtelse eller arv, testamente, bodelning eller något annat liknande fång. Villkoret om god tro gäller samtliga innehavare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback