Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-23, 18:55
  #13
Medlem
Sätt av till periodiseringsfond, de pengarna kan stå kvar i bolaget i fem år. Bra att ha för ”a rainy day”. Sjätte året återförs de till resultatet. Skatta fram resten och låt pengarna stå kvar i bolaget. Stärker soliditeten vilket gör att banken behandlar dig med större välvilja vid ev lånebehov. Det finns generellt en onödig rädsla för att visa på lönsamhet i småföretag. Vi behöver fler välskötta målinriktade småföretag. Keep up the good work!
Citera
2018-10-23, 20:16
  #14
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maertino1
Hej
Jag har ett aktiebolag sedan ett år tillbaka som gått med vinst ca. 100 000kr jag vet att man måste betala mycket skatt och jag undrar vad jag kan köpa på firman för att minska skatten? Som är lagligt. Jobbar med inköp av sjukvårdsmaterial. Har köpt en dator redan. kan jag köpa aktier eller guld eller hur bör jag göra? Har inget behov av pengarna. Tack för svar

Du vet att du kan skjuta fram bolagsskatten va? Under tiden kan du säkert fundera ut något vettigat att skatteminimera med.
Citera
2018-10-23, 22:47
  #15
Medlem
tuffkatts avatar
Flytta över en del av vinsten i periodiseringsfond. Du kan sätta av upp till 25% av dina 100 000 och sedan har du 6 år på dig att försöka nolla din latenta skatteskuld.

Ska du köpa inventarier för avskrivning så måste det ju vara relevant för den verksamhet du bedriver. En dator vetefan.
Citera
2018-10-27, 16:51
  #16
Medlem
luddesbros avatar
Enkelt uttrycket. Det du behöver för verksamheten där du tjänar pengarna är avdragsgillt. Man behöver inte göra det svårt för sig.
Citera
2018-10-30, 19:03
  #17
Medlem
Beror på vad du sysslar med.
Allt handlar om ditt munläder mot revisorn.

ex 1. jag jobbar inom byggbranchen.
"jag köpte tv och playstation så jag blir kvitt ungjävlarna när föräldrarna kommer och kollar katalogerna"
Sa så till revisorn oxå, det funka galant.

ex 2. Min inhyrda stylist av lägenheter fick inte köpa ett trådlöst headset för denna revisor tyckte det inte passade ihop med inredning o styling........Men helvete sa jag till fruntimmret " säg du pratar med kunder samtidigt du petar med blommor och viker ut mattor..... nä hon köpte headset på sig själv istället
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback