Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-23, 17:11
  #1
Medlem
Hej
Jag har ett aktiebolag sedan ett år tillbaka som gått med vinst ca. 100 000kr jag vet att man måste betala mycket skatt och jag undrar vad jag kan köpa på firman för att minska skatten? Som är lagligt. Jobbar med inköp av sjukvårdsmaterial. Har köpt en dator redan. kan jag köpa aktier eller guld eller hur bör jag göra? Har inget behov av pengarna. Tack för svar
Citera
2018-10-23, 17:14
  #2
Medlem
olasvenssons avatar
Allt du köper till bolaget som minskar vinsten, minskar också skatten.
Citera
2018-10-23, 17:15
  #3
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Tycker du själv att det är rimligt för företag som sysslar med medicinsk utrustning att köpa guld? Det ska ju ha med verksamheten att göra annars åker du på det. Åkeri = köpa lastbilar och tillbehör. En firma som utvecklar hemsidor? Ja dom kan köpa datorer och tillbehör osv.
Citera
2018-10-23, 17:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Tycker du själv att det är rimligt för företag som sysslar med medicinsk utrustning att köpa guld? Det ska ju ha med verksamheten att göra annars åker du på det. Åkeri = köpa lastbilar och tillbehör. En firma som utvecklar hemsidor? Ja dom kan köpa datorer och tillbehör osv.
Alltså jag ska inte använda guldet som arbetsverktyg, utan att företaget står som ägare för guldet som investering, precis som man köper fonder på företaget som investering.
Citera
2018-10-23, 17:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Allt du köper till bolaget som minskar vinsten, minskar också skatten.
Det stämmer! Något tips du har på mer saker man kan behöva utom dator som jag köpte som man brukar köpa?
Citera
2018-10-23, 17:21
  #6
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Tycker du själv att det är rimligt för företag som sysslar med medicinsk utrustning att köpa guld? Det ska ju ha med verksamheten att göra annars åker du på det. Åkeri = köpa lastbilar och tillbehör. En firma som utvecklar hemsidor? Ja dom kan köpa datorer och tillbehör osv.
Fast ett företag måste ju kunna investera sina pengar i nåt. Hur det räknas skattetekniskt vet jag inte men köper ett företag guld för sin vinst, kan det ju inte finnas några hinder så länge investeringen finns kvar i företaget.
Citera
2018-10-23, 17:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast ett företag måste ju kunna investera sina pengar i nåt. Hur det räknas skattetekniskt vet jag inte men köper ett företag guld för sin vinst, kan det ju inte finnas några hinder så länge investeringen finns kvar i företaget.
Inköp av guld, fonder, aktier mm påverkar inte vinsten eller skatter, bara balansräkningen. Du måste köpa något som påverkar vinsten, dvs en kostnad (inte en investering). Du kan köpa konsulttjänster av din morsa t.ex. matlagning, tvättning och strykning men då får ju hon skatta ännu mer än bolagsskatten. Det är svårt att hitta på något att köpa för att minska vinsten, bättre stoppa pengarna i periodiseringsfonder, det kanske går knackigt under kommande år då kan vinsten i år kvittas mot förluster kommande år. Tala med en erfaren SKATTEJURIST (SKATTEKONSULT), inte en redovisningsbyrå, de vet lite och inget om kreativ skatteplanering.
Citera
2018-10-23, 18:03
  #8
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maertino1
Det stämmer! Något tips du har på mer saker man kan behöva utom dator som jag köpte som man brukar köpa?

Firmabilar. Köp en bil för 100 000 kr.
Citera
2018-10-23, 18:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Inköp av guld, fonder, aktier mm påverkar inte vinsten eller skatter, bara balansräkningen. Du måste köpa något som påverkar vinsten, dvs en kostnad (inte en investering). Du kan köpa konsulttjänster av din morsa t.ex. matlagning, tvättning och strykning men då får ju hon skatta ännu mer än bolagsskatten. Det är svårt att hitta på något att köpa för att minska vinsten, bättre stoppa pengarna i periodiseringsfonder, det kanske går knackigt under kommande år då kan vinsten i år kvittas mot förluster kommande år. Tala med en erfaren SKATTEJURIST (SKATTEKONSULT), inte en redovisningsbyrå, de vet lite och inget om kreativ skatteplanering.
Tack för svaret, du verkar påläst! Ska läsa på krig periodiseringsfonder!
Citera
2018-10-23, 18:41
  #10
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Allt du köper till bolaget som minskar vinsten, minskar också skatten.

Fel. Dels får du enbart räkna sådant du behöver i företaget som kostnader och dels kan inte alla sådana kostnader alltid dras av till 100% direkt.

Du kan t.ex. inte dra av en helkväll på krogen eller köp av guld, eftersom det inte är nödvändigt för verksamheten.

Om du jobbar som ölprovare eller något sånt kanske du kan dra en viss mängd öl om du har en bra motivering varför det är nödvändigt i verksamheten.
Citera
2018-10-23, 18:44
  #11
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Firmabilar. Köp en bil för 100 000 kr.

Nej, skriv ingenting när du ingenting kan. Sluta vilseleda människor.
Citera
2018-10-23, 18:50
  #12
Medlem
Annars kan du skatta på vinsten och ta schablonutdelning, så kan du investera pengarna privat sen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback