Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-23, 15:58
  #1
Medlem
Anonymt.konto12s avatar
Hej,

Ny bil och skattad + besiktigad...Blev stoppad utan körkort idag efter allt snack "förverkade" dom bilen.
Frågan är:

Har haft två rattfyllor (grova) och en olovlig, men inte i samma bil!
Får dom Förverka bilen?
Citera
2018-10-23, 16:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymt.konto12
Hej,

Ny bil och skattad + besiktigad...Blev stoppad utan körkort idag efter allt snack "förverkade" dom bilen.
Frågan är:

Har haft två rattfyllor (grova) och en olovlig, men inte i samma bil!
Får dom Förverka bilen?
Ja, det får dom om bilen är värd under ett visst belopp, om det är under en fjärdedels prisbasbelopp eller vad det nu är.

Du bör ha fått eller kommer få ett brev med beslutet om förverkande där det framgår vad du kan göra. Själva förverkandebeslutet kan inte överklagas, men du kan överklaga beslaget.

Låter dock som din bil är körd.
Citera
2018-10-23, 16:04
  #3
Medlem
Eller, NY bil?
Citera
2018-10-23, 16:04
  #4
Medlem
Anonymt.konto12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Ja, det får dom om bilen är värd under ett visst belopp, om det är under en fjärdedels prisbasbelopp eller vad det nu är.

Du bör ha fått eller kommer få ett brev med beslutet om förverkande där det framgår vad du kan göra. Själva förverkandebeslutet kan inte överklagas, men du kan överklaga beslaget.

Låter dock som din bil är körd.

Köpte nyss helt nya sommardäck.....får jag byta dom iaf mot vinter?
Citera
2018-10-23, 16:05
  #5
Medlem
Anonymt.konto12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Eller, NY bil?

Ny som okänd inte NY från fabrik.
Citera
2018-10-23, 16:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymt.konto12
Köpte nyss helt nya sommardäck.....får jag byta dom iaf mot vinter?
Har de tagit bilen i beslag?

Jag hade blandat ihop begreppen lite (redigerat nu).

Jag föreslår att du överklagar, kostar ingenting för dig att driva processen, och det ska hanteras skyndsamt.

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
Citat:
7 § Ett fordon som har använts vid brott enligt denna lag får förklaras förverkat, om det behövs för att förebygga fortsatt sådan brottslighet och förverkande inte är uppenbart oskäligt. Detsamma gäller annan egendom som har använts som hjälpmedel vid brott enligt denna lag.

[S2]Om någon har gjort sig skyldig till olovlig körning, rattfylleri eller grovt rattfylleri ska det vid bedömningen av om förverkande behövs för att förebygga fortsatt brottslighet särskilt beaktas om gärningsmannen tidigare har gjort sig skyldig till sådan brottslighet.

[S3]Första stycket gäller även i fråga om egendom som varit avsedd att användas som hjälpmedel vid brott enligt denna lag, om brottet har fullbordats.

[S4]Bestämmelser om tillfälligt omhändertagande av egendom i syfte att förhindra rattfylleribrott finns i 24 a–24 d §§polislagen (1984:387) och i 9–11 §§ lagen (2008:322) om Tullverkets och Kustbevakningens befogenheter att ingripa mot rattfylleribrott. Lag (2015:59).

Citat:
8 § Undersökningsledaren eller åklagaren får omedelbart besluta att ett fordon som har tagits i beslag för att det skäligen kan antas bli förverkat enligt 7 § får säljas eller förstöras, om fordonets värde understiger en femtedel av det prisbasbelopp enligt 2 kap.6 och 7 §§socialförsäkringsbalken som gällde vid beslaget. Ett sådant beslut får dock verkställas tidigast tre veckor efter det att en underrättelse om beslutet har sänts till den som beslaget har gjorts hos.

[S2]Ett beslut enligt första stycket får inte överklagas. Om rättens prövning av beslaget har begärts enligt 27 kap. 6 § rättegångsbalken, får dock fordonet inte säljas eller förstöras innan beslaget har prövats av tingsrätten.

[S3]Intäkter vid försäljning tillfaller staten. Lag (2015:59).

Citat:
Ursprungligen postat av Rättegångsbalken
[K27]6 § Har ett beslag verkställts utan rättens förordnande, får den som drabbats av beslaget begära rättens prövning av beslaget. När en sådan begäran har kommit in, skall rätten så snart som möjligt och, om det inte finns något synnerligt hinder mot det, senast inom fyra dagar därefter hålla en sådan förhandling som avses i 5 §. Om huvudförhandling sätts ut att hållas inom en vecka sedan begäran framställdes och rätten inte anser att det behöver hållas en särskild förhandling, får begäran dock prövas vid huvudförhandlingen.

[S2]Har beslut fattats enligt 4 a § om att ett beslagtaget föremål skall lämnas ut, får den som drabbats av beslaget begära rättens prövning av beslutet. För denna prövning gäller vad som sägs i första stycket. Den som har framställt anspråk på föremålet skall underrättas om förhandlingen. Lag (2003:163).
__________________
Senast redigerad av iloveass2 2018-10-23 kl. 16:15.
Citera
2018-10-23, 16:15
  #7
Medlem
Anonymt.konto12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Har de tagit bilen i beslag?

Jag hade blandat ihop begreppen lite.

Jag föreslår att du överklagar, kostar ingenting för dig att driva processen, och det ska hanteras skyndsamt.

Blev av med bilen på parkeringen vid köpcentrum, blåste noll.
Dom tog nycklar och bil i beslag.

Överklaga så klart!
Bra hjälp tackar!
__________________
Senast redigerad av Anonymt.konto12 2018-10-23 kl. 16:18.
Citera
2018-10-23, 16:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymt.konto12
Blev av med bilen på parkeringen vid köpcentrum, blåste noll.
Dom tog nycklar och bil i beslag.

Överklaga så klart!
Jag vet faktiskt inte vad gäller dina nya däck, ring och fråga snällt så kanske de låter dig komma och byta tillbaka till de gamla däcken, men jag skulle inte tro det.
Citera
2018-10-23, 16:26
  #9
Medlem
At93s avatar
Varje gång polisen har plockat mina bilar/ förverkat dom, så har jag alltid fått tömma bilarna på grejer ljud och sånt samt däck utan problem
Citera
2018-10-23, 16:28
  #10
Medlem
Anonymt.konto12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Jag vet faktiskt inte vad gäller dina nya däck, ring och fråga snällt så kanske de låter dig komma och byta tillbaka till de gamla däcken, men jag skulle inte tro det.

Dom sa:
"Ta allt ur bilen som du behöver, kan ta lång tid innan du får tillgång igen"
Borde inte personliga saker innebära däck?

Kostade 8 lax......stälde av bilen nyss iaf...får pengar av transport
Men bilen i sej är ju värd 60 lax+
Citera
2018-10-23, 16:30
  #11
Medlem
Anonymt.konto12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av At93
Varje gång polisen har plockat mina bilar/ förverkat dom, så har jag alltid fått tömma bilarna på grejer ljud och sånt samt däck utan problem

Härligt att höra!
Däck + fälg är lätt 15,000 tänkte något vill jag ha tillbaka
Citera
2018-10-23, 16:42
  #12
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymt.konto12
Härligt att höra!
Däck + fälg är lätt 15,000 tänkte något vill jag ha tillbaka

Kan nog bli bekymmer med att ta av däcken om den polis som sköter det inte bryr sig/ogillar dig. Var snäll och be artigt. Om det inte finns någon samarbetsvilja så är det en lååååååång process med överklaganden och ett fullt möjligt "den bilen har vi skrotat" i slutändan. Då vidtar en process med skrivelser, beslut, överklaganden och till sist en skitsumma som kompensation.

Du har begått brott vid upprepade tillfällen och använder en bil som brottsredskap, som de värderar under typ 20 000, jag vet inte den exakta summan. Bevisbördan för att de däcken och fälgarna satt på bilen när de tog den, ligger helt på dig.

Var mycket artig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback