Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-23, 14:09
  #1
Medlem
JustZlatans avatar
Jag funderar på att sätta upp en bilkamera i min taxibil som filmar invändigt, alltså kunder. Behövs det tillstånd för det och måste jag ha klistermärke på sidofönstren som visar att jag spelar in?
__________________
Senast redigerad av JustZlatan 2018-10-23 kl. 14:12.
Citera
2018-10-23, 15:13
  #2
Medlem
Jag trodde att taxibilarna redan idag spelade in ljud och bild. Där hade jag fel alltså ?
Citera
2018-10-23, 15:16
  #3
Medlem
Maxipower1s avatar
Läs följande länk om den kanske kan ge dig något svar på din fråga

http://ctaxivaxjo.com/blog/10
Citera
2018-10-23, 15:40
  #4
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag trodde att taxibilarna redan idag spelade in ljud och bild. Där hade jag fel alltså ?

Ja du hade fel. De stora bolagen har en kamera som tar en bild varje gång bildörrarna öppnas. Ingen video. Iaf var det så till för något år sedan när jag körde för det största bolaget i Stockholm. Vet inte hur det är idag.


Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Läs följande länk om den kanske kan ge dig något svar på din fråga

http://ctaxivaxjo.com/blog/10

Nej, det gav inget tydligt svar på frågan.
Citera
2018-10-23, 16:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ja du hade fel. De stora bolagen har en kamera som tar en bild varje gång bildörrarna öppnas. Ingen video. Iaf var det så till för något år sedan när jag körde för det största bolaget i Stockholm. Vet inte hur det är idag

Okej, tack för infon !
Citera
2018-10-23, 16:44
  #6
Medlem
miikoss avatar
Du måste sköta om kameran, altså kunna starta och stanna inspelningen.

Det är inte tillåtet att ha kameran igång i en parkerad bil, om man inte finns vid bilen. (Om man inte fåt tillstånd för kameraövervakning då).

Är dock ganska säker på att du måste informera kunderna.
Citera
2018-10-23, 18:12
  #7
Medlem
skogsvisas avatar
Verkligen inte mitt expertområde. Men som jag tolkar det:


Edit:
Lade det tidigare i en spoiler, då den nya Kamerabevakningslagen från i år upphävde Kameraövervakningslagen.

Då blir min tolkning ungefär likadan:

1. Tillstånd verkar inte som huvudregel behövas för privatpersoner eller näringsidkare.

2. Kravet på upplysning gäller enl 15 §. GDPR-reglerna gäller även här gällande samtycke och tillbakadragande av samtycke som jag tolkar det.
__________________
Senast redigerad av skogsvisa 2018-10-23 kl. 18:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback