Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-23, 15:11
  #13
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Rekordskörden gäller ju alla. Inte bara fruktodlingarna som säljer äpplen till butikerna. Det gäller ju alla som har fruktträd på tomten också, och dessa personer säljer väl inte frukten till butikerna. Precis som butikerna troligen föredrar att köpa från andra ställen än av privatpersoner som vill sälja överskott av sina frukt.

Det är ju privatpersoner som slänger frukt i skogen, när de får för mycket frukt från sina egna träd. Om de nu inte har egna komposter förstås.

280 000 ton äpplen årligen, ungefär så stor kapacitet uppskattas den svenska fritidsodlingen ha. Det är ungefär dubbelt så mycket som den inhemska kommersiella odlingen av äpplen och importen tillsammans.

Så priset kanske hade blivit billigare om villaägarna hade kunnat sälja sina äpplen till butikerna, vem vet?
Dom flesta husägare ger bort dom. Det är bara att fråga så får man plocka. Då borde priserna gå ner i affären
Citera
2018-10-23, 15:17
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Dom flesta husägare ger bort dom. Det är bara att fråga så får man plocka. Då borde priserna gå ner i affären

De som i så fall plockar äpplen använder frukten för eget bruk. Butikspersonal, grossister etc kommer troligen inte att åka ut till villatomterna och plocka frukten själv för att sedan sälja dem i butik. Husägarna är troligen för lata för att själva plocka stora mängder frukt och ge bort eller sälja till butiker. Jag vet inte ens om butikerna vill det. Det är förmodligen enklare för inköparna att ta vägen via exempelvis en grossist, och det underlättar sedan när det är dags för bokföring etc också.
Citera
2018-10-23, 15:19
  #15
Medlem
Bara början tyvärr..klimatförändringar kommer göra om spelplanen helt.
Citera
2018-10-23, 15:44
  #16
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
De som i så fall plockar äpplen använder frukten för eget bruk. Butikspersonal, grossister etc kommer troligen inte att åka ut till villatomterna och plocka frukten själv för att sedan sälja dem i butik. Husägarna är troligen för lata för att själva plocka stora mängder frukt och ge bort eller sälja till butiker. Jag vet inte ens om butikerna vill det. Det är förmodligen enklare för inköparna att ta vägen via exempelvis en grossist, och det underlättar sedan när det är dags för bokföring etc också.
Njaa det jag menar är att istället för köpa i affären så frågar man en hus ägare så brukar man få ta gratis då husägare är trötta på alla äpplen. Det är ju nästan så jag funderar på att göra äpplecider av elendet nästa år.
Citera
2018-10-23, 21:32
  #17
Medlem
Jogens avatar
Vad vill några av er i tråden att äpplen ska kosta egentligen? 2-3 kronor kilot eller? Det är 2018 nu, det är kanske dags att uppdatera priserna ni har i huvudet för vad som ska kosta vad, vad som är dyrt och vad som är billigt/pengars värde i dagsläget osv....
Citera
2018-10-29, 20:21
  #18
Medlem
Isnatts avatar
Var inn på en hemköpsbutik som nästan bara hade utländska äpplen.
Men min grönsaksleverantör till köket jag driver har många svenska sorter fortfarande.
Undrar om de svenska äpplena kommer ta slut tidigt den här säsongen?
Jag betalar mellan 15-22:-/kilot till min grönsaksleverantör för svenska äpplen just nu.
Utländska brukar ligga på ungefär samma pris.
Citera
2018-11-05, 11:56
  #19
Medlem
Tror dom bara försöker höja sina intäkter genom att sammarbeta med andra leverantörer och sätta ett högt pris. På vissa ställen runt i landet så är det ofta vanliga priser där de inte hunnit komma än.
Citera
2018-11-07, 17:56
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Vad vill några av er i tråden att äpplen ska kosta egentligen? 2-3 kronor kilot eller? Det är 2018 nu, det är kanske dags att uppdatera priserna ni har i huvudet för vad som ska kosta vad, vad som är dyrt och vad som är billigt/pengars värde i dagsläget osv....

Nej men Svenska äpplen kanske inte måste ligga på 20-30 kr kg. Varför har kostnaderna gått upp med 20 spänn på 20 år liksom?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback