Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-23, 12:59
  #1
Medlem
Hej!

Ska hjälpa en vän att uppdatera sin iMac (20", 2009) då vissa programvaror inte stöds i hans nuvarande OS (OS X 10.6.8).
Det var väldigt längesedan jag gjorde en uppdatering på en mac, är det något speciellt att tänka på? det enda jag kan komma på är att säkerhetskopiera iPhoto-biblioteket. Något annat? Jag har inte tänkt att rensa den först, utan bara göra en uppdatering.
Brukar det rulla på utan problem eller kan jag vänta mig att sitta i timtal med att agera support?

Mvh
Citera
2018-10-23, 13:18
  #2
Avstängd
Polemikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Hej!

Ska hjälpa en vän att uppdatera sin iMac (20", 2009) då vissa programvaror inte stöds i hans nuvarande OS (OS X 10.6.8).
Det var väldigt längesedan jag gjorde en uppdatering på en mac, är det något speciellt att tänka på? det enda jag kan komma på är att säkerhetskopiera iPhoto-biblioteket. Något annat? Jag har inte tänkt att rensa den först, utan bara göra en uppdatering.
Brukar det rulla på utan problem eller kan jag vänta mig att sitta i timtal med att agera support?

Mvh
Förvänta dig mycket med problem eftersom Apple spottar på sina kunder, troligen skulle datorn sega ihop så in i helvete ifall ni skulle uppdatera datorn, så mitt tips är att man inte uppdaterar den.
Citera
2018-10-23, 15:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polemika
Förvänta dig mycket med problem eftersom Apple spottar på sina kunder, troligen skulle datorn sega ihop så in i helvete ifall ni skulle uppdatera datorn, så mitt tips är att man inte uppdaterar den.
Tack för ditt svar. Att strunta i uppdateringen är inget alternativ dock, då andra företag inte längre tillhandahåller drivrutiner för OS X 10.6. Jag har dock inte stött på problemet med att enheter har blivit märkbart segare vid uppdateringar, däremot var det ju som sagt några år sedan jag gjorde det.
Citera
2018-10-23, 20:42
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns tipssidor om vilken version man bör välja till just den modellen man har.
Jag brukar googla på modellnummret då namn som iMac egentligen inte säger så mycket.
Citera
2018-10-23, 21:57
  #5
Medlem
iMac 2009 säger en del. Det finns två modeller, early och mid. Båda kan uppdateras till 10.10 dvs Yosemite. Rekommender starkt att sätta i max RAM - 8 GB. Borde inte var några problem.
Själv hade jag nog nöjt mig med Maverick, en del större förändringar i steget från 10.9 till 10.10
Citera
2018-10-23, 21:57
  #6
Medlem
Mortarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polemika
Förvänta dig mycket med problem eftersom Apple spottar på sina kunder, troligen skulle datorn sega ihop så in i helvete ifall ni skulle uppdatera datorn, så mitt tips är att man inte uppdaterar den.

Det är tur att alla PC från 2009 kan köra Windows 10.
Citera
2018-10-24, 08:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.eriksson
iMac 2009 säger en del. Det finns två modeller, early och mid. Båda kan uppdateras till 10.10 dvs Yosemite. Rekommender starkt att sätta i max RAM - 8 GB. Borde inte var några problem.
Själv hade jag nog nöjt mig med Maverick, en del större förändringar i steget från 10.9 till 10.10
Tack för ditt svar! Det enda han gör på datorn är att surfa och uppdatera en programvara i en GPS typ. Men nu uppdateras varken programvaran för GPSen eller webbläsaren för 10.6.8 längre. Men det är nog som du säger, det är lika bra att lägga sig en version under max. Han har 4 Gb minne iaf, får väl köpa mer om den skulle bli olidligt slö.

Angående tillvägagångssättet är det inget annat att tänka på eller?
Citera
2018-10-24, 09:32
  #8
Medlem
Största förändringen är det stöd för äldre program som försvann när 10.7 Lion kom men det kanske inte är viktigt i detta fall. De flesta mjukvaror gick att uppgradera. Det fanns dock vissa drivrutiner där tillverkaren inte gjorde någon uppdatering men kommer inte ihåg vilka.
Citera
2018-10-25, 14:02
  #9
Medlem
Tänkte bara göra en återkoppling. Uppdateringen till El Capitan gick bra, det enda smolket i bägaren var att jag fick leta upp en trådbunden mus då den inte hittade bluetooth-musen vid ominstallationen. Nu flyter den på fint! Den kändes inte heller långsammare än med Snow Leopard.
Datorn var också en Early 2008.

Tack för hjälpen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback