Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-23, 18:34
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Ser mer ut som någon form utav frätskada (som sedan rostar) Prickarna verkar ligga i linje med hur skeden ligger mot bord/diskbänk etc
nej de sitter i diskmaskinen hela tiden, en sida med rent och andra med orent, nu har jag precis diskat dock.
https://imgur.com/a/TKlP6c3
Citera
2018-10-23, 18:38
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Brukar du diska något annat av metall (t ex aluminium) i diskmaskinen?
Behöver du salt i maskinen? Det är inte överallt som det behövs.
nej brukar inte diska något annat än just dessa bestick samt vanliga tallrikar.
ingen aning men bor nära fridhemsplan, sthlm. sen har jag märkt utan salt får man sämre disk resultat med fläckar så jag kör oftast med salt.
Citera
2018-10-23, 18:42
  #15
Medlem
jag tror jag ska bara lämna tillbaks de om jag hittar kvittot annars blir det sne ton med ikea ifall de vägrar utan kvitto, så jobbigt att behöva gå fram och tillbaka samt vara utan bestick som ser vettigt ut och inte kostar flera tusen :/.
Citera
2018-10-23, 19:42
  #16
Medlem
Kristaallens avatar
Har märkt att på senare tid så har vissa av besticken i restaurangen ( samma modell som dem du har ) börjat visa lite tecken på rost, kan helt klart vara så att dem inte är helt rostfria men dem ska definitivt inte rosta efter tre månader, åk in och lämna tillbaka dem.

Mvh en Ikea-medarbetare
Citera
2018-10-23, 22:09
  #17
Medlem
jag hittade kvittot och modellen är tydligen Dragon serie som var på rea 79kr styck.
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90091760/

Det var tom augusti så knappt 2 månader så tråkigt.. gillar dessa så skarpt och vet inte hur jag ska hitta liknande till vettig pris och som inte rostar alls...

ska jag överväga silver eller hehe :P.
skämt åtsido vad finns det för vettig bestick som liknar dessa men som inte kostar grovt mycket.. rostfritt eller silver.. har ni några förslag ?

kan man behandla rost som någon beskriv tidigare i tråden?
är det farligt att äta med dessa rostade fläckar fast än man har prices diskat besticken ?
__________________
Senast redigerad av RR- 2018-10-23 kl. 22:47.
Citera
2018-10-23, 22:17
  #18
Medlem
Ja, de är inte rostfria. Öppna maskinen när den är klar så att ångan kommer ut.
Citera
2018-10-23, 22:46
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Ja, de är inte rostfria. Öppna maskinen när den är klar så att ångan kommer ut.
jag gör alltid det, det står rostfritt på de dock.
Citera
2018-10-23, 22:47
  #20
Medlem
ÄR det farligt att äta med dessa rostade fläckar fast än man har prices diskat besticken ?
Citera
2018-10-24, 09:21
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
ÄR det farligt att äta med dessa rostade fläckar fast än man har prices diskat besticken ?
Kan de stått ihop med något metallgrejs som stålet har reagerat med?
Nej, det är inte farligt, bara missprydande. Betvivlar att rosten kommer sprida sig, gnugga bort den med Svinto eller dylikt.
(Det stavas "precis", inte "prices")
Citera
2018-10-24, 10:23
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Kan de stått ihop med något metallgrejs som stålet har reagerat med?
Nej, det är inte farligt, bara missprydande. Betvivlar att rosten kommer sprida sig, gnugga bort den med Svinto eller dylikt.
(Det stavas "precis", inte "prices")
okej bra och veta att det inte är farligt.
ska testa med ikea och se ifall jag får nya set och om det blir samma problem då får jag börja behandla skiten med vinäger eller dylik, inte så sugen på att gnugga så de blir repade :/.

Jag skulle dock fortfarande vilja få tips om kvalitet bestick men ingen verkar ha lust att tipsa om något...?
Citera
2018-10-25, 23:21
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
okej bra och veta att det inte är farligt.
ska testa med ikea och se ifall jag får nya set och om det blir samma problem då får jag börja behandla skiten med vinäger eller dylik, inte så sugen på att gnugga så de blir repade :/.

Jag skulle dock fortfarande vilja få tips om kvalitet bestick men ingen verkar ha lust att tipsa om något...?
Servus är stilrena och ligger bra i handen. Bordsknivarna finns med både massiva och ihåliga skaft.
Citera
2018-10-26, 10:04
  #24
Medlem
dePauls avatar
Rost förekommer när järnet reagerar med syre, fukt och ganska ofta också med någon typ av syra och salt. Processen påskyndas ytterligare när det förekommer diverse kemikalier, såsom de som finns i en disktablett.

Rostangreppet kan vara av olika allvarsgrad, allt från ytrost till gropfrätning. Ytrost kan de facto ge stålet en viss grad av skydd mot seriösare rostangrepp, gropfrätning däremot är en allvarlig och oåterkallelig skada.

För att ge stålet ett högre skydd mot korrosion så brukar man huvudsakligen använda krom och-/eller nickel. Kromet ger stålet ett bättre skydd mot framförallt vatten/väta medan nickel skyddar mot syra.

Som det redan har nämnts så finns det inget som heter ”rostfritt” stål, utan snarare stål som till olika grader motstår rost. När bestick rostar så har det således att göra med stålet som sådant, dvs vilken kvalitet man har att göra med, samt den miljö som besticken utsätts för.

Besticksstål av bättre kvalitet kan t ex vara 18/10 eller 18/8-ståltyp (båda ingår i den så kallade 304-gruppen), där den första siffran anger mängden krom i procent på minst 50% järnbas och den andra siffran anger mängden nickel i procent. Besticken i 304-gruppen kännetecknas av en klarare, ljusare färgton (tack vare nickelinnehållet) och därför exklusivare utseende.

Sämre stål, som 200-gruppen innehåller inte lika stora mängder legeringsämnen eftersom dessa kostar en peng. Av denna anledning rostar de således lättare och ser tråkigare ut.

Jag är lite osäker på vilken typ av stål det är i de aktuella besticken men om det inte rör sig om 200-typen (eller ännu simplare) utan om det bättre 18/8 eller 18/10 så har värmebehandlingen gått fel. I så fall bör du reklamera!

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback