Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-24, 21:21
  #61
Avstängd
F.Hansens avatar
Den 17 oktober var Aftonbladet den enda stora nyhetssida som faktiskt gav legaliseringen i Kannada den uppmärksamhet som en tidning bör göra.

Jag var in på Expressen & Dagens nyheter men inte en enda träff när jag sökte på cannabis.

Som vanligt i Sverige så förnekar man "problemen" och slänger pengar på "lösningen".

Tyvärr är problemet att det inte är en lösning och det som man tror är lösningen är problemet, att man dessutom kastar bort en massa pengar på att "lösa problemet" är ju typiskt sverige. Gör på fel sätt och slösa bort resurser för att det passar ideologin.
Citera
2018-10-25, 09:40
  #62
Medlem
nocoolnamejims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansingen
Andreas Thörn medicinerade sig med cannabis och det blev ju ett jävla liv. Det var dock olaglig medicinering, men jag har ändå aldrig hört om medicinsk cannabis i Sverige förutom bluffpreparatet Sativex.


Ja detta är en cirkus. En läkare säger si, en annan så. Sen har vi ju läkemedelsverket.

Men just detta kollade jag noga upp med min smärtklinik om hur dom ställde sig till allt.
De tyckte jag fick avgöra själv men pratar mycket om att vi i Sverige inte sett någon speciell forskning om att cannabisen lindrar just nervsmärta vid ryggmärgsskador t.ex. Och de var noga med att förklara att Sverige inte kommer kunna finansiera detta, alltså inte möjligt att få de på högkostnadsskyddet.

Så de blir otroligt mycket pengar man får betala, men skulle de hjälpa mot den värsta smärta, är det värt varenda krona.

Kliniken i Danmark tycker dock att de ska vara självklart att landstingen/kommunen ska stå för kalaset. De blev väldigt förvånad när jag beskrev hur de ser på allt i Sverige och tyckte jag skulle ligga på och tjata på just kommunen. Har dock inte orkat börja med detta, vill utvärdera medicinen först.

Svarar mer än gärna på folk som har frågor/funderingar, både här eller i PM.
Citera
2018-10-25, 09:46
  #63
Medlem
Bara för några år sedan fnös medarbetare då frågan om cannabis togs upp, nu har tydligen det resonemanget hitta ned till deras nivå.
Citera
2018-10-25, 13:38
  #64
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansingen
Andreas Thörn medicinerade sig med cannabis och det blev ju ett jävla liv. Det var dock olaglig medicinering, men jag har ändå aldrig hört om medicinsk cannabis i Sverige förutom bluffpreparatet Sativex.
Finns ingen bluff i Sativex, det innehåller THC och CBD, och har flera medicinska användningsområden.
Citera
2018-10-25, 13:48
  #65
Medlem
Mansingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Finns ingen bluff i Sativex, det innehåller THC och CBD, och har flera medicinska användningsområden.
+ Tillsatser, ett lite lyxigare spice.
Citera
2018-10-25, 14:03
  #66
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansingen
+ Tillsatser, ett lite lyxigare spice.
Vad inbillar du dig det skulle ändra?
Det existera ingen bluff med Sativex som medicin, och vad du menar är det ingen som vet.

Spice är även en syntetisk produkt, det är inte Sativex och dess verksamma ämnen.
Verkar som du tagit en åsikt om Sativex som du inte ens kan förklara.
Sen kan man ha en hel del invändningar emot Sativex av olika anledningar, men bluff är inget som kommer i tankarna alls faktiskt.
Citera
2018-10-25, 14:40
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Den 17 oktober var Aftonbladet den enda stora nyhetssida som faktiskt gav legaliseringen i Kannada den uppmärksamhet som en tidning bör göra.

Jag var in på Expressen & Dagens nyheter men inte en enda träff när jag sökte på cannabis.

Som vanligt i Sverige så förnekar man "problemen" och slänger pengar på "lösningen".

Tyvärr är problemet att det inte är en lösning och det som man tror är lösningen är problemet, att man dessutom kastar bort en massa pengar på att "lösa problemet" är ju typiskt sverige. Gör på fel sätt och slösa bort resurser för att det passar ideologin.

Fast det stämmer inte. DN hade i papperstidningen på söndagen innan flera artiklar i ämnet som jag även såg på DN.se
Citera
2018-10-25, 14:43
  #68
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mix127
Bara för några år sedan fnös medarbetare då frågan om cannabis togs upp, nu har tydligen det resonemanget hitta ned till deras nivå.
På Aftonbladet eller vad menar du?
Citera
2024-01-25, 16:37
  #69
Medlem
Jag nämnde att Kanada legaliserat Cannabis till två poliser och de kom med det vanliga "det leder till psykoser & våldsbrott blaha blaha" Var de rätt ute eller är det mer skonsamma strängar som säljs? allt jag hört är att staten där tjänat miljarder på försäljningen & antagligen så har deras fängelser fått mer platser till riktiga brottslingar & inte till folk som ville må skönt en stund.
Det är knappast puckade vita med dreadlocks som står där i fabrikerna & förädlar & korsar plantorna tills man både får psykos och blir beroende.
Citera
2024-01-25, 19:15
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supergud
Jag nämnde att Kanada legaliserat Cannabis till två poliser och de kom med det vanliga "det leder till psykoser & våldsbrott blaha blaha" Var de rätt ute eller är det mer skonsamma strängar som säljs? allt jag hört är att staten där tjänat miljarder på försäljningen & antagligen så har deras fängelser fått mer platser till riktiga brottslingar & inte till folk som ville må skönt en stund.
Det är knappast puckade vita med dreadlocks som står där i fabrikerna & förädlar & korsar plantorna tills man både får psykos och blir beroende.
Det leder inte till psykos mer än alkohol, koffein och mediciner. t.ex.
Risken finns hos individer med anlag för det men det är väldigt ovanligt.
Om man använder högre mängder CBD så finns inte risken med psykos då cbd är anti-psykotiskt och har antagonistiska egenskaper på cb1 - receptorn som kan biverkningar på psyket, i synnerhet dom med anlag eller existerande vissa specifika åkommor.

Våldsbrott sker inte på grund av cannabis, herregud det är inte benso, meth/crack eller alkohol vi pratar om liksom.
Nu tycker jag inte illa om polisen i Sverige och tror att vissa är bra, men dom har fått fel information. Cannabis är inte ofarligt, har sina bieffekter men rent generellt är det mindre skadligt än alkohol. T.ex. så är riskerna för skador mycket högre med covidvacciner men detta varnar man ju inte för?

Förbud hjälper inte någon, vi måste kanske hjälpa folk från missbruk (inte under tvång men frivilligt) men ett förbud och straff för bruk leder tvärtom till mer utanförskap, mental ohälsa och mer missbruk.
Vi har dessutom brott i landet som kan klassas som allvarliga offersbrott så vi behöver alla resurser på det, att kriminalisera mildare preparat gör mer skada än nytta både på individ och samhällsnivå.

Vi trodde att vi skulle stävja missbruk genom att kriminalisera det men tvärtom har Sverige missbruk och bruk överallt och vi toppar listorna när det kommer till sådant, förmodligen mycket mer dödliga överdoser än i länder där man har en liberal politik. Den repressiva attityden har bara varit kontraproduktiv.

Tror dock att myndigheterna i Sverige ser dessa saker och prioriterar annorlunda med tanke på att vinden vänt och allt fler inser vansinnet, kontraproduktiviteten med förbudet. Sverige ska vara ett modernt land som följer vetenskapen, inte knark är bajs propaganda - därav så måste vi ändra narkotikalagstifningen. Rätt ska vara rätt liksom!
__________________
Senast redigerad av N0.N4M3 2024-01-25 kl. 19:26.
Citera
2024-01-29, 15:18
  #71
Medlem
lunarluddes avatar
Jag är tyvärr ganska säker på att vi inte kommer få uppleva en legalisering under våran livstid i Sverige, hoppas jag har fel, helt sjukt att Sverige har så hård narkotikapolitik, otroligt att folk som dyker ner i spritglasen dagligen och ändå har negativa åsikter om cannabis och tror sig veta någonting, men tyvärr är det ju så i Sverige att Cannabis är likgiltigt med heroin i folks syn, alkohol är kultur i Sverige och om det skulle komma idag skulle det vara totalförbjudet.

Jag pundar inte längre men att sälja borde vara förbjudet men inte att inneha en x antal mängd. Förstör mest för folk att ha få böter för att ha en drog i urinet. Har själv insett det nu när jag betalat på kronofogden en längre tid.

Enligt mig hade en bra start med legalisering av cannabis vara att man får odla ett x antal plantor för eget bruk.
Citera
2024-01-29, 18:19
  #72
Moderator
Mr.Woodss avatar
Cannabis --> Narkotikapolitik

/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback