Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-23, 10:51
  #1
Medlem
Hur är det om man flyttar till antingen ett annat EU land eller Schweiz för att arbeta och sen har man en partner utanför EU som man vill ta dit.
Är det mycket svårare än till Sverige eller är det kanske tom lättare? Kan hon kanske inte alls flytta till ett land där jag inte är medborgare utan bara jobbar?
Om man sen flyttar till Sverige så kan hon inte bara flytta med? Måste hon då ansöka om nytt uppehållstillstånd?
Citera
2018-10-23, 15:17
  #2
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelpressaren
Hur är det om man flyttar till antingen ett annat EU land eller Schweiz för att arbeta och sen har man en partner utanför EU som man vill ta dit.
Är det mycket svårare än till Sverige eller är det kanske tom lättare? Kan hon kanske inte alls flytta till ett land där jag inte är medborgare utan bara jobbar?
Om man sen flyttar till Sverige så kan hon inte bara flytta med? Måste hon då ansöka om nytt uppehållstillstånd?

Schengen har väldigt lika villkor och det skall inte vara något problem, har hon rätt att anhöriginvandra till dig i Sverige så har hon rätt att anhöriginvandra til dig i det Schengen-land du bor och jobbar i (men visst, sedan kan ju olika länder göra olika bedömningar vad gäller undantagen, men jag gissar att din tjej inte heter Muhammed och har skägg).

Jag är själv i en sådan situation och det var inga problem för mig att fixa visum till familjemedlemmarna. Jag behövde inte ens göra någonting, utan arbetsgivaren fyllde i alla dokument och körde över dokumenten plus pass till landets konsulat som min familj skulle få visum till (vi bor i ett land men jag jobbar i ett annat). Sedan tog det två veckor att få visumen beviljade, till skillnad från Sverige där det kan ta över två år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback