2018-10-23, 10:23
Medlem
GormDenGamles avatar
”Barnmorskan stod handfallen när ett barn fastnade med axlarna och klarade inte att sy bristningar hos föderskor. Nu har ledningen för ett skånskt sjukhus anmält henne till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) enligt patientsäkerhetslagen. Hon har också blivit polisanmäld av en patient”

”Barnmorskan, som var inhyrd, fick sluta på sjukhuset i förtid och bemanningsföretaget informerades om bristerna.”

Jag är inte så intresserad av namn på barnmorskan. Utan mer om det var en del av ”kompetensregnet” som kom?
Och varför behövs det hyras in personal?

Länk: https://www.sydsvenskan.se/2018-10-2...ande-kompetens
Citera
2018-10-23, 10:30
Medlem
Jag läste nyss om det och då på Aftonbladet(den artikeln är inte låst).

Mitt första intryck var att det var en extremt osäker person och nu när jag läser det igen får jag vibbar av Asperger.
En person som inte har några problem alls med att läsa in och lära, men i praktiken står det still i huvudet och vederbörande har noll, social koll och ingen som helst känsla för den sociala biten, ej heller med hanterandet av en annan människa:
Enligt sjukhuset reagerade läkare på att hon ställde frågor om självklarheter, men också på att hon i andra situationer inte frågade dem när hon borde ha gjort det. Kollegor upplevde att hennes bemötande av patienter inte var bra och att det arbete hon utförde behövde dubbelkollas. Patienten som stod bakom polisanmälan hade också invändningar mot bemötandet och ansåg att hon fått ett hårdhänt omhändertagande under förlossningen, skriver tidningen.

Det fungerar alltså i teorin(utbildningen)men i praktiken står personen totalt handfallen.
Citera
2018-10-23, 10:39
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgh
Jag läste nyss om det och då på Aftonbladet(den artikeln är inte låst).

Mitt första intryck var att det var en extremt osäker person och nu när jag läser det igen får jag vibbar av Asperger.
En person som inte har några problem alls med att läsa in och lära, men i praktiken står det still i huvudet och vederbörande har noll, social koll och ingen som helst känsla för den sociala biten, ej heller med hanterandet av en annan människa:
Enligt sjukhuset reagerade läkare på att hon ställde frågor om självklarheter, men också på att hon i andra situationer inte frågade dem när hon borde ha gjort det. Kollegor upplevde att hennes bemötande av patienter inte var bra och att det arbete hon utförde behövde dubbelkollas. Patienten som stod bakom polisanmälan hade också invändningar mot bemötandet och ansåg att hon fått ett hårdhänt omhändertagande under förlossningen, skriver tidningen.

Det fungerar alltså i teorin(utbildningen)men i praktiken står personen totalt handfallen.

Du tror inte det ingår massa praktiska moment i barnmorskeutbildningen?

Rätt övertygad om att denna olämpliga person hade fångats upp i en svensk utbildning. Gissar även att nyexade barnmorskor inte får eget ansvar första tiden.

Luktar utländsk examen lång väg. Behöver ju inte vara en barnmorska med utländs härkomst för det. Kan ju varit en svensk sjuksköterska som skaffat barnmorskelegitination utomlands och ljugit om erfarenhet.
Citera
2018-10-23, 10:45
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness

Rätt övertygad om att denna olämpliga person hade fångats upp i en svensk utbildning. Gissar även att nyexade barnmorskor inte får eget ansvar första tiden.

Luktar utländsk examen lång väg. Behöver ju inte vara en barnmorska med utländs härkomst för det. Kan ju varit en svensk sjuksköterska som skaffat barnmorskelegitination utomlands och ljugit om erfarenhet.

Detta. Har en bekant som nyligen började på sjuksköterskeutbildningen och redan inom första månaden/månaderna var på första praktiken ute bland patienter. För att överhuvudtaget få utbilda sig till barnmorska i Sverige krävs att man har legitimation som sjuksköterska. Så det är helt enkelt fysiskt omöjligt att inte haft med patienter att göra innan. Om man har en riktig svensk utbildning - det vill säga...
Citera
2018-10-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness

Jag skrev bara ner vilket mitt första(och andra)intryck av artikeln var.
Men jag kan ha fel(det har hänt någon gång tidigare).
Men det som beskrivs i artikeln har jag sett hos en person med Asperger, dock ej i samma sammanhang, men det var så exakt lika så jag kunde inte komma att tänka på annat än A.

Och vad gäller utbildningar så ska det nog extremt mycket till för att stoppa någon som verkar olämplig under en utbildnings gång. Det är inte helt ovanligt att utbildningar av olika slag kan genomföras och avslutas för att först när vederbörande kommit ut i arbetslivet dess olämplighet visa sig.

Till skillnad mot för TS så tycker jag namnet vore av intresse om man nu vill försöka säkerställa vad detta faktiskt kan handla om.
Det är i alla fall en hon.

Edit1: Det är brist på barnmorskor, det är det enda man med säkerhet kan säga, och då kan vad som helst hända.

Edit 2: "Praktiska moment"= där har du ytterligare en möjlig indikator på Asperger, den som går bredvid och som dessutom har handledning och vägledning står inte handfallen. Det är först när den står på helt egna ben som brister visar sig.
Senast redigerad av vgh 2018-10-23 kl. 11:10.
Citera
2018-10-23, 10:54
Medlem
Heh, undrar hur medvetna folk är om hur illa det är på förlossningsavdelningar. Sjukhus måste behålla anställda dom vet stjäl mediciner. Under sommaren gick det 3 barnmorskor på upp till 10 födande.

Man skickar hem kvinnor som fortfarande blöder osv. Grattis Sverige
Citera
2018-10-23, 11:51
Medlem
Ksoksos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgh
Jag skrev bara ner vilket mitt första(och andra)intryck av artikeln var.
Men jag kan ha fel(det har hänt någon gång tidigare).
Men det som beskrivs i artikeln har jag sett hos en person med Asperger, dock ej i samma sammanhang, men det var så exakt lika så jag kunde inte komma att tänka på annat än A.

Och vad gäller utbildningar så ska det nog extremt mycket till för att stoppa någon som verkar olämplig under en utbildnings gång. Det är inte helt ovanligt att utbildningar av olika slag kan genomföras och avslutas för att först när vederbörande kommit ut i arbetslivet dess olämplighet visa sig.

Till skillnad mot för TS så tycker jag namnet vore av intresse om man nu vill försöka säkerställa vad detta faktiskt kan handla om.
Det är i alla fall en hon.

Edit1: Det är brist på barnmorskor, det är det enda man med säkerhet kan säga, och då kan vad som helst hända.

Edit 2: "Praktiska moment"= där har du ytterligare en möjlig indikator på Asperger, den som går bredvid och som dessutom har handledning och vägledning står inte handfallen. Det är först när den står på helt egna ben som brister visar sig.

"Ok" och du talar för ett enormt spektra inom autism här. "Aspies" har specialområden, det innebär som regel att de är högst kompetenta på dessa områden. Du har en hookup på något du inte vet något om.

I nämnda fallet med bm så låter det osannolikt att hon klarat av all praktik som både ssk och bm. Du kommer helt enkelt inte igenom din utbildning utan godkänd praktiktid. Nyexade bm har heller inga egna ansvar. Låter mer troligt att hon hör till kompetensregnet.
Citera
2018-10-23, 15:55
Medlem
Bulkninjas avatar
Det finns orter i Sverige där man har kurser för gravida hur man går tillväga för att föda barn i en bil.
Detta p.g.a det är så långt till närmaste förlossningssjukvård.

Kanske inte en omöjlig tanke är att kompetens kommer i andra hand när det gäller rekrytering Man tar det som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in