Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-23, 15:43
  #13
Medlem
Bordellmoderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Är du en gammal hemkunskapslärare från 80-talet eller?
Nej, men jag var som ts en gång i tiden. Kunde i princip bara lag köttbullar och pasta med ketchup. Lite enkla tips kommer man långt med! 😂
Citera
2018-10-28, 12:03
  #14
Medlem
Finns massa på youtube och google, annars införskaffa en bra kokbok, rutiga kokboken är bäst tycker jag.
Såg en modell göra recept och vad hon äter på youtube, jag undrar verkligen om hon äter det eller om någon bara sagt till henne vad hon ska göra, för hon hällde på pumpakärnor MED SKAL PÅ, finns det verkligen folk som äter skalet, går ju inte ens tugga, aluminiumkänsla i tänderna när man tuggar*rys*
https://www.youtube.com/watch?v=b2e3lH82IGM

Annars kan du alltid gå in på livsmedelsverkets hemsida för att läsa igenom vad som är bra och dåligt, där ser du vilka gifter att innehåller vad du absolut måste få i dig.
Citera
2018-10-28, 12:13
  #15
Medlem
Köp en kok och lär dig att laga mat från grunden så slipper du värma någon färdigrätt i mikron. Det blir både billigare och godare.
Citera
2018-10-29, 20:02
  #16
Medlem
Tenedors avatar
Förstår inte TS förstainlägg, vilket språk var det på?

Rubriken går däremot att svara på. Jag behövde gå ner en del i vikt ganska nyligen. Jag gick ner 3-4 kilo i månaden, och åt den godaste maten i hela mitt liv under tiden.

Protein och fett, mest protein. Skippa kolhydrater. Det är inte gott, och inte nyttigt. Lövbiff med broccoli är både gott och mättsamt. Där har du 200-300 kalorier. Lövbiff, kyckling, kassler, och så vidare. Allt magert kött är bra. Gillar du kolhydrater är potatis bäst. Jag tycker att broccoli, blomkål, sallader och haricots verts är minst lika gott. Väljer du grönsaker före kolhydrater kan du äta lax och annan fet mat ett par gånger i veckan dessutom.

Satsa på köttet. Äter du dig mätt på kött med grönsakstillbehör är det nästan omöjligt att inte rasa i vikt.

Kalorier. Allt handlar om kalorier.
Citera
2018-10-30, 06:45
  #17
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenedor
Förstår inte TS förstainlägg, vilket språk var det på?

Rubriken går däremot att svara på. Jag behövde gå ner en del i vikt ganska nyligen. Jag gick ner 3-4 kilo i månaden, och åt den godaste maten i hela mitt liv under tiden.

Protein och fett, mest protein. Skippa kolhydrater. Det är inte gott, och inte nyttigt. Lövbiff med broccoli är både gott och mättsamt. Där har du 200-300 kalorier. Lövbiff, kyckling, kassler, och så vidare. Allt magert kött är bra. Gillar du kolhydrater är potatis bäst. Jag tycker att broccoli, blomkål, sallader och haricots verts är minst lika gott. Väljer du grönsaker före kolhydrater kan du äta lax och annan fet mat ett par gånger i veckan dessutom.

Satsa på köttet. Äter du dig mätt på kött med grönsakstillbehör är det nästan omöjligt att inte rasa i vikt.

Kalorier. Allt handlar om kalorier.
Smaken är som baken, och det är ingen fara med kolhydrater i sig. Det är subjektivt vad man tycker är gott. Är förövrigt inte emot en kost som är rik på grönsaker eller lax, utmärkta livsmedel.

Kosten är högst individuell och det handlar om kalorier, som du själv nämner i slutet.
Citera
2018-10-30, 14:56
  #18
Medlem
Tenedors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Smaken är som baken, och det är ingen fara med kolhydrater i sig. Det är subjektivt vad man tycker är gott. Är förövrigt inte emot en kost som är rik på grönsaker eller lax, utmärkta livsmedel.

Kosten är högst individuell och det handlar om kalorier, som du själv nämner i slutet.

Väldigt sant. Lite klumpigt skrivet av mig, så bra poäng där. Hellre äta måttligt med kolhydrater än att försöka sig på en kost man inte gillar. Samma princip med LCHF-fanatikerna. Om det fungerar för personen i fråga är det en bra kost. Om man trivs med att äta damm (bantningstipset i Little Britain) ska man givetvis göra det. Som du säger är det högst individuellt.
Citera
2018-12-23, 15:53
  #19
Medlem
Samowiedzas avatar
Gör något du gillar, eller kalorisnåla varianter av det du gillar. Färdigrätter kan vara rätt kassa.
Det är inte svårare än att vända på paketet och kolla näringsvärde; främst hur många kalorier det innehåller.

Tonfisksallad kanske är tillräckligt lättlagat?
Inte mycket kalorier i isbergssallad, gurka och tomat. Tonfisk innehåller mycket protein.
Krydda efter smak och tycke, överdrivet mycket chili är gott.

Kokta ägg är proteinrika, och således mättande, och innehåller ganska få kalorier.

Det finns hur mycket som helst som går att äta egentligen.
Skippa alla onödiga småsaker som mjölkprodukter, ketchup m.m.

Jag använder en app där användare lägger in näringsvärden för matvaror, och där man kan spåra sitt matintag. Man får ta det med en nypa salt och uppskatta vikten/volymen på det man äter titt som tätt, men det är ett schysst hjälpmedel.
__________________
Senast redigerad av Samowiedza 2018-12-23 kl. 16:01.
Citera
2018-12-23, 19:16
  #20
Medlem
Expohunters avatar
Mina tips är att inhandla kalorifria såser och dressingar på nätet. Beställ hem shiratakinudlar och använd i sallad eller som substitut för nudlar i soppa eller som pasta med stroganoff eller kötfärssås.

Man spara in enorma mängder kalorier på och jag har senaste tre månaderna tappat nästan 6kg genom att enbart låta lågkalorikost utgöra större del av måltiderna.

En nudelsoppa med kyckling och wokgrönsaker innehåller med dessa nudlar max 200 kcal. En tonfisksallad med ägg och kalorifri dressing runt 350 kcal.

En köttfärssås med dessa nudlar runt 250-300 kcal
Citera
2019-01-20, 00:06
  #21
Avstängd
VilseIJungelns avatar
fisk
Citera
2019-01-25, 11:59
  #22
Medlem
Gröt och ägg till frukost i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback