Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-22, 23:30
  #1
Medlem
Oknussligts avatar
Jag är sugen på en yorkie men man ser de mest skälla och dra i koppel. Är det ”litenhundsyndromet” att ägare till småttingar inte tycker de behöver fostras? Eller är rasen svår?

Har tidigare haft havanais (fast kortklippt) och det är en underbar ras men känns för mkt i hjärtat att skaffa den rasen igen.

Jag kan tyvärr inte ha en större hund, dvs mer än ca 7-8 kg.
Citera
2018-10-22, 23:59
  #2
Medlem
Uppfostra den som den vore en schäfer, så får du din drömhund. Felet med skälliga småhundar som drar i kopplet är deras ägare. En liten hund är fortfarande en HUND.
Citera
2018-10-23, 01:10
  #3
Medlem
Oknussligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaff...
Uppfostra den som den vore en schäfer, så får du din drömhund. Felet med skälliga småhundar som drar i kopplet är deras ägare. En liten hund är fortfarande en HUND.
Ja exakt så har jag tänkt också men sedan har vissa raser sina egenskaper, tex vet jag att yorki är svårare att få rumsrena. Tänkte om de kanske är lite mindre intelligenta eller ngt annat?
Citera
2018-10-23, 06:34
  #4
Medlem
Myrtens avatar
Min arbetskollega har en yorkie som inte skäller eller drar i kopplet, den är faktiskt riktigt trevlig. Beter sig precis som vilken uppfostrad hund som helst. Visserligen lite av en prima donna, men ingen antydan till att vara bitsk eller otrevlig alls. Hon är den lite större varianten av yorkie, men det borde ju inte ha betydelse för mentaliteten, bara hälsan i övrigt. Sen är ju hennes ägare van att hantera hundar av alla möjliga slag... kan ju ha med saken att göra. Dennes pommis är också jättetrevlig.
Citera
2018-10-23, 15:03
  #5
Medlem
Andersdamaans avatar
En av mina grannar har två stycken. En som är runt tio och en som är runt tre. Båda beter sig exemplariskt och skäller inte ens på andra hundar. Trevliga små gynnare dessutom.

Nyckeln till detta beteende är genomgångna valpkurser.
Citera
2018-10-23, 23:50
  #6
Medlem
Oknussligts avatar
Men vad glad jag blir, då kan jag räkna in även den rasen när jag tittar runt - tack snälla för input!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback