Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-22, 23:16
  #1
Medlem
fulsnuss avatar
Hej!

Jag pendlar ca 60 mil i veckan (ibland upp till 75 mil), vilket blir en jävla körsträcka på ett år. 2200-2800 mil. Och dyrt! För närvarande kör jag en Volvo V70 2006 bensinare, som har gått snart 36 000 mil. Den går som en klocka och har aldrig krånglat och är förvånansvärt snål om man håller 90 km/h och kör snällt. Kanske kring 0,7 liter milen, och ofta mindre (landsväg så klart). Jag har ägt den i 10 år! Faktiskt har jag upptäckt en rostskada på framskärmen... Ögat blev lite vått.

Då den aldrig krånglat, är väldigt säker och bekväm så har jag räknat med att köra slut den totalt - alltså behålla den tills den inte rullar längre. Men med tanke på dess ålder och kommande kamremsbyte (bör göras va?) så måste jag ändå ställa mig frågan om det är värt att behålla den och serva den. Ett vanligt kambyte hos Volvo kostar i klass med bilens värde, så det får bli en billigare verkstad om jag behåller bilen.

Vad tycker du: Ska jag behålla biljäveln eller köpa en annan lite nyare? Det jag tänker på är:

- en nyare bils värdeminskning (obefintlig på min Volvo).
- diesel har en osäker framtid. Eller kommer det vara det mest lönsamma alternativet även framöver?
- ska man satsa på att leasa en el-bil?
- etanolbil?

En annan sak är huruvida jag kommer byta jobb eller inte inom en snar framtid. Vet inte, men som det ser ut nu så fortsätter jag.

Tacksam för råd och förnuft!
Citera
2018-10-22, 23:32
  #2
Medlem
Sooks avatar
Tycker det är bra att du har den på 0,7 per mil. Min pappas 06:a drar betydligt mer. Oavsett det så har ju dieseln blivit klart dyrare än bensin av nån anledning. Vet inte om det är tillfälligt eller kommer fortsätta så. Jag har själv en dieselbil men som du säger så vet man ju inte nåt om framtiden. Jag kör cirka 30000 km om året.

Så länge din volvo går och inte kostar multum så är det nog bäst att behålla den. Annars är ju det vanliga standardrådet att köpa en 5 år gammal mindre bil typ vw Up. Men om din bil, bara drar 0,7 så är förtjänsten knappast värd att köra en mindre bil.
Citera
2018-10-22, 23:35
  #3
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulsnus
Hej!

Jag pendlar ca 60 mil i veckan (ibland upp till 75 mil), vilket blir en jävla körsträcka på ett år. 2200-2800 mil. Och dyrt! För närvarande kör jag en Volvo V70 2006 bensinare, som har gått snart 36 000 mil. Den går som en klocka och har aldrig krånglat och är förvånansvärt snål om man håller 90 km/h och kör snällt. Kanske kring 0,7 liter milen, och ofta mindre (landsväg så klart). Jag har ägt den i 10 år! Faktiskt har jag upptäckt en rostskada på framskärmen... Ögat blev lite vått.

Då den aldrig krånglat, är väldigt säker och bekväm så har jag räknat med att köra slut den totalt - alltså behålla den tills den inte rullar längre. Men med tanke på dess ålder och kommande kamremsbyte (bör göras va?) så måste jag ändå ställa mig frågan om det är värt att behålla den och serva den. Ett vanligt kambyte hos Volvo kostar i klass med bilens värde, så det får bli en billigare verkstad om jag behåller bilen.

Vad tycker du: Ska jag behålla biljäveln eller köpa en annan lite nyare? Det jag tänker på är:

- en nyare bils värdeminskning (obefintlig på min Volvo).
- diesel har en osäker framtid. Eller kommer det vara det mest lönsamma alternativet även framöver?
- ska man satsa på att leasa en el-bil?
- etanolbil?

En annan sak är huruvida jag kommer byta jobb eller inte inom en snar framtid. Vet inte, men som det ser ut nu så fortsätter jag.

Tacksam för råd och förnuft!


Skulle vara intressant att veta vad vi har för budget att anpassa oss efter när du önskar råd och tips.
Så det jag anser att vi behöver veta för att fe sig ett bra svar.

Din ekonomi
Dina värderingar ang bil.
(praktisk/säkerhet/funktioner/bekvämtbilägande).

Skulle aldrig pendla de milen med den bilen SU beskriver, låter som rysk roulette.
Citera
2018-10-22, 23:51
  #4
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulsnus
Hej!

Jag pendlar ca 60 mil i veckan (ibland upp till 75 mil), vilket blir en jävla körsträcka på ett år. 2200-2800 mil. Och dyrt! För närvarande kör jag en Volvo V70 2006 bensinare, som har gått snart 36 000 mil. Den går som en klocka och har aldrig krånglat och är förvånansvärt snål om man håller 90 km/h och kör snällt. Kanske kring 0,7 liter milen, och ofta mindre (landsväg så klart). Jag har ägt den i 10 år! Faktiskt har jag upptäckt en rostskada på framskärmen... Ögat blev lite vått.

Då den aldrig krånglat, är väldigt säker och bekväm så har jag räknat med att köra slut den totalt - alltså behålla den tills den inte rullar längre. Men med tanke på dess ålder och kommande kamremsbyte (bör göras va?) så måste jag ändå ställa mig frågan om det är värt att behålla den och serva den. Ett vanligt kambyte hos Volvo kostar i klass med bilens värde, så det får bli en billigare verkstad om jag behåller bilen.

Vad tycker du: Ska jag behålla biljäveln eller köpa en annan lite nyare? Det jag tänker på är:

- en nyare bils värdeminskning (obefintlig på min Volvo).
- diesel har en osäker framtid. Eller kommer det vara det mest lönsamma alternativet även framöver?
- ska man satsa på att leasa en el-bil?
- etanolbil?

En annan sak är huruvida jag kommer byta jobb eller inte inom en snar framtid. Vet inte, men som det ser ut nu så fortsätter jag.

Tacksam för råd och förnuft!
Den bilen hade jag aldrig bytt ut. Den hade fått kamrem, ny bränslepump och bytt olja i lådan så går den lika långt till. Du kan nog inte ha en billigare och bättre bil än den
Citera
2018-10-22, 23:55
  #5
Medlem
Fuzzs avatar
Åk inte till Volvo och gör kamremsbytet (det ska göras) utan en lokal renommerad verkstad (ring runt och fråga pris. priset ska vara med vattenpump och yttre rem)

En v70 är alltid värd att satsa på (beroende på hur länge till man tänkte behålla) då de är driftsäkra, bekväma, och säkra. (går ofta 50-60.000 mil utan några jätte fel. dock finns det ju några standard fel tex abs box om det skulle hända köp inte ny på Volvo de kan renoveras på firma betydligt billigare)

Sen beror det på om du tänkt köpa ny eller begagnad. Köper du en begagnad får du räkna med att snart lägga ner en massa pengar på tex bromsar etc. (självklart beroende på hur långt den gått men regel belägg runt 6-8000mil)

Man kan säga att om en bil kostar 10-15.000 i reparationer i snitt per år är det värt att ha kvar.

Köp inte diesel kan bli riktigt dyrt om tex dieselpumpen eller en spridare lägger av. Sen är dieseln dyrare än bensin. Och köper du ny bensinbil i samma storlek får du nog nästan samma förbrukning

Vill man komma ner lite i kostnad kan man blandtanka etanol och bensin. (etanolen ligger väl nu mellan 10,50-10,60:- )En v70 kan man blanda upp till 50% innan motorlampan börjar lysa så lägger man sig på 40% är det lugnt. Min v70 drar ca 1dl mer mil vid blandtankning dock en t5.
Citera
2018-10-23, 09:35
  #6
Medlem
fulsnuss avatar
Tack för svaren så här långt. Min budget bet jag inte riktigt. Klart är att jag inte vill köpa en ny bil med få mil pga inköpspris och värdeminskning. Har sneglat på etanol- och dieselbilar, mest Volvo, som gått upp till kanske 20 000 mil. Allt känns lite mycket nu när jag behöver

- byta kamrem
- nya vinterdäck inkl fälgar
- slipa / byta strålkastarna (slitna)
- kanske byta termostaten. En ny kostar strax över 2000 kr.

Jag vet att bilen är jävligt bra och säker, men det närmaste månaderna blir dyra.
Citera
2018-10-25, 07:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulsnus
Tack för svaren så här långt. Min budget bet jag inte riktigt. Klart är att jag inte vill köpa en ny bil med få mil pga inköpspris och värdeminskning. Har sneglat på etanol- och dieselbilar, mest Volvo, som gått upp till kanske 20 000 mil. Allt känns lite mycket nu när jag behöver

- byta kamrem
- nya vinterdäck inkl fälgar
- slipa / byta strålkastarna (slitna)
- kanske byta termostaten. En ny kostar strax över 2000 kr.

Jag vet att bilen är jävligt bra och säker, men det närmaste månaderna blir dyra.

Kamrem säg 1500 kr
Vinterdäck 3-5000 på blocket
Polera strålkastare ( 50 kr till 1500 kr spreja o wd40 på dem en gång i veckan så håller de sig fina)
Termostat några hundra

.
Citera
2018-10-25, 08:58
  #8
Medlem
Kamremsbyte kostade 3800 kr på Volvo sist jag frågade. Jag köpte kamrem och löprullar från Tyskland för 1000 kr och en lokal verkstad tog 1000 kr for bytet. Vattenpump behöver man max byta vid varannat kamremsbyte (i vart fall om det är en OEM vattenpump).

Det som är intressant är bruksvärdet på din bil. Tycker många resonerar fel när de räknar på reparationskostnader vs att köpa en ny bil. Vad är alternativkostnaden med en ny begagnad bil? Vilka fel kommer att uppstå den närmaste tiden. Jag har en välvårdad 850 -97, 15000 mil (193 Hk lågtrycksturbo) som inte är värd många kronor vid försäljning men jag köper gärna reservdelar till denna för 15000 kr de närmaste åren, om det skulle vara nödvändigt) då jag vet att bilen är välvårdad (oljebyte var 800 mil, nästan aldrig vinterkallstartad, ingen rost etc) och då jag vet att i ett 5 års perspektiv kommer den bilen ge de mycket låga ägandekostnaderna trots bra komfort och relativt god säkerhet.
Citera
2018-10-25, 09:07
  #9
Medlem
Behåll bilen om resten är bra. Vad du nämner är rena slitdetaljer och som ett tidigare inlägg sa, du kan hitta nya däck mm på blocket.
Att köpa en nyare bil med 20' mil eller så innebär att du tar över någon annans behov av reparationer.
Inte världens roligaste bil men hyfsat bekväm, säker samt att en förbrukning på 0,7 är riktigt bra.
Citera
2018-10-25, 16:12
  #10
Medlem
fulsnuss avatar
Volvo ska ha 11600 kr för kambyte och service... Men min lokala verkstad vill ha kring 6000 och vinterdäck går ju att hitta bättre begagnade, så det lutar åt att jag behåller skrället.
Dessutom vill Volvo ha över 2000 kr för termostat+hus, vilket min mekaniker skrattade åt. Tur det finns de som inte är ute efter att skinka folk! 😊
Klart är att vid köp av nyare bil så kommer den under ett år säkert minska i värde åtminstone 10 lök, vilket jag lägger på service och däck istället...
Tack för era tankar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback