Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-23, 01:28
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnkn0wn
Lol jag har sett en liknande situstion i ett criminal minds avsnitt men vetifsn vad konsekvenserna blir faktiskt. Det där med "övervägande i rätten" låter för vagt för mig. Ngn med mkt erfarenhet av fall kan säkerligen summera vad som brukar hända i rätten när detta utspelar sig.


Nej man kan definitivt inte summera vad som brukar hända i rätten i sådana fall.

Jag känner inte till ett enda sådant fall, varken i Sverige eller något annat land.
Däremot så finns fall när brottslingar som begått brott tillsamman med andra ibland hävdat att de andra tvingat personen att begå brottet.

Typiskt sett så blir dessa personer inte trodda av rätten och döms för brottet.

Men skulle det ske så som det beskrivs här och det kan styrkas i rätten döms man säkerligen för dråp. Straffet vågar jag inte ens spekulera i men det blir givetvis frågan om mildare straff än normalt.

Scenariot är minst sagt osannolikt.
Att kidnappa någon för att under direkt hot om död tvinga dem att döda någon annan som också kidnappats är ju helt verklighetsfrånvänt.
Skulle endast ske om mördaren vore en psykopatisk mördare som de i criminal minds.

Ingen "normal" brottsling skulle agera på ett sådant sätt.

För övrigt skulle kidnapparen och hotaren i ett sådant scenario dömas för mord och människorov.
Det är på inget sätt något kryphål för att undvika att dömas för mordet.
Citera
2018-10-23, 01:57
  #26
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej man kan definitivt inte summera vad som brukar hända i rätten i sådana fall.

Jag känner inte till ett enda sådant fall, varken i Sverige eller något annat land.
Däremot så finns fall när brottslingar som begått brott tillsamman med andra ibland hävdat att de andra tvingat personen att begå brottet.

Typiskt sett så blir dessa personer inte trodda av rätten och döms för brottet.

Men skulle det ske så som det beskrivs här och det kan styrkas i rätten döms man säkerligen för dråp. Straffet vågar jag inte ens spekulera i men det blir givetvis frågan om mildare straff än normalt.

Scenariot är minst sagt osannolikt.
Att kidnappa någon för att under direkt hot om död tvinga dem att döda någon annan som också kidnappats är ju helt verklighetsfrånvänt.
Skulle endast ske om mördaren vore en psykopatisk mördare som de i criminal minds.

Ingen "normal" brottsling skulle agera på ett sådant sätt.

För övrigt skulle kidnapparen och hotaren i ett sådant scenario dömas för mord och människorov.
Det är på inget sätt något kryphål för att undvika att dömas för mordet.


Intressant, skulle du gissa på att utfallet skulle blivit annorlunda ifall inte barnen var inblandade. I detta senario så mördar person A person B för att rädda sina barn. Om vi tar samma senario fast utan barnen då person A dödar person B för att rädda sig själv, blir utfallet detsamma?

Svårt att svara på när det är så osannolikt kanske, men intressant att höra från någon juridiskt kunnig.
Citera
2018-10-23, 07:33
  #27
Medlem
borrizs avatar
Under förutsättning att du inte kan filma sekvensen där "mördaren" håller pistolen mot ditt huvud, så har du ganska svår att bevisa ditt nödtvång rätten.
Citera
2018-10-23, 09:12
  #28
Medlem
Vad är nödtvång?
Citera
2018-10-23, 09:13
  #29
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Scenariot är minst sagt osannolikt.
Att kidnappa någon för att under direkt hot om död tvinga dem att döda någon annan som också kidnappats är ju helt verklighetsfrånvänt.
Skulle endast ske om mördaren vore en psykopatisk mördare som de i criminal minds.

Ingen "normal" brottsling skulle agera på ett sådant sätt.

Osannolikt i Sverige kanske, men tag till exempel en titt på Brasilien om du vill se det värsta bland människan. Exakt den typ av scenario TS tar upp har jag inte sett, men däremot finns det gott om exempel på folk som blir mördade för att de inte arbetat på ett eller annat sätt för kartellerna (inklusive utföra avrättningar). Tar du även en titt på ett par avrättningsfilmer så får du se hur dessa djur leker med och terroriserar sina offer innan de dödas. Som taget ur din värsta psykopatiska kriminalfilm från Hollywood...
Citera
2018-10-25, 00:16
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Osannolikt i Sverige kanske, men tag till exempel en titt på Brasilien om du vill se det värsta bland människan. Exakt den typ av scenario TS tar upp har jag inte sett, men däremot finns det gott om exempel på folk som blir mördade för att de inte arbetat på ett eller annat sätt för kartellerna (inklusive utföra avrättningar). Tar du även en titt på ett par avrättningsfilmer så får du se hur dessa djur leker med och terroriserar sina offer innan de dödas. Som taget ur din värsta psykopatiska kriminalfilm från Hollywood...


Visst men i de fallen så dödas samtliga, inte en chans att de kidnappar någon random för att döda någon annan och sedan låter personen leva.
Det de gör är att tortera för att sätta skräck i folket. Och det är ju inteslumpmässigt folk.
Det är antingen rivaler eller folk som går emot dem på något sätt.
Så även där är sannolikheten att en vanlig medborgare skulle drabbas i princip obefintlig.
Citera
2018-10-26, 17:04
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stayalivee
Om vi bygger om scenariot lite.

Jag blir kidnappad tillsammans med mina barn. Gärningsmannen har även kidnappat en annan individ. Jag har ingen som helst anknytning till denna individen.

Kidnapparen kedjar fast oss. Hotar mina barn med pistol. Säger att han kommer att döda mina barn om jag inte dödar den andra personen inom 30 minuter.

Kidnapparen menar allvar. Han har redan skjutit ena ungen i foten för att markera.

Straff för mig om jag nu sticker kniven i den för mig okända individen?

Om rätten kille fria dig så skulle ju det innebära att samhället värderar dina barn mer än personen du dödade. Att du gjorde den värderingen är inget konstigt men rättssamhället ska inte göra den värderingen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback