Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-23, 09:10
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det var ett arbete på väg 663 som man höll på med. En väg som gick förbi 78-åringens bostad. Man hade kommit överens, efter att 78-åringen kommit med vissa krav på arbetet. Men en förmiddag när 60-åringen satt i grävmaskinen och arbetade, kom 78-åringen helt plötsligt fram och avfyrade den direkt dödande skottsalvan rakt igenom förarhytten. 60-åringens söner, som också arbetade med vägen, samt andra arbetskamrater hindrades därefter att undsätta 60-åringen. Den beväpnade 78-åringen hotade med att också de skulle skjutas, om de närmade sig grävmaskinen.

Det känns mer och mer som jag minns rätt. Man hade motvilligt kommit överens och i överenskommelsen ingick att GM skulle få vägtrummor som bytts ut.
När grävmaskinisten som tillsammans med sin son sysslade med efterjustering av slänter m.m. började flytta eller hantera dessa trummor fick GM spel och katastrofen var ett faktum.
Sonen var iväg och tippade eller hämtade ett lass med sin Dumper och när han återkom var fadern mördad.
Detta är mitt diffusa minne, bekräfta eller dementera gärna ni som minns något av detta.
Citera
2018-10-23, 09:19
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det var ju intressant information att den 78-årige GM hade en son boende i Kanada.

Även om GM ev. gick sådana funderingar att ta sig till sonen efter mordet så tror jag inte att han någonsin kom att lämna landet. Det skulle ha varit intressant att få reda på om han hade ett giltigt pass?

Nej han lämnade aldrig landet, utan återfanns död, det vet jag. När, var och hur är däremot ganska diffust.
Citera
2018-10-23, 12:36
  #15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bekräftat.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Jag misstänker att jag funnit GM i "dödboken". Ka*l Gottf*id B*obäck (r), f 1906 i Stockholm, avliden 1 oktober 1984, då boende i Aggatorp, och kyrkobokförd där sedan åtminstone 1971.

Makarna B*obäck gifte sig 1931. Hustrun avled flera år senare, 2001, då fortfarande boende i Aggatorp och ej omgift.

Då har det bekräftats att GM avled några dagar efter mordet. Antar att han begick självmord.

Undrar vad som kom att ske med dessa 50 000 kr? Återfanns pengarna?
Citera
2018-10-23, 12:42
  #16
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Då har det bekräftats att GM avled några dagar efter mordet. Antar att han begick självmord.

Undrar vad som kom att ske med dessa 50 000 kr? Återfanns pengarna?
Om pengarna återfanns bör de väl ha tillfallit GM:s fru och barn, eller vem han nu testamenterat till? Frågan, tycker jag, är vad han planerade att göra med dessa pengar?
Citera
2018-10-23, 14:04
  #17
Medlem
Skaraborg2s avatar
50 000 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Om pengarna återfanns bör de väl ha tillfallit GM:s fru och barn, eller vem han nu testamenterat till? Frågan, tycker jag, är vad han planerade att göra med dessa pengar?

Precis det jag menar.

Varför tog GM ut denna summa? Vad hade han tänkt att använda pengarna till? Kom pengarna att hittas?
Citera
2018-10-23, 14:30
  #18
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Det hade varit intressant att få veta om 78-åringen var "känd" s a s sedan tidigare. Att som närmare 80 debutera som kriminell med mord är väl knappast allt för vanligt, såvida ingen sjukdom låg bakom?
Citera
2018-10-23, 21:07
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Om pengarna återfanns bör de väl ha tillfallit GM:s fru och barn, eller vem han nu testamenterat till? Frågan, tycker jag, är vad han planerade att göra med dessa pengar?
Det kan man ju inte veta, vad han än tänkt i affekt, så insåg han antagligen när tankarna klarnat att det var utsiktslöst.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Tack för denna information ang var 78-åringen blev av. Vet du hur han hade dött?
Nej det vet jag inte, men självmord med det medhavda vapnet är väl det som känns närmast tillhands.
Citera
2018-10-23, 21:59
  #20
Medlem
Ettsjutrettons avatar
BO hette Per Erik Nelson, f 1924.
Citera
2018-10-26, 20:26
  #21
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Utdrag ur DN 1984-09-22:
Citat:
[...]
60-åringen var sedan ett par månader tillbaka inhyrd av vägverket för att förbättra vägen i området. Vid elvatiden på fredagsmorgonen anlände han tillsammans med sina arbetskamrater, däribland två vuxna söner, till platsen.
[...]
Plötsligt kom 78-åringen utrusande ur boningshuset med ett hagelgevär i händerna. Han sprang fram till grävmaskinen och avlossade skott från nära håll. Hagelsvärmen träffade Nelson som sjönk ihop död i hytten.

En dumperförare, som befann sig bakom grävmaskinen chockades när han såg dådet. Han sprang bort längs vägen och fick tag på den ene av Nelsons båda söner.
De försökte ta sig fram till den skjutne, men hindrades av 78-åringen som ställt sig bakom husknuten och som hotade att skjuta även dem.
[...]
Han tog sin bil, en grön Saab V4 av 1972 års modell, och körde till Virserum. Där gick han, till synes helt lugn, in på banken och tog ut 50 000 kronor. Därefter försvann han.
[...]
- Det är en mycket tragisk historia, säger kriminalkommissarie Sune Gårdving till Dagens Nyheter. Den gamle mannen har länge varit mycket missnöjd med vägbygget. Han har klagat över att hans brunnsvatten kommer att bli otjänligt.
[...]
- 78-åringen hyste emellertid inget agg till Nelson. Han var helt utanför marktvisten och bara inhyrd med sin maskin för att jobba åt vägverket. Någon ordväxling förekom inte heller mellan de båda.
[...]
På vägverket, som svarar för bygget där Nelson var entreprenör, ställer man sig helt oförstående till det tragiska dådet.
- Vi har haft överläggningar med den gamle mannen och avtalat om markinlösen. Det enda som återstod i uppgörelsen var några detaljer, säger informationschefen Bengt-Göran Jönsson, som tillägger att mannen inte besvärat sig över vägbygget.
Artikelförfattaren har även talat med 78-åringens grannar, som säger att de "inte är förvånade", eftersom 78-åringen länge klagat på vägbygget. Det är litet konstigt att både grannar och polisen säger att mannen var missnöjd, medan vägverket påstår att han inte besvärat sig över det alls?
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2018-10-26 kl. 20:28.
Citera
2018-10-27, 12:44
  #22
Medlem
’Besvär’ i den här kontexten kan syfta på att han inte haft synpunkter under samrådsförfarandet och/eller överklagat beslut om vägen. Han hade kanske inte ’besvärat sig’ i den meningen.
Citera
2018-10-27, 13:25
  #23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Likheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
’Besvär’ i den här kontexten kan syfta på att han inte haft synpunkter under samrådsförfarandet och/eller överklagat beslut om vägen. Han hade kanske inte ’besvärat sig’ i den meningen.

Kan mycket väl ha varit på det sättet.

78-åringen hade klagat över väggbygget och var missnöjd över detta men aldrig överklagade vägbyggsbeslutet till Vägverket. BO var på fel plats vid fel tidpunkt.

Det här fallet har vissa likheter med detta: (FB) Mord på 9-årig pojke, Klutsjön, 1962.
Citera
2022-11-29, 23:42
  #24
Medlem
Detta torde vara GM:s grav. https://gravar.se/forsamling/vetland...-broback-39237
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback